رله حفاظتی

  1. کنتاکتور (Contactor)

  2. حالت جامد (Solid-state relay)

  3. استاتیک (Static relay)

  4.  کنتاکتور حالت جامد (Solid state contactor relay)

  5.  بوخهلتز (Buchholz relay)

  6.  تماسی هدایت سریع (Force-guided contacts relay)

  7. حفاظتی اضافه بار (Overload protection relay)

  8. خلا (Vacuum relay)

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آنها امری ضروری است. در مقاله های  قبلی در دو بخش مجزا ابتدا انواع رله (بخش اول) را نام بردیم سپس در بخش دوم به معرفی تعدادی از آن ها پرداختیم اکنون می خواهیم به معرفی و تشریح بقیه آن ها بپردازیم

1- کنتاکتور

در واقع کنتاکتور ها نیز نوعی از رله های سنگین با قدرت تحمل جریان های  زیاد تر هستند  که برای کلید زنی و حفاظت موتور‌های الکتریکی و بار‌های روشنایی استفاده می‌شوند. همچنین نرخ جریان دائم قابل تحمل  برای بیشتر کنتاکتور‌ها از ۱۰ آمپر تا چند صد آمپر است.

2- رله حالت جامد

عملکرد این نوع شبیه به مدل های الکترومکانیکی است اما هیچ عضو متحرکی ندارد و این ویژگی قابلیت اطمینان را در طول زمان افزایش می‌دهد.
بخش اصلی آن یک تریستور، تریاک است، که توسط سیگنال کنترل فعال می‌شود و برای کلیدزنی تحت کنترل مناسب است. در شکل زیر ابعاد و شمای آن را می بینید.

Solid-state relay

 

3- رله استاتیک

این نوع تقریبا تمام ویژگی‌هایی را که توسط قطعات متحرک در یک مدل الکترو مغناطیسی حاصل می‌شود را داراست

Static relay
4- رله کنتاکتور حالت جامد

این نوع  نیز از خانواده حالت جامد است که برای کاربرد های سنگین که به قطع و وصل زیاد مانند بخاری‌های الکتریکی، موتور‌های الکتریکی کوچک و بار‌های روشنایی، نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل دارای خنک کننده یا هیت سینک است

Solid state contactor relay

 

5- رله  بوخهلتز

کاربرد این مدل بیشتر در ترانسفورمر ها ست. این تجهیز قابلیت تشخیض تجمع گاز را در روغن ترانسفورماتور‌دارد و اگر تجمع گاز آهسته باشد هشدار می‌دهد و اگر گاز به سرعت انتشار پیدا کند ترانس را خاموش می‌کند.

Buchholz relay

 

6- رله هدایت سریع کنتاکت

این نوع نیز در واقع از خانواده کنتاکت‌های متصل به هم است که بصورت مکانیکی به یکدیگر وصل شده اند، بنابراین زمانی که سیم پیچ ها تحریک می‌شوند تمامی کنتاکت‌ ها با هم حرکت می‌کنند. همچنین اگر یکی از کنتاکت‌ها ثابت شود، هیچ کنتاکت دیگری قادر به حرکت نخواهد بود.

7- رله حفاظتی اضافه بار

یکی از حفاظت هایی که باید برای موتور های الکتریکی در نظر گرفته شود حفاظت در برابر اضافه جریان است که به منظور جلوگیری از مشکلات ناشی از اضافه بار یا برای محافظت در برابر اتصال کوتاه در کابل‌ها یا سیم پیچی داخلی موتور از این مدل استفاده استفاده می‌شود.

Overload protection relay

 

8- رله خلا

این مدل یک رله بسیار حساس است که مجهز به یک محفظه شیشه ی خلا است تا بتواند ولتاژ‌های فرکانس رادیویی را تا ۲۰ هزار ولت بدون قوس الکتریکی بین کنتاکت‌ها برقرار کند.

Vacuum relay

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: اهداف رله حفاظتی ، رله حفاظتی زیمنس ، حفاظت موتور با رله حفاظتی (بخش اول)، رله حفاظتی SILG، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *