فانکشن های حفاظتی رله

یکی از ارکان اصلی سیستم های بخش حفاظت، اندازه گیری و مانیتورینگ می باشد. رله های حفاظتی با کمک برخی از تجهیزات اندازه گیری قادر به تشخیص انواع خطاهای بوجود آمده در شبکه می باشند. فانکشن های متفاوت موجود در رله ها باعث عملکرد بهتر با انعطاف پذیری بیشتری می شود. در مقالات گذشته با انواع رله های حفاظتی ثانویه و نحوه عملکرد آن ها آشنا شدیم. در صورت تمایل پیشنهاد می شود تا مقاله های رله های ثانویه فشار متوسط فنوکس، نسل جدیدی از رله های حفاظتی و اصطلاحات رایج در مورد رله حفاظتی و دستگاه های اندازه گیری. بخش اول را مطالعه بفرمایید.
در این سری مقالات برخی از فانکشن های حفاظتی موجود در رله های حفاظتی را معرفی می کنیم، و علاوه بر آشنا شدن با کد انسی این توابع، نحوه عملکرد آن ها را نیز توضیح خواهیم داد.

حفاظت Trip Blocking

در برخی از پست¬های توزیع، از ترکیب کلید قدرت و فیوز برای قطع کردن جریان خطا استفاده می¬شود. کلیدها محدودیت خاصی برای قطع جریان اتصال کوتاه دارند. در نتیجه فیوزها برای پشتیبانی از کلید در برخی از پست ها استفاده می شوند و جریان های اتصال کوتاه را قطع می کنند تا به کلید و متعلقات آن آسیب نرسد. در این شرایط فرمان تریپ باید توسط رله قفل شود و رله نباید اجازه صدور فرمان برای قطع کردن کلید را صادر کند. پارامتر مهم برای تنظیم این فانکشن، حداکثر جریانی است که کلید توانایی قطع آن را دارد.

حفاظت خطای باز شدن کلید قدرت (50BF)

در شرایط خطا و اعمال دستور تریپ اگر جریان در مدت زمان تنظیم شده از 8 درصد جریان نامی کاهش پیدا کند به معنای این است که دژنکتور عمل کرده است، در غیر اینصورت حفاظت 50BF فعال شده و دستور تریپ بر روی یک خروجی دیگر (که برای 50BF تنظیم شده است) صادر می شود که می تواند موجب قطع شدن کلید بالادست شود.

مانیتورینگ کلید قدرت (52)

این حفاظت جهت نظارت بر روی کلید قدرت می¬باشد. با استفاده از این نظارت می توان عمر کلید را تخمین زده و در شرایطی که عمر کلید به پایان رسیده باشد، آلارم تعویض کلید فعال شود. (نقش رله های حفاظتی در خطوط انتقال چیست؟) نحوه عملکرد این فانکشن به سه صورت زیر است:

  • محاسبه مجموع انرژی که دژنکتور در مدت زمان نصب خود تحمل کرده است. این عمل با استفاده از رابطه I^2 t انجام می شود که در آن I جریان خطایی است که دژنکتور در آن عمل کرده است.
  • تنظیم حداکثر دفعاتی که دژنکتور می بایست عمل کند. در صورتی که تعداد عملکرد کلید بیشتر از میزان تنظیمی در رله باشد، ALARM صادر می شود.
  • تعداد معین عملکرد کلید در مدت زمان معین که در منوی رله قابل تنظیم است.

در این مقاله به برخی از توابع حفاظتی موجود در رله ها اشاره کردیم. در بخش دوم این مقاله چند فانکشن کاربردی دیگر از رله های حفاظتی ثانویه توضیح داده خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با رله های حفاظتی و دیگر مشخصات کاربردی آن ها، می توانید با متخصصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *