مفاهیم حفاظت برق

  1. حفاظت

  2. حفاظت اصلی

  3. حفاظت پشتیبان

  4. محدوده حفاظتی

  5. قابلیت اطمینان سیستم حفاظتی

  6. قابلیت تشخیص تشخیص گذاری

امروزه به دلیل افزایش مصرف برق در شبکه­ های الکتریکی و لزوم حفاظت دقیق از این سیستم­ ها، استفاده از انواع رله ­های حفاظتی و آشنایی با انواع آن ها امری ضروری است. در این مقاله می خواهیم به معرفی چند کلید واژه مهم درباره آن ها بپردازیم.

مفاهیم حفاظت برق

1-  حفاظت در رله:

عبارت است از مجموعه اعمالی که بر عهده رله هاست و این مجموعه شامل تشخیض خطاها و روابط بین شان و در نهایت  استفاده از آن ها در صدور انواع فرمان های کنترلی جهت رفع خطاها می باشد

2- حفاظت اصلی در رله ها :

این اصطلاح در واقع حفاظتی است که وظیفه اصلی آن فقط از بین بردن خطا ست و در مرحله اول و فورا پس از رخ دادن خطا باید عمل کند.

3-  حفاظت پشتیبان در رله ها:

در واقع به نوعی از حفاظت گفته می شود که در صورت عدم موفقیت یا عمل کردن حفاظت اصلی در از بین بردن خطا ، با یک فاصله زمانی که ما  از قبل تنظیم کرده ایم وارد شده و عوامل به وجود آورنده خطا را از بین می برد یا سیستم را قطع می کند. از مهمترین دلایل  استفاده از حفاظت پشتیبان می توان به عمل نکردن احتمالی یا اشکال در عملکرد هر یک از المانهای تشکیل دهنده حفاظت اصلی مثل  رله های حفاظتی جریانی یا ولتاژی همچنین ترانسفورماتورهای جریان  و ولتاژ ، که موجب عدم کار کرد صحیح حفاظت اصلی شود اشاره کرد . همچنین هنگامی که حفاظت اصلی نیاز به تعمیرات و یا سرویس داشته باشد وجود حفاظت پشتیبان جهت حفاظت سیستم ضروری است. همچنین می توانید مقاله انواع رله های حفاظتی ترانس بخش اول، دوم  را مطالعه کنید.

رله و حفاظت

3- محدوده حفاظتی رله ها :

منظور ناحیه یا بخشی از شبکه برق است که حفاظت از آن وظیفه یک سیستم حفاظتی مشخص متشکل از انواع رله های حفاظتیست و فقط در آن چهارچوب عمل میکنند مانند نوع دیستانس که فقط در صورت بروز خطا در محدوده تنظیم شده قدرت تشخیص خطا را دارند.

 

4- قابلیت اطمینان سیستم حفاظتی رله ها:

قابلیت اطمینان سیستم حفاظتی دارای دو جنبه است یکی سیستم در زمانی که به آن نیاز است باید عملکرد به موقع و درست داشته باشد  و دوم اینکه زمانی که به آن نیازی نیست عمل نکند.
5- حساسیت :
به طور کلی حساسیت در مورد یک رله حفاظتی به اسن معناست که آن باید با مصرف ولت آمپر در حداقل جریان ممکن عملکردی صحیح داشته باشد و این تعریف را می توان به هر سیستم حفاظتی تعمیم داد.

6- قابلیت تشخیص تشخیص گذاری رله ها :

عبارتست از قابلیت یک سیستم حفاظتی در تشخیص ناحیه خطا دار و جدا سازی سریع حداقل ناحیه از شبکه بطوریکه خطا از بین برود

امیدواریم که مطالب فوق برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. خمچنین می توانید مطالب مرتبط دیگر شامل حفاظت موتور با رله حفاظتی (بخش اول و دوم) را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *