پیش از این در بخش اول مقاله به طور خلاصه به معرفی این دو مدل از خانواده اینورتر ها پرداختیم اکنون قصد داریم تخصصی تر و با جزئیات آن ها را مقایسه کنیم. ضمن تاکید دوباره بر این نکته که با توجه به نوآوری‌های جدید در حوزه اتوماسیون صنعتی نظیر خط تولید کارخانه ها، رباتیک و بقیه صنایع شناخت نسبی در مورد آن ها و همچنین تعمیرات اینورتر امری ضروریست به معرفی نکات کلیدی آن ها در عمل می پردازیم.

 

تفاوت‌های کلیدی بین اینورتر AC و درایو DC

  1. تفاوت در منبع تغذیه
  2. این دو در زمینه تعمیرات اینورتر و نگهداری تفاوت های اساسی با هم دارند
  3. کاربردها (همان طور که در بخش اول گفتیم)
  4. نحوه توقف و ترمز
  5. مدار کنترل و قدرت متفاوت( در نوع AC از پل IGBT برای تولید سیگنال AC استفاده می شود)
  6. تفاوت اندازه و وزن
  7. فرایند کموتاسیون متفاوت در این دو نوع اینورتر
  8. محدودیت و کنترل سرعت
  9. همچنین این دو اینورتر از لحاظ تداخل هارمونیکی نیز با یکدیگر متفاوت هستند
  10. گشتاور راه اندازی
  11. نویز
  12. مصرف انرژی
  13. و در آخر عمر جاروبکها که در نوع DC مطرح است وسعی می کنیم در یک مقاله جدا به آن بپردازیم

 

مقایسه اینورتر های AC و DC

هر دو مدل جایگاه خاص خود را در صنعت دارند و به یک اندازه اهمیت دارند. اگرچه درایو AC خود را به‌ عنوان یک حالت ارجح برای عملکرد سیستم توان الکتریکی تثبیت کرده است و مصرف کنندگان علاقه بیشتری به استفاده از آن دارند. اما اینورتر های DC مزایایی دارند که سبب رقابت شدید این دو مدل در صنعت شده است چرا که عملکرد آن ها کاملا بستگی به نوع موتور و سیستم کنترل آن دارد.

تفاوت های آن ها را می توان به چند حوزه تفکیک کرد که در ادامه به یکی از آن ها اشاره می کنیم

هزینه و تکنولوژی ساخت اینورترها

هزینه

تکنولوژی و طراحی درایوهای موتور یا همان اینورتر ها در طی سال‌های اخیر به حد مطلوبی رسیده است و بنابراین به آن یک نقطه قوت ذاتی بخشیده که دستیابی به آن برای درایوهای AC دشوار است. به عنوان مثال همواره در صنعت کنترل سرعت موتورهای DC در مقایسه با موتورهای AC، نسبتاً آسان و مقرون ‌به‌صرفه تر بوده است.( اصول تعمیرات اینورتر چیست؟)

اما این برتری که بیشتر شامل هزینه پایین درایوهای DC می شود طراحی قوی و قابلیت ‌اطمینان موتورهای AC  را که به تعمیرات اینورتر و نگهداری کمتری در طول زمان نیاز دارند را جبران نمی‌کند و در نهایت مزیت های اقتصادی درایو DC را جبران می‌کند.

به طور کلی اگر بخواهیم جمع بندی کنیم در دراز مدت چه بسا اینورترهای  DC هزینه‌های بیشتری نسبت به AC متحمل شوند چرا که امروزه با توجه به تکنولوژی ها و کنترلرهای الکترونیکی پیشرفته در درایو های AC  اینورترهای  DC رو به انقراض هستند.

تکنولوژی ساخت:

در حوزه تکنولوی ساخت نیز می توان به این مسئله اشاره کرد که یکی از جدیدترین نوآوری‌هایی که در دنیای اینورترها در حال رخ دادن است فناوری کنترل برداری یا همان  وکتور کنترل است که در حالت پیشرفته تر وکتور کنترل کلوزلوپ است.( بازرسی دوره ای و تعمیرات اینورتر)

تکنولوژی وکتور کنترل تقریباً هرگونه محدودیت عملکرد را که یک اینورتر AC نسبت به DC داشت از بین می‌برد. جدیدترین تکنیک‌های کنترل، عملکرد موتورهای AC را برابر با عملکرد موتورهای DC قرار می‌دهند و در حوزه‌هایی مثل عملکرد با سرعت بالا پیشی گرفتن AC را میسر می‌سازند.

امیدواریم که مطلب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. پیشنهاد می کنیم جهت خرید و تعمیرات اینورتر از مهندسین مجرب شرکت لیان الکتریک اطلاعات فنی لازم را ضمن بهترین مشاوره حاصل فرمایید. همچنین می توانید در وبسایت شرکت لیان الکتریک دیگر مقالات شامل راهکارهای مناسب هنگام تعمیرات اینورتر را مطالعه بفرمایید.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *