درایو کنترل دورdc-لیان الکتریک

..

  • مقدمه
  • چپ گرد یا راست گرد بودن درایو کنترل دور DC
  • اشتباهات رایج در مورد استفاده از درایور کنترل دور موتور DC:
  • کاربرد درایو کنترل دور DC
  • تغذیه درایو کنترل دور DC
  • سیم بندی موتور و درایور کنترل دور DC

 

مقدمه

در مقالات گذشته با انواعی از درایو کنترل دور آشنا شدیم. در این  قسمت  میخواهیم به بررسی خطاهای رایج در درایو موتورDC  و همچنین برخی ویژگی ها و کاربرد های آن بپردازیم. همچنین نحوه گردش و سیم بندی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چپ گرد یا راست گرد بودن درایو کنترل دور DC

در ابتدا باید بدانیم که، نوع درایوی که شما قصد خرید دارید تک جهت است یا خیر. یعنی در یک جهت چپ گرد یا راست گرد را پشتیبانی می کند یا اینکه در هردو جهت عمل می کند. بعضی از درایوهای DC توانایی کنترل سرعت در دوجهت حرکت موتور را ندارند. در این حالت باید موتور را یک جهت بست و فقط در همان راستا می توان سرعت را کنترل نمود. ولی در بعضی درایوها مثل pmd60A و درایو AMD10 امکان کنترل جهت حرکت وجود دارد. درایو کنترل دور DC و سازوکار آن ها (قسمت اول)

درایو کنترل دور لیان الکتریک

اشتباهات رایج در مورد استفاده از درایور کنترل دور موتور DC:

هنگام معکوس شدن جریان  حرکت، سرعت تا حد ممکن سرعت به صفر برسد و آرام آرام برگردد در غیر این  صورت جریان برگشتی میتواند به درایو آسیب بزند. در سرعت های بالا که موتور (لَختی) اینرسی دارد اگر بلافاصله جهت حرکت برنگردد، بار از روی موتور برداشته شود و یا سرعت آن کم شود و سرعت درجهت مخالف به تدریج زیاد شود. (تعمیر و نگه داری سافت استارتر)

شاید این اشتباه را که اگر به فرض روی درایو کنترل دور فقط عدد 24V درج شده، شما هم باید 24V تغذیه کنید را مرتکب شوید. بعضی درایوها ولتاژ را به شکل یک بازه ی عددی ذکر می کنند. ولی برخی از درایو ها یک عدد را به عنوان احتمال خطا نوشته اند.

توجه کنید که درایو کنترل دور DC همیشه دور موتور را کاهش میدهد و شما با درایو DC کاهش دور دارید یعنی اگر موتور با سرعت نامی خود که عدد بزرگی است کار کند، درایو، عدد دور موتور را از مقدار ماکزیمم پایین تر خواهد آورد. به فرض اگر دور موتور نامی یک موتور RPM100 باشد شما با درایو بین 30 تا 100 rpmخواهید داشت. (راه کارهای مناسب هنگام تعمیرات اینورتر)

اشتباه بعد: کاهش دور لزوما با افزایش گشتاور همراه نیست. این اشتباهی است که خیلی ها مرتکب می شوند و فکر می کنند هر قطعه ای که کاهش دور انجام میدهد حتما افزایش گشتاور را نیز  صورت می دهد. این را فقط در مکانیزم های مکانیکی مثل گیربکس و دنده ها مشاهده می کنید و در درایوها نه تنها افزایش گشتاور بلکه کاهش گشتاور دارید مگر اینکه  از سیستم های کنترل سنسور (sensorless control) استفاده نمایید.

کاربرد درایو کنترل دور DC

درباره ی کاربردهای درایو DC، هر جا شما میخواهید سرعت را کنترل کنید و موتوری که استفاده می کنید DC است، می توانید از درایو DC استفاده کنید. گرچه درایو DC فقط برای کنترل موتورهای DC مورد استفاده قرار نمی گیرند و برای تغذیه هر نوع مصرف کننده ای که برق  DC مصرف می کند مثل سوئیچ های proporsional و دریچه هایی که با ولتاژ DC  کنترل می شوند و همچنین ترمزهایDC امکان استفاده از درایو DC وجود دارد. (تعریف کلی اینورتر)

 

درایو کنترل دور

تغذیه درایو کنترل دور DC

تغذیه ای که به درایو متصل می گردد باید از نوع ولتاژ نامی موتور باشد. مثلا فرض کنید درایوری از 12 تا 48 ولت را میپذیرد، بسته به نوع موتوری که وصل میکنید، مبنای ولتاژ تغذیه درایو باید همان ولتاژ موتور باشد.

برای مثال اگر یک موتور 24 ولت به درایور متصل کنید. تغذیه درایور نیز باید 24 ولت باشد و اگر موتور 12 ولت به درایور وصل میکنید، تغذیه ای هم که به درایور وصل می شود باید 12 ولت باشد. (ویژگی های کاربردی و موارد استفاده راه انداز نرم کدام اند؟)

 

تغذیه موتور DC ترمزدار

در مورد تغذیه موتور ترمز دار DC نکته ی مهم این است که فرض کنید شما یک موتور ترمزدار 24 ولت دارید و هم تغذیه موتور و هم تغذیه ترمز هر دو با این مقدار ولتاژ انجام میشود. در هنگام نصب باید توجه داشته باشید که ترمز را مستقیما به برق 24 ولت وصل کنید. تغذیه موتور را از داخل درایور بدهید. دلیل این کار این است که امکان دارد ترمز شما با تغذیه ای که برای موتور می آید فعال نشود یعنی زمانی که سطح فرکانس ولتاژ پایین می آید و مثلا روی 12 ولت قرار میگیرد، ترمز عمل نمیکند و شفت موتور را رها نمیکند و به موتور فشار می آید و به صورت ایست باقی میماند. به همین دلیل شما باید تغذیه موتور را از روی درایور اما تغذیه ترمز را به صورت مستقیم از منبع تغذیه بدهید.(بررسی تعدادی از مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر)

 

سیم بندی موتور و درایور کنترل دور DC

در مورد سیم بندی موتور به درایور، در تغذیه مثبت و منفی وجود دارد. اما بر روی ارتباط موتور با درایور مثبت و منفی وجود ندارد و این امری طبیعی است. به علت اینکه در حقیقت درایور یک ولتاژ خروجی به ما میدهد. اگر با قطبیت یا پلاریته مثبت بدهیم موتور در جهت مثبت حرکت میکند. که این مثبت به شکل چپ گرد و یا راست گرد میتواند باشد. اگر پلاریته موتور را معکوس بزنیم جهت دور موتور تغییر میکند.

این با سیم بندی که به درایور می آید چندان در ارتباط نیست و به نیاز ما برای گردش موتور وابسته است. این نکته را در نظر بگیرید که هرگز وقتی که درایور به برق وصل است و در حال تغذیه موتور است، عمل باز کردن سیم و جابجا کردن آن را انجام ندهید .قبل از آن حتما درایور خاموش شده باشد و برق کاملا قطع شده باشد، بعد از آن موتور را از درایور آزاد کنید و سپس در جهت معکوس نصب کنید. (ترمز گیری و نحوه توقف درایو کنترل دور)

نحوه بسته شدن  درایو کنترل

امیدواریم که مطلب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما همچنین میتوانید مطالب مشخصات پلاک اینورترهای DC، راه اندازی چند موتور با سافت استارتر، حفاظت سیستم های الکتریکی به کمک رله های ثانویه را در سایت لیان الکتریک مطالعه نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *