نقش رله ها در خط انتقال

حفاظت خط انتقال با رله های حفاظتی

به طور کلی حفاظت خطوط انتقال به دو قسمت زیر مجموعه اول و دوم (  SUB I  و SUB II ) تقسیم می گردد . حفاظت های SUB I از طریق دو تابلو برقرار می شود که یکی از آنها مختص تجهیزات مشترک در SUB  I و SUB II  است.( معرفی انواع رله)


حفاظت خطوط ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت

  • حفاظت ناحیه اول:  برای حفاظت این ناحیه شامل رله دیستانس ،اتصال زمین جهتدار ،حفاظت اضافه ولتاژ یا کاهش ولتاژ و حفاظت ناحیه کور ( بسته به نوع شینه بندی )
  • حفاظت ناحیه دوم: این قسمت شامل رله دیستانس و  اتصال زمین جهت دار است

حفاظت خطوط ۱۳۲ و ۶۳ کیلو ولت

  • حفاظت ناحیه اول:  برای حفاظت این بخش از رله دیستانس و کاهش ولتاژ استفاده می کنند
  • حفاظت ناحیه دوم: این بخش شامل رله اضافه جریان جهت دار  و  اتصال زمین جهت دار می باشد

حفاظت خطوط ۶۳ کیلو ولت

به طور کلی حفاظت خطوط ۶۳ کیلو ولت شامل رله دیستانس ،  ولتاژ پایین ،  اضافه جریان با واحد آنی و  حفاظت خطای زمین با واحد آنی می باشد .

نکاتی برای تنظیم رله ها

  • از آنجایی که معمولاً رله های دیستانس مجهز به نوع خطای زمین جهتدار نیز هستند این حفاظت نیز در نظر گرفته می شود. رله دیستانس باید با توجه به آرایش شبکه در خط بعدی تنظیم شود .
  • رله اضافه جریان با توجه به اینکه از نوع غیر جهت دار می باشد باید با نوع اضافه جریان داخل پست ( سمت فشار قوی ) هماهنگ شود .
  • تنظیم جریان رله خطای زمین جهت دار را می توان در ۱۰ درصد جریان اسمی ثانویه ترانسفورماتور جریان که برای خطوط 63 کیلو ولت یک آمپر است قرار داد .
  • علاوه بر موارد گفته شده رله چک سنکرونیزم ،  وصل مجدد و مدل های نظارتی بر مدار تریپ نیز در نظر گرفته می شود.

نقش رله ها در خط انتقال

حفاظت اضافه جریان خطوط

رله های اضافه جریان در واقع مرسوم ترین و ساده ترین نوع قابل استفاده به منظور حفاظت خطوط می باشد . در سطوح  ولتاژی ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت ، انواع اضافه جریان فقط برای حفاظت ناحیه کور استفاده می شوند. یکی از موارد کاربرد این نوع رله در پستهای ۱٫۵ کلیدی می باشد.

در این آرایش هنگامی که سکسیونر خط باز وخط برقدار باشد چنانچه در حد فاصل فیدر خروجی از بی و سکسیونر خط اتصالی پیش آید رله ولتاژ، کار سیستم را عادی دیده و به همین دلیل تحت تأثیر این اتصالی نخواهد بود و امکان بر طرف شدن این خطا توسط رله دیستانس وجود ندارد. دراین حالت از نوع اضافه جریان تحت عنوان ناحیه کوراستفاده می شود که وظیفه قطع مدار در این مواقع را به عهده دارند. (انواع رله های اضافه جریان بر حسب زمان عملکرد)

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *