سافت استارتر های زیمنس

سافت استارتر یکی از انواع تجهیزات صنعتی است که سرعت موتور را به تدریج  به دور نامی آن می رساند به همین دلیل به آن راه انداز نرم نیز می گویند. جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟را مطالعه کنید.

سافت استارتر های زیمنس

از مزایای آن می توان به کاهش تنش و فشار که نهایتا منجر به افزایش طول عمر و استحکام تجهیزات الکتریکی می شود، عملکرد در دمای بالا ، نگهداری ، کارکرد و برنامه ریزی آسان ، صرفه جویی در هزینه و سیم کشی ساده اشاره کرد. از معایب آن هم می توان عدم امکان تغییر سرعت  و جهت موتور اشاره کرد که برای این منظور باید از درایو های کنترل دور یا اینورتر استفاده بکنیم که هزینه بیشتری نیاز دارد. می توانید مقاله انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر را مطالعه کنید.

در مجموعه مقالات نگهداری و تعمیرات سافت استارتر به تفصیل به طریقه تعویض و باز و بست کردن قسمت های مختلف راه انداز نرم پرداختیم. اکنون قصد داریم  به تشریح یک نمونه تخصصی از سافت استارترهای زیمنس بپردازیم.

موارد آسیب به سافت استارتر های زیمنس

در این مورد مواردی که می توانند منجر به تعمیرات سافت استارتر و آسیب های جبرات ناپذیر شوند به صورت زیر هستند:

  1. شل بودن تمامی اتصالات الکتریکی که عموما امری بدیهی است چرا که در دراز مدت و به دلیل تکان ها و لرزش های موتور و ادوات مکانیکی این امر ممکن است رخ دهد. برای جلو گیری از این اتفاق بررسی های دوره های توصیه می شود.
  2. مورد بعدی نوسانات ولتاژ است که در اثر نوسانات ولتاژ ورودی و شبکه برق سبب آسیب به منبع تغذیه برد کنترلی می شود و می تواند منجر به تعمیرات سافت استارتر گردد.
  3. ضربه های ولتاژی از جانب شبکه بالا دست به تریستور های سافت استارتر ها نیز از عوامل آسیب به آنها است. که با رغایت اصول حقاظتی می توان از این مسئل جلو گیری کرد( انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر)
  4. از دیگر عوامل آسیب به سافت استارتر ها می توان به شرایط محیطی اشاره کرد. لازم به ذکر است که شرایطی مثل رطوبت و گرد و خاک می تواند کارایی تجهیزات الکتریکی را کاهش دهد و در دراز مدت به تعمیرات سافت استارتر منجر شود.
  5. یکی دیگر از عوامل آسیب به سافت استارتر ها نشتی جریان تریستور ها می باشد که برای این منظور می توانید مقاومت بین سه فاز ورودی و خروجی را بررسی کنید این مقدار در حالت استاندارد نباید کمتر از 50 اهم باشد. در صورت کمتر بودن مشکل می تواند نشتی تریستور ها باشد.

به منظور جلو گیری از این آسیب ها پیشنهاد می شود سرویس های دوره ای را در دستور کار قرار دهید (ویژگی های مشترک و کاربردی در سافت استارتر ها)

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *