سافت استارتر

1- مقدمه

سافت استارتر یکی از انواع تجهیزات صنعتی است که سرعت موتور را به تدریج  به دور نامی آن می رساند به همین دلیل به آن راه انداز نرم نیز می گویند. جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله کلمه “نرم” در راه انداز نرم موتور به چه معناست؟را مطالعه کنید.

تعمیرات سافت استارتر

هنگام راه اندازی موتورها جریان آن ها گاها تا 6 الی 8 برابر جریان اسمی آن ها میرسد که این جریان می تواند آسیب جدی به موتور و دیگر تجهیزات الکتریکی برساند. استفاده از سافت استارتر این مسکل را بر طرف می کند. لذا آشنایی با آن و روش های تعمیرات سافت استارتر امری مفید است. بنابراین از مزایای آن می توان به کاهش تنش و فشار که نهایتا منجر به افزایش طول عمر و استحکام تجهیزات الکتریکی می شود، عملکرد در دمای بالا ، نگهداری ، کارکرد و برنامه ریزی آسان ، صرفه جویی در هزینه و سیم کشی ساده اشاره کرد. از معایب آن هم می توان عدم امکان تغییر سرعت  و جهت موتور اشاره کرد که برای این منظور باید از درایو های کنترل دور یا اینورتر استفاده بکنیم که هزینه بیشتری نیاز دارد. می توانید مقالات انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر و اصول کار راه انداز نرم چیست؟ را مطالعه کنید

سافت استارتر

 

2- نکات ایمنی در  تعمیرات سافت استارتر 

  1. دقت داشته باشید که پیش از تماس با بخش های برق دار وشروع تعمیرات سافت استارتر برق ورودی را قطع کنید.
  2. منتظر ماندن حدود 3 دقیقه بعد از قطع برق تجهیزات الکتریکی امری ضروریست چرا که در برخی قسمتها مثل خازن ها ولتاژ ذخیره می شود و این ولتاژ باید پیش از شروع تعمیرات تخلیه گردد.
  3. از زمین بودن برق ورودی سافت استارتر اطمینان حاصل کنید. اتصال نوع برق ورودی باید ستاره باشد.
  4. برای حفاظت ورودی سافت استارتر باید از فیوز های نوع نیمه هادی با سرعت قطع بالا استفاده کنیم.
  5. رعایت این نکته که انتخال سافت استارتر باید به گوته ای باشد که جریان موتور کمتر از 30 درصد آن نباشد. این نکته برای حفاظت موتور در برابر جریان است و نیز به تعمیرات سافت استارتر را به حداقل می رساند.
  6. جهت زیمین کردن یا به اصطلاح ارت نمودن بدنه سافت استارتر از یک سیم جدا استفاده کنید و از استفاده سیم نول برای این کار اکیدا پرهیز کنید. همچنین اگر قرار است بیشتر از یک سافت استارتر داشته باشیم مطابق استاندارد آن ها را زمین کنیم.
  7. جهت تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر اگر قرار است به قسمتهایی از برد الکتریکی آن که داراری اکلتریسیته ساکن هستن مثل خازن ها تماس داشته از دستکش یا تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید. مقاله تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر  می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  8. همواره اندازه کابل ها را از جدول مرتبط به کارایی مورد نظر خود انتخاب کنید به خصوص برای کابل ارت سافت استارتر، که باید بر اساس جدول کابل ارت متناسب با توان و جریان نامی آن باشد. کابل ارت را به شین ارت یا به چاه ارت با مقاومت کمتر از 10 اهم وصل نمایید.
  9. سیم های ارت سافت استارتر را از دیگر تجهیزات الکتریکی که جراین و توان بالایی دارند مثل موتور ها و دستگاه های جوش جدا کنید.
  10. پیش از شروع تعمیرات سافت استارتر از زمین شدن بدنه موتور نیز اطمینان حاصل کنید و آن را در تابلویی که سافت استارتر در آن قرار دارد ارت کنید.
  11. تمامی کابل ها را بعد از تعمیرات سافت استارتر جدا کنید عللخصوص دقت داشته باشید که سیم خروجی سافت استارتر به موتور باید از کابل ورودی، کابل های کنترلی جدا شود.

سافت استارتر

پیشنهاد ما این است در صورت نیار به تعمیرات سافت استارتر از کارشناسان مجرب شرکت لیان مشورت لازم را به عمل بیاورید. همچنین پیشنهاد می کنیم مقالات تعمیرات تخصصی یک نمونه تخصصی سافت استارتر قسمت اول، دوم (تعویض برد اصلی) و سوم (تعویض فن، نگهدارنده شین ها) را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *