نقش اینورتر در کنترل موتورها

اگر راهنمای کاربری هر تجهیزی از جمله اینورتر را به درستی بخوانیم و انتخاب و نصب آن را به درستی انجام دهیم، ممکن است هیچگاه با هشدار یا خطایی مواجه نشویم و به تعمیرات اینورتر نیازی نداشته باشیم. اما گاهی اوقات همه چیز درست پیش نمی رود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع می پردازیم که چه اتفاقی می افتد که یک اینورتر کار خود را به درستی انجام نمی دهد.

نقش اینورتر در کنترل موتورها

بدترین اتفاقی که می تواند برای یک اینورتر بیفتد این است که کاملا خراب شود. اگر چه این روزها این پدیده بسیار نادر است چرا که این روزها سازندگان سیستم های پیشرفته تست و کنترل کیفیت را به کار می گیرند. نیمه رساناهای قدرت نیز مقاوم تر و بهتر شده اند و بسیاری از خرابی ها و تعمیرات اینورتر ها، ناشی از آلودگی (با غبار یا مایع) یا استفاده نادرست هستند. مانند وصل کردن تغذیه به خروجی درایو! در هر صورت، یک اینورتر پیشرفته یا با صدور فرمان تریپ و توقف کامل کار، یا با اعلام هشدارهایی به اپراتور سخت تلاش می کند تا از خودش حفاظت کند.

هشدارها

به طور کلی در یک اینورتر هشدارها به صورت چراغ های چشمک زن روی صفحه نمایش آن مشخص می شوند. همچنین این قابلیت وجود دارد که از یکی از رله های اینورتر برای این کار استفاده کرد و آن را برای اعلام هشدارها یا تریپ ها تنظیم کرد.

عموما وقتی یک هشدار وجود داشته باشد، درایو به کار خود ادامه می دهد، اما اگر مشکلی اساسی پیدا کند یا وضعیت سیستم از حالت هشدار خارج شود و به اصطلاح Critical شود ، اینورتر فرمان تریپ می دهد. وقتی که درایو تریپ می دهد، ناگهان متوقف می شود و یک کد خطا روی صفحه نمایش نشان می دهد. (بررسی خطای F001 در اینورتر زیمنس)

1-    اضافه بار در اینورترها

معمولا وقتی اینورتر یا موتور دچار اضافه بار یا اضافه حرارت شده باشند شروع به هشدار دادن می کند. اینورتر دمای موتور را بر اساس سایز موتور، مجذور جریان موتور و میزان کارکردش محاسبه می کند. این هشدار معمولا هشدار I2t نامیده می شود. اگر اضافه بار ادامه پیدا کند و محاسبات اینورتر نشان دهد که موتور بیش از حد در حال گرم شدن است، با کد مربوطه که در Data sheet آن آورده شده است  فرمان قطع صادر می کند.

در تنظیم پارامتر های اینورتر باید نهایت دقت را به خرج داد چرا که  محاسبات مربوط به صدور فرمان تریپ مربوط به جریان موتور به تنظیم درست پارامتر های اینورتر بستگی دارد و اینورتر مقادیر سایز موتور و جریان نامی آن را از روی این پارامترها تشخیص می دهد.

همچنین اینورتر به گونه ای تنظیم می شود که بتواند برای مدت کوتاهی در حالت اضافه بار کار کند (مثلا 150% برای 60 ثانیه بسته به مدل و توان آن)، اما پس از مدتی جریان خروجی را با کاهش فرکانس موتور که منجر به کم شدن دور آن می شود محدود می کند و همزمان هشدار می دهد و در نهایت نیز در صورت تداوم برای محافظت از خودش ممکن است فرمان قطع به رله مربوطه صادر کند

.

اگر جریان خروجی اینورتر نیز به هر دلیل مثل اتصال کوتاه یا قفل شدن روتور به صورت ناگهانی بالا برود، رله های نیز بدون معطلی فرمان تریپ می دهند خاموش می شود و کد مخصوص به اضافه جریان نمایش داده می شود.( یک نمونه از عیب یابی و تعمیرات اینورتر های زیمنس)

به طور کلی، اضافه بار موقت اینورتر یا موتور، مثلا هنگام شتاب گیری و راه اندازی، مشکلی به وجود نمی آورد اما تا زمانی اجازه این کار داده می شود که آسیبی به تجهیزات وارد نشود. نمودار زیر عملکرد اینورتر و موتور را نسبت به زمان به همراه هشدارها و تریپ های مربوطه نشان می دهد

2-  اضافه حرارت در اینورترها

اینورترها هنگام عملکرد عادی به دلیل تلفات قطعات داخلی گرم می شوند. با افزایش دما، درایو فن های داخلی خود که تقریبا روی همه سایز ها به جز کوچکترین سایز قرار دارند را روشن می کند. این فن ها معمولا دمای درایو را در حد مناسبی نگه می دارند، اما اگر دمای محیط خیلی بالا باشدبه عنوان مثال درون یک تابلوی بسته باشد یا در یک کارخانه و یا محیط گرم که جریان هوا محدود باشد (فیلتر هوای تابلو در اثر گرد و غبار بسته شده باشد) ممکن است که قطعات الکترونیکی داخلی درایو گرم شوند منجر له تعمیرات اینورتر شود.

خوشبختانه، اینورتر این گرما را تشخیص داده و اعلام هشدار می کند. حتی می توان آن ها را به گونه ای تنظیم کرد که در این شرایط فرکانس کلیدزنی را کاهش دهند، اما اگر شرایط همچنان بد باقی بماند فرمان تریپ می دهد. دمای هیتسینک و قطعات الکترونیک قدرت نیز در پارامترهای گروه صفر ثبت می شوند.

همچنین ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر درایو خیلی سرد شود هم فرمان تریپ می دهد یا روشن نمی شود، چرا که در دماهای خیلی پایین (زیر منفی 10 درجه) عملکرد نیمه رساناها نیز کمی کند می شود.( راهکارهای مناسب هنگام تعمیرات اینورتر)

3-  افت ولتاژ در اینورتر ها

یکی دیگر از عواملی که سبب آلارم یا فرمان قطع در اینورتر ها می شود مسئله اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ روی لینک DC  آن می باشد. در هر صورت، در این مورد نیز مانند موارد قبلی مقدار مشخصی از نوسان ولتاژ مجاز می باشد و در محدوده هشدار قرار می گیرد و در صورتی تداوم کاهش یا افزایش ولتاژ رله های اینورتر فرمان قطع خواهند داد.

افت ولتاژ زمانی رخ می دهد که ولتاژ تغذیه درایو کمتر از مقادیر مشخص شده باشد و یا ورودی اینورتر قطع شود. در نقطه مقابل اضافه ولتاژ می تواند در اثر بالا رفتن ولتاژ تغذیه باشد، همچنین این مسئله می تواند در اثر برگشت توان نیز رخ دهد این برگشت توان زمانی رخ می دهد که بار به موتور انرژی برگرداند، برعکس همیشه که موتور به بار انرژی می دهد.( آشنایی با موارد اصلی تعمیرات اینورتر)

جرثقیل یا آسانسور که در حال پایین بردن بار، تسمه نقاله با شیب به سمت پایین، و یا به طور کلی کاهش شتاب خیلی سریع یک بار با لختی بالا  مثلا یک فن ممکن است باعث به وجود آمدن چنین پدیده ای (Regenerative) گردد. اگر در این حالت اینورتر همچنان به کنترل موتور ادامه دهد، آن گاه موتور به درایو انرژی بر می گرداندکه  منجر به افزایش ولتاژ لینک DC شده و ممکن است در صورت بالا رفتن بیش از حد ولتاژ موجب خرابی و تعمیرات اینورتر  نیاز شود.

به منظور جلوگیری از این آسیب، اینورتر در صورت لزوم تریپ اضافه ولتاژ می دهد. به محض این که فرمان تریپ صادر شد، میدان مغناطیسی موتور افت می کند و موتور دیگر نمی تواند انرژی تولید کند و به صورت خلاص متوقف می شود. (کمیت هایی که باید بعد از تعمیرات اینورتر تنظیم شوند)

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *