افزایش بهره وری تابلو برق ها

با گذشت ده ها سال از پدیدار شدن صنعت تابلوسازی، همچنان تابلو برق ها بازار بسیار خوبی در سرتاسر دنیا دارند که این به دلیل رشد صنایع مختلف و وابستگی بیشتر به انرژی الکتریکی می باشد. با این حال، این صنعت دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است که در راستای بهبود تابلو ها و افزایش بهره وری آن بوده اند. (مراحل ساخت تابلو برق)

از این جهت هنگام خرید یک تابلو برق باید به مواردی که در امر خرید بسیار دارای اهمیت هستند توجه نمود چرا که انتخاب درست و بهینه به ما کمک می کند تا بهترین تابلو برق را برای کاربری خود خریداری و تهیه کنیم. این موارد به صورت زیر هستند:

  1. ابعاد تابلوبرق
  2. مواد مورد استفاده در ساخت تابلو
  3. محل بهره برداری
  4. ضخامت ورق استفاده شده برای ساخت تابلو برق و نوع رنگ و عایق کاری استفاده شده
  5. نوع تابلو اعم از صنعتی، فشار قوی، متوسط
  6. محل ورود و خروج کابل ها

اکنون مرحله به مرحله به توضیح موارد بالا به صورت خلاصه می پردازیم.

ابعاد تابلو برق

پس از طراحی و مشخص شدن نقشه های لازم در قسمت برق، طراحان این حوزه با توجه به در اختیار داشتن انواع مختلف نرم افزارهای نقشه کشی موجود در بازار نظیر اتوکد، … شروع به کشیدن اندازه های قطعات بر روی پانل تابلو برق می کنند که پس از این مرحله و با توجه به در نظر گرفتن حداکثر فضای موجود در سایت به صورت واقعی، ابعاد تابلو مورد نظر شامل ارتفاع ، طول و عمق تابلو می باشد ایجاد می گردد.

مواد مورد استفاده در ساخت تابلو برق

پس از مشخص کردن اندازه و ابعاد تابلوی مورد نظر نوبت به انتخاب جنس آن می شود.با توجه به این که تابلو انتخاب شده از طرف ما قرار است که در چه نوع محیطی از نظر شرایط محیطی مثل آب و هوا و مواد شیمیایی قرار بگیرد اقدام به انتخاب جنس تابلو برق می کنیم که می توان به طور کلی آنها را به انواع تابلوهای گوناگونی ساخته شده از جنس پلاستیک، فولاد، استیل و پلی کربنات تقسیم بندی کرد. در این رابطه خواندن مقاله تابلو برق ها از چه موادی ساخته می شوند؟ نیز توصیه می شود.

محل بهره برداری

با توجه به نوع مکان مورد استفاده ما از جمله فضای داخلی (Indoor) یا خارجی (Outdoor) می توان آن را به انواع محیط های مانند فضای بسته، فضای باز و در نهایت محیط ها با شرایط خاص مثلا محیط های اسیدی یا مرطوب تقسیم بندی نمود.

متخصصان این حوزه در شرکت لیان الکتریک پیشنهاد می کنند که بهتر است از انواع پلاستیکی در محیط های بسته، از فلزی در محیط های باز و از استیل در محیط های اسیدی استفاده نمود. برای داشتن اطلاعات بیشتر و مشورت در این مورد پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ضخامت و نوع رنگ استفاده شده در تابلو برق

ضخامت

نکته ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این مسئله است سازندگان در بازار به منظور اینکه تابلو را با قیمت های پایین و مناسب تری به دست مصرف کننده برسانند اقدام به ساخت تابلو با ضخامت های مختلف از ورق فلزی می کنند که این ضخامت ها از ورق با ضخامت ۰٫۹ میلیمتر تا ۲٫۵ میلیمتر بسته به نیاز مشتری و شرایط بهره برداری متفاوت است.

از آنجایی که تابلو برق باید طول عمر بالایی داشته باشد در محیط های معمولی و استاندارد از ورق های با استاندارد ۱٫۵ میلیمتر استفاده می شود و برای مکا نهای مانند شهرهای شمالی ایران که دارای رطوبت بسیار زیادی هستند از ورق های با استاندارد ۲ میلیمتر استفاده می شود. لازم به ذکر است که این ضخامت می تواند متفاوت باشد

رنگ

در ساخت تابلو برق از انواع مختلفی از رنگ ها مانند رنگ های روغنی و پودری استفاده می شود که در این رابطه بیشتر سازندگان از نوع دوم یعنی رنگ های الکترواستاتیک یا همان رنگ پوردی به جهت یکنواخت بودن رنگ در فرایند تولید و همچنین مقاومت خوب آن در برابر عوامل محیطی استفاده می کنند . استاندارد ضخامت رنگ بر حسب نوع رنگ می تواند از ۸۰ تا ۱۲۰ میکرون در میانگین ۵ نقطه از تابلو اندازه گیری شود تا تایید های لازم را کسب نمایید . پیش از این در این رابطه در مجموعه مقالات مراحل رنگ کاری تابلو برق به تفصیل در این رابطه توضیح داده شد.

نوع تابلو برق

تابلوها دارای انواع مختلفی به لحاظ ساختار و عملکرد می باشند که به طور کلی به دسته های زیر تقسیم بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرند. برای درک بهتر موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی انواع تابلو برق از نظر عملکرد را مطالعه بفرمایید.

تابلو های توزیع

از این تابلو ها به منظور تقسیم بندی انشعابات برق از فیدر بزرگتر به فیدر های کوچکتر استفاده می شود.

تابلو برق های کنترلی

PLC  جهت جمع آوری مقادیر زیادی از اطلاعات از مجموعه های صنعتی و تجزیه وتحلیل آنها و در نهایت اجرای دستورات ما مناسب برای خطوط تولید و همچنین کنترل فرایند کاری موتورها در مجموعه تولید ما از این نوع تابلو برق های صنعتی استفاده می شود .

تابلو های بانک خازنی

همان طور که از نام آن مشخص است از آن ها برای اصلاح ضریب قدرت توان شبکه که در اثر استفاده از بارهای سلفی مانند موتورها در شبکه مصرفی ما ایجاد می شود استفاده می گردد.

محل ورود و خروج کابل ها در تابلو برق

معمولا در صنایع در زیر تابلو مکانی را برای ورود و یا خروج کابل در نظر میگرند که دارای ارتفاعی از حدود ۷۰ سانت به بالا می باشد. اما رعایت این مسئله اجبار نیست و می توان با توجه به نیاز و شرایط بهره برداری مشتری از کنار و یا قسمت بالای تابلو برای عبور کابل ها استفاده کرد.

این مورد اگرچه در ظاهر ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما هنگام خرید یک تابلو برق یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد چرا که همیشه هنگام نصب و مونتاژ تابلو برق با یک سری محدودیت هایی مواجه می شویم که باید از پیش آن ها را در نظر گرفت.( ملاحضات فني پيرامون ساخت و نصب تابلو برق)

نقشه سیم کشی در تابلو برق

امیدواریم که مطالب فوق برای شما علاقه مندان مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید مقالات مرتبط دیگر ما در این زمینه شامل بررسی پدیده قوس الکتریکی در تابلو برق ها و تفاوت های اصلی بین تابلو برق های AIS و GIS را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *