این مقاله شامل پارامترهای مشترک موجود در اغلب راه اندازهای  نرم است. بقیه تنظیمات بسته به نوع آن و تولید کننده آن می توانند از طریق فروشنده ها یا کاتالوگ محصول مورد نظر در دسترس کاربر قرار بگیرند. خوشبختانه در شرکت لیان این امکان برای خریداران عزیز فراهم شده است تا پیش از خرید از کارشناسان مجرب مشورت لازم را به عمل بیاورند.

پیش از شروع، اگر خواهان اطلاعاتی در مورد راه اندازهای نرم هستید ، بهتر است مقاله انواع راه انداز نرم و کلمه “نرم” در راه اندازی نرم موتور به چه معناست؟ را مطالعه نمایید.

انجام تنظیمات عمومی را می توانیم با تنظیم پتانسیومترها، تغییر دیپ سوئیچ ها، استفاده از یک صفحه کلید، و وسایلی مشابه دیگر انجام دهیم.پارامترهای تنظیمی این وسیله الکتریکی به صورت زیر هستند.

 

۱– شیب استارت در راه انداز نرم

در واقع منظور از شیب استارت مقدار زمانی است که سافت استارت  ولتاژ را از یک مقدار اولیه معمولا ولتاژ صفر افزایش داده تا به ولتاژ نامی خود برسد. باید دقت داشت که زمان صعود (Ramp) نباید خیلی طولانی باشد، این پارامتر باید به گونه ای تنظیم شود که از افزایش بیش از حد دمای غیر ضروری شده و این امکان وجود دارد که رله های اضافه بار عمل کنند و موتور را از مدار خارج کنند . اگر موتور مورد نظر ما در حالت بی باری راه اندازی شود  زمان صعود یا شیب مورد نظر در هنگام استارت می تواند کوتاه تر باشد و بر عکس اگر موتور اضافه بار داشته باشد این زمان طولانی تر می شود.

 ۲– شیب توقف در راه انداز نرم

شیب (Ramp) توقف مواقعی مانند پمپ یا نوار نقاله استفاده می شود که نیاز توقف نرم باشد. در واقع این شیب به مقدار زمانی گفته می شود که موتور الکتریکی از ولتاژ نامی خود به صفر می رسد.

 

۳ولتاژ اولیه در راه انداز نرم

بعضا از آن به عنوان  ولتاژ یا گشتاور پیاده نیز  نام برده می شود، منظور از آن دقیقا نقطه ای است که راه انداز نرم مورد نظر ما شیب های توقف یا استارت خود را آغاز می کند. از نظر تئوری گشتاور موتور متناسب با مجذور کاهش ولتاژ، کاهش می یابد. برای مثال اگر ولتاژ را روی ۲۰% ولتاژ نامی تنظیم کنیم، گشتاور راه اندازی برابر با ۰٫۲۲ = ۰٫۰۴ = ۴ % می شودو این به این معنیست که  اصلا  موتورالکتریکی راه اندازی نخواهد شد. به همین دلیل نیاز است در تنظیمات آن سطح  ولتاژی را بیابیم که به اندازه کافی زیاد باشد که موتور بتواند شروع به حرکت کند تا از افزایش دمای آن جلوگیری شود.

۴محدودیت جریان در راه انداز نرم

از این ویژگی در مواقعی که نیاز به محدود سازی جریان راه اندازی داریم استفاده می شود. به خصوص استفاده های سنگین و زمانی که دستیابی به استارت خوب از طریق تنظیم ولتاژ اولیه و شیب استارت مقدور نباشد باید از این ویژگی استفاده کرد. دقت کنید که این خاصیت در تمامی راه اندازهای نرم موجود نیست و همیشه به هنگام تنظیم پتارامتر های راه انداز نرم قادر به انجام آن نخواهیم بود.

۵ولتاژ Step down در راه انداز نرم

ولتاژ Step down در واقع نوع خاصی از شیب توقف است که  قادر به تنظیم ولتاژ به گونه ایست که سطح  ولتاژ را روی مقدار کمی قرار می دهد تا سرعت موتور الکتریکی با دریافت فرمان توقف شروع به کاهش ناگهانی کند. استفاده از عملکرد ولتاژ  Step down  برای موتورهایی که بار کمی دارند  و به طور ویژه در توقف پمپها بسیار مفید می باشد.

۶– جریان نامی موتور در راه انداز نرم

تنظیم جریان نامی موتور به کاربر این اجازه را می دهد که هنگام تنظیم راه انداز نرم مقادیر دیگری مانند سطح عملکرد رله های حفاظتی موتور و غیره را نیز تحت کنترل بگیرد.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل معرفی روش های start و stop در راه انداز نرم به طور خلاصه، طریقه قرار گیری راه انداز نرم در مدار الکتریکی چگونه است و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *