پارامترهای ضروری در انتخاب مدارشکن

برقگیرها وسیله هایی محافظتی هستند ولی از طرفی آن ها خود نیاز به مراقبت دارند و مراقبت از آن ها مستلزم به کارگیری صحیح آن ها و همچنین انتخاب مدل متناسب با شرایط و محیط مورد استفاده است. از جمله در نوشته “ارزیابی خطر در استفاده از برقگیر” بیان کردیم که لازم است ابتدا یک دید جامع نسبت به خطراتی الکتریکی در محیطی که قصد استفاده سرج ارستر را در آن دارید، داشته باشید و سپس با توجه به آن مدل سرج ارستر مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

استفاده از مدارشکن درکنار برقگیر

علاوه بر برقگیر شما نیاز به استفاده از قطع کننده مدار خارجی نیز برای محافظت از تجهیزات الکتریکی خود دارید. مدارشکن عمل قطع مدار را در مواقع لزوم انجام می دهد. البته امروزه بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات الکتریکی سرج ارستر را به همراه مدارشکن خارجی (external circuit breaker) در یک مجموعه و محفظه به فروش می رسانند. برای این منظور شما می توانید به صفحه برقگیر در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%D8%A8%D8%B1%D9%82%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/” button_title=”برقگیر در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

برای انتخاب مدارشکن باید چه فاکتوری را در نظر گرفت؟ برای انتخاب این محصول باید به جریان اتصال کوتاه ساختمانی که برقگیر در آن نصب شده است توجه کنید و بر اساس آن مدارشکن را انتخاب نمایید. برای مثال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. برای یک ساختمان مسکونی یک مدارشکن عدم اتصال به همراه جریان قطع اتصال کوتاهی که از شش کیلو آمپر کمتر است، مناسب می باشد.
  2. برای یک اداره معمولا به مدارشکنی با جریان حدود پانزده یا بیست کیلوآمپر نیاز می باشد.

پارامترهای ضروری در انتخاب مدارشکن

انتخاب یک مدارشکن که دارای تناسب با برقگیر و جریان اتصال کوتاه باشد، کار ظریفی است و باید پارامترها و عوامل مختلفی را همزمان مور ملاحظه قرار داد. به همین جهت بهتر است در این موارد از متخصصان و تکنسین های این امر مشورت بگیرید. در این راستا شما می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار کرده و با توجه به پیشنهاد و راهنمایی های ایشان مدل مناسب را برای ساختمان خود انتخاب نمایید.

در ادامه به چند مولفه مهم در این زمینه اشاره خواهیم نمود که عبارتند از:

  1. ظرفیت قطع یا شکست (Breaking Capacity): ظرفیت قطع به مقدار جریانی گفته می شود که مدارشکن قدرت یا فیوز یا دیگر دستگاه های برقی محافظتی می توانند آن را قطع کنند بدون آنکه دچار آسیب و یا تخریبی گردند و یا آنکه قوس الکتریکی به وجود آید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صفحه “ظرفیت قطع چیست؟” مراجعه نمایید.
  2. مقاومت در برابر جریان رعد و برق (Lightning current withstand): به حداکثر میزان جریانی از رعد و برق گفته می شود که نمیتواند باعث تخریب مدارشکن یا برقگیر گردد.
  3. هماهنگی با حفاظت بالادستی: یعنی برقگیر و مدارشکن مورد استفاده باید با دیگر دستگاه های حفاظتی مورد استفاده در ساختمان هماهنگی داشته باشند و از لحاظ ظرفیت و کارآیی با یکدیگر دچار تزاحم و تداخل نشوند.

برای آنکه بتوانید انتخاب درستی در زمینه برقگیر ساختمان خود داشته باشید و همچنین مدارشکن مناسب و متناسب با آن را برگزینید می توانید اطلاعات بیشتر را از طریق ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک پیگیری نمایید. [button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *