پلاک خوانی اینورتر

  1.  کد فنی 

  2.  ولتاژ ورودی

  3. ولتاژ خروجی

  4.  فرکانس ورودی

  5. فرکانس خروجی

  6. جریان ورودی

  7. بارکد و شماره سریال

  8. نام تجاری درایو و شرکت سازنده

  9. استانداردهای حفاظتی

  10. توان خروجی 

  11. جریان خروجی 

پلاک خوانی اینورتر

همانطور که می دانید بیشتر تجهیزات الکتریکی صنعتی حاوی اطلاعات و مشخصات منحصر به فرد هستند که شرکت های سازنده این اطلاعات را در قالب یک پلاک روی محصول مورد نظر می زنند. این پلاک ها  اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهند که در انتخاب و استفاده از آن ها بسیار موثر هستند. در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با اعداد و و نشانه های روی پلاک درایو  آشنا کنیم. برای این منظور پلاک و مشخصات دو درایوکنترل دور ABB و YASKAWA آورده ایم و قصد داریم در که در مورد جزئیات اطلاعات ثبت شده بر روی آنها بحث کنیم. همچنین پیش از شروع شما می توانید برای تفهیم بیشتر مقالات درایو کنترل دور چیست؟ و نحوه عملکرد درایو کنترل دور را مطالعه بفرمایید.

1- کد فنی درایو کنترل دور

کد فنی را عموما بالای پلاک درایو یا اینورتر  قرار دارد و این کد شامل اطلاعاتی در مورد مدل، کاربرد، کلاس ولتاژی، استاندارد حفاظتی ، محدوده توان و جریان و …… می باشد. کد فنی هر درایو یکی از بهترین و مفید ترین گزینه های موجود برای دستیابی به دفترچه راهنمای درایو است که برای انتخاب و سفارش درایوکنترل دور مورد نیاز استفاده می شود. در ادامه توضیحات کد فنی هر دو درایو آورده شده است :

پلاک درایو کنترل دور

پلاک درایو کنترل دور

2- ولتاژ ورودی درایو کنترل دور

تعداد فاز که عموما تک فاز یا سه فاز می باشد و همچنین سطح  ولتاژ ورودی دو عاملی هستند که در این قسمت همانطور که در شکل می بینید مشخص شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بسته به توع کاربرد از لحاظ ولتاژ کاری مدل های مختلفی از آن ها ساخته می شود.

  • 1ph – 110VAC
  • 1ph – 220VAC
  • 1ph – 220 ~ 230VAC
  • 3ph – 200 ~ 240VAC
  • 3ph – 380 ~ 400VAC
  • 3ph – 380 ~ 500VAC

نکته حائز اهمیت در درایو ها این است که که ولتاژ ورودی در بازه ولتاژی ارائه شده روی پلاک قابل تنظیم است و این ولتاژ تنظیم شده روی سطح  ولتاژ  DC Link و حفاظت های مربوط به آن اثر مستقیم خواهد گذاشت.

3- ولتاژ خروجی درایو کنترل دور

عموما در تمامی درایو ها چه تکفاز و چه سه فاز سه فاز ، ولتاژ خروجی سه فاز می باشد که سطح  ولتاژ خروجی  به ولتاژ ورودی بستگی دارد. در واقع همان طور که روی پلاک می بینید حداکثر ولتاژ تولیدی درایو در خروجی میزان سطح ولتاژ اعمال شده به ورودی است.

 

4- فرکانس ورودی درایو کنترل دور

عموما درایوها  یک یا دو رنج فرکانس ثابت 50 یا 60 هرتزی دارند  و یا یک محدوده فرکانسی بین 48 تا 63 هرتزی را دارند. اگر  فرکانس ورودی خارج از محدوده یا رنج مشخص شده باشد با خطا مواجه می شویم.

5- فرکانس خروجی درایو کنترل دور

از آنجایی که یکی از وظایف اصلی درایو تولید فرکانس متغیر برای کنترل دور موتور الکتریکی است  محدوده فرکانس خروجی آن نیز نسبت به فرکانس ورودی بازه بیشتری دارد. همچنین از آنجایی که بیشتر موتور های الکتریکی موجود در بازار 50 یا 60 هرتز هستند ، بیشتر درایوها تا این سطح فرکانس را تولید می کنند اما اگر می خواهیم از الکتروموتورهای سرعت بالا مثل موتور اسپیندل ها استفاده کنیم باید به رنج فرکانس خروجی آن ها دقت کنیم. برای مثال درایو YASKAWA که در بالا معرفی کردیم قادر نخواهد بود اسپیندل موتور  300هرتزی را به دور نامی برساند.

6- جریان ورودی درایو کنترل دور

بازه جریانی که درایو مورد نظر از شبکه برق ما می کشد در این قسمت مشخص شده است. از این عدد برای برای تعیین و طراحی مدارات  حافظتی مثل فیوزها و رله های مخصوص استفاده می شود.

7- جریان خروجی درایو کنترل دور

مقدار جریان خروجی نیز مانند فرکانس خروجی و برخلاف جریان ورودی قابل تنطیم است و توسط پارامترهای درایو تعیین  می شود. مقدار تعیین شده جریان خروجی  مبنای حفاظت های داخلی درایو مثل اضافه جریان و اضافه بار  قرار می گیرد لذا باید با دقت تنظیم شود.

8- نام تجاری درایو و شرکت سازنده

9- استانداردهای حفاظتی

10- توان خروجی درایو کنترل دور

توان خروجی اسمی متور الکتریکی قابل اتصال به درایو با دو واحد (کیلووات) KW  و HP (اسب بخار)  در پلاک مشخصات درج می شود  که در درایو های مختلف متفاوت خواهد بود.

11- بارکد و شماره سریال درایو کنترل دور

از اطلاعات این قسمت می توان برای بررسی اصالت دستگاه و اطلاعات شرکت و کشور سازنده استفاده کرد.

پلاک درایو کنترل دور

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما که شامل: مزایای درایو کنترل دور برای پمپ های صنعتی ، سیگنال های خروجی درایو کنترل دور، کاربرد درایو کنترل دور در آسانسور چیست؟، راه اندازی اینورتر، سافت استارتر (راه انداز نرم) در موتورهای القائی، و … می باشد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *