در مقالات گذشته در ارتباط با راه انداز نرم، کاربردهای و مزیت های آن ها به بحث و بررسی پرداخته ایم. برای دسترسی به این مقالات می توانید به بخش مقالات شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه بفرمایید. زمانی که موتور به سرعت نامی خود می رشد، کنتاکتور بای پس برای کاهش تلفات توان (گرما) در قسمت قدرت مدار فعال می شود.(طریقه عملکرد راه انداز نرم چگونه است؟)

در نتیجه برای راه انداز نرم از محفظه های بسیار کوچک و بدون نیاز به خنک کننده های خاص استفاده می شود. برای کاربردهای سافت استارتر، ابتدا موتور توسط تایریستورهای (SCR) راه اندازی می شود و موتور به سرعت نامی می سید. ازین پس قرار است که موتور در همین سرعت نامی کار کند، بنابراین با فعال شدن کنتاکتورهای بایپس، جریان از این مدار عبور می کند. عدم عبور جریان از تایرستورهای راه انداز نرم، باعث می شود که گرمای کمتری تولید شود و بازده مدار افزایش یابد.

در بسیاری از مدل ها و برای بازه وسیعی از توان ها، راه انداز نرم دارای کنتاکتور بایپس بصورت داخلی هستند. این ویژگی نیاز مدار به دستگاه های اضافی را از بین می برد، اندازه محفظه را کوچکتر می کند و زمان نصب و راه اندازی را برای راه اندازی نرم به حداقل می رساند. همانطور که گفته شد، با عبور جریان از کنتاکتورهای بایپس و از مدار خارج شدن تایریستورها، دیگر عمل کلید زنی توسط این ماژول های الکترونیک قدرت انجام نخواهد شد که سبب کاهش گرمای تولیدی، افزایش بازده، کاهش فضای اشغالی توسط راه انداز نرم بدلیل محفظه کوچکتر، و کاهش هزینه های مصرفی می گردد.

یکی از رایج ترین روش ها برای راه اندازی به کمک راه انداز نرم استفاده از روش استارت شیبدار (Ramp start) می باشد. در این روش موتور با استفاده از مقدار گشتاور اولیه 10 تا 85 درصد گشتاور روتور قفل شده، که معادل با 10 تا 92 درصد جریان روتور قفل شده موتور است، شتاب می گیرد و شروع به راه اندازی می کند. ولتاژ موتور سپس در طول رمپ افزایش می یابد. در 90 درصد سرعت نامی، کنتاکتور بای پس بسته می شود که سبب کاهش افت ولتاژ و کاهش گرمای تولید شده در موتور، در حین استارت می شود. (پارامترهای تنظیمات داخلی راه انداز نرم کدامند؟)

راه انداز نرم موتور یک دستگاه راه اندازی موتور الکترونیکی، مستقل، که قابلیت نصب به صورت تابلویی یا درون محفظه را دارد. این تجهیز برای یک استارت نرم، چه در بخش مکانیکی و چه در بخش الکتریکی، در هر سه فاز موتورهای القایی در نظر گرفته شده است. یک سافت استارتر با تغییر مدت زمان رسانایی در تریستورها، یک شکل موج سینوسی با ولتاژ متغیر در خروجی فراهم می کند. کنترل ولتاژ اعمالی به موتور سبب کنترل گشتاور تولید توسط موتور می شود.

پس از رسیدن موتور به سرعت نامی و تولید گشتاور نامی، کنتاکتورهای بایپس بسته می شوند و و تایریستورها از مدار خارج می شوند.در این مقاله پیرامون سافت استارتر با بایپس داخلی و مزایای آن ها به بحث و بررسی پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با راه انداز نرم مناسب سیتم شما، و یا خرید آنها با مشاوران و متخصصان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *