چگونه برقگیر مناسب را انتخاب کنیم؟

برقگیر وسیله ای حفاظتی است که در مقاله “برقگیر چیست؟” با ساختمان و عملکرد آن آشنا شدیم. حال در این نوشته می خواهیم ببینیم به چه شیوه ای می توان یک سرج ارستر مناسب را برای ساختمان مودر نظر خود انتخاب نماییم.

پارامترهای اساسی در انتخاب برقگیر

برای آنکه یک سرج ارستر را به درستی انتخاب کرده و در برد سوئیچ خود قرار دهید، باید به چند سوال اساسی ابتدا پاسخ دهید؛

  1. آیا بر روی ساختمان و یا در فاصله کمتر از 50 متری به آن میله برقگیر رعد و برق (lightning rod) وجود دارد یا خیر؟ در صورت مثبت بودن پاسخ پرسش بالا می توانید از سرج ارستر کلاس یک (Type 1 – class I) استفاده نمایید و همچنین در صورت منفی بودن پاسخ فوق باید از برقگیر کلاس دو (Type 2 – class II) استفاده نمایید.
  2. سطح ریسک؛ دومین عاملی است که در انتخاب سرج ارستر موثر است.

چگونه برقگیر مناسب را انتخاب کنیم؟سطح ریسک در انتخاب برقگیر

سطح ریسک یا خطر را به سه بخش تقسیم می کنند:

  1. سطح پایین که شامل ساختمان های ساخته شده در محدوده شهری یا حومه شهر می شود.
  2. سطح متوسط که شامل ساختمان های مستقر در دشت ها و بیابان ها می شود.
  3. سطح بالا که مخصوص ساختمان هایی است که در محل پر ریسک واقع شده اند. مثلا در مجاورت تیر برق، یا درخت، نواحی کوهستانی، قله های کوه، تالاب ها و سطوح شیب دار.

برای آشنایی بیشتر با درجه بندی سطوح خطر برای مناطق مختلف می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

اگر تجهیزاتی که قصد محافظت از آن را داریم در فاصله بیش از ده متری از سوئیچ برد واقع شده است، لازم است برای آن یک سرج ارستر و محافظ اختصاصی در نظر بگیریم. برای آشنایی با انواع سرج ارستر ها نیز می توانید به صفحه “معرفی انواع برقگیر” مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1/” button_title=”معرفی انواع برقگیر” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *