کاربرد صنعتی و خانگی برقگیر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1626528532976{margin: 0px !important;padding: 10px !important;background-color: #dbdbdb !important;border: 2px initial #333333 !important;border-radius: 10px !important;}”]

برقگیرها دو نوع کارکرد دارند. یکی کارکرد صنعتی است که در آن از برقگیرها به جهت حفاظت از تجهیزات در هنگام انتقال قدرت و سیستم توزیع به کار می روند و اصطلاحات بیان شده در بالا به نوع صنعتی برقگیرها اطلاق می شود. و نوع دوم کارکردهای خانگی است. یا کارکردهایی که مخصوص مصرف کنندگان است. برقگیرهایی که برای این منظور استفاده می شود را اصطلاحا همان محافظ سرج (Surge Protector) می نامند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

برای آنکه با برقگیر یا سرج ارستر (Surge Arrester) بیشتر آشنا شویم، در وهله اول باید بدانیم که سرج چیست که برقگیر برای محافظت از آن ساخته شده است. برای این منظور می توانید به نوشته “برقگیر چیست؟” مراجعه نمایید. همانطور که در آن نوشته بیان شد، سرج ولتاژی ناگهانی و با اندازه بزرگ است که در لحظه ای کوتاه به مدار الکتریکی اعمال می شود و این قدرت را دارد که تجهیزاتی که توسط آن مدار راه اندازی می شوند را مورد آسیب قرار دهد.

به همین منظور کارشناسان در حوزه برق و الکترونیک به سوی ابداع این وسیله یعنی برقگیر رفته اند تا با استفاده از آن بتوانند از صدمه رسیدن به تجهیزات و اجزایی که در معرض سرج هستند جلوگیری کنند.

انواع عوامل ایجاد سرج که برقگیر از آن ها محافظت می کند

به طور کلی می توان عواملی که سبب این افزایش ولتاژ گذرا می شود را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. عوامل بیرونی. مانند رعد و برق
  2. عوامل و اتفاقات درونی مانند سوئیچینگ

کاربرد صنعتی و خانگی برقگیراسامی دیگر سرج ارستر

سرج ارسترها هم دارای کاربرد صنعتی هستند و هم دارای کاربرد خانگی. در صنعت برق، برقگیر (سرج ارستر) را با اصطلاحات دیگری نیز می شناسند که از جمله آن ها می توان به اسامی زیر اشاره کرد:

  1. ابزار محافظت از سرج (Surge Protection Device (SPD))
  2. کاهنده ولتاژ گذرای سرج (Transient Voltage Surge Suppressor (TVSS))

برقگیرها دو نوع کارکرد دارند. یکی کارکرد صنعتی است که در آن از برقگیرها به جهت حفاظت از تجهیزات در هنگام انتقال قدرت و سیستم توزیع به کار می روند و اصطلاحات بیان شده در بالا به نوع صنعتی برقگیرها اطلاق می شود. و نوع دوم کارکردهای خانگی است. یا کارکردهایی که مخصوص مصرف کنندگان است. برقگیرهایی که برای این منظور استفاده می شود را اصطلاحا همان محافظ سرج (Surge Protector) می نامند.

اسامی دیگر سرج ارستراستفاده های خانگی برقگیرها را خود شما از نزدیک مشاهده نموده اید. امروزه اغلب برای محافظت از تجهیزات برقی گران قیمت خانگی در برابر افزایش ولتاژهای ناگهانی که عموما هنگام قطع و وصل برق رخ می دهد از این محصول استفاده می شود. برخی از این تجهیزات عبارتند از یخچال ها، سیستم تهویه مطبوع، کولر، ماشین لباسشویی و … . برای آنکه بدانید استفاده از برقگیر برای محافظت از کدام یک از وسایل و لوازم برقی خانگی ضرورت دارد با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مشورت نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

بنابراین همانطور که گفته شد دو نوع استفاده خانگی و صنعتی را برای برقگیرها باید از هم تفکیک کرد. هر یک از کاربردها به نوع خاصی از برقگیر نیاز دارند که شما می توانید در صفحه “سرج ارسترهای ولتاژ بالا” با نمونه ای از این محصول آشنا شوید که برای محافظت از وسایلی به کار گرفته می شود که آن ها در مدارهایی قرار دارند که جریان با ولتاژ بالا از آن ها عبور می کند.

در نوشته های بعدی سعی می کنیم با ساختمان برقگیر و گونه های مختلف آن بیشتر آشنا شویم و به این ترتیب شما بتوانید بر اساس نیازی که به این محصول خواهید داشت آن را سفارش دهید. همانطور که می توانید در صفحه برقگیر Fanox با یکی از بهترین نمونه های این محصول آشنا شوید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/product/%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-fanox/” button_title=”برقگیر Fanox” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *