کارکرد راه انداز نرم در مرحله شتاب گیری الکترو موتور

راه انداز نرم یا همان سافت استارتر کارش آن اسن که هنگام روشن شدن یک موتور الکتریکی مانع از این شود که بار زیادی به سیستم الکتریکی و همچنین سیستم مکانیکی موتور وارد شود. و به ترتیبی که مقاله “راه انداز نرم چگونه طول عمر سیستم را افزایش می دهد؟” بازگو می کند، این کارکرد باعث ارتقای دوام کل دستگاه خواهد شد.

اما برای آنکه بتوانید با بیانی ساده با راه انداز نرم آشنا شوید و بدانید که چگونه عمل می کند، توصیه می شود که این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

روش های راه اندازی یک الکترو موتور

یک روش انحصاری برای استارت زدن یک موتور برقی وجود ندارد و برای این کار می توان از شیوه های مختلفی استفاده کرد که عبارتند از:

  1. ترانسوفرمر اتوماتیک
  2. رزیستور اولیه
  3. سیستم بر خط مستقیم (DOL)
  4. دلتا استار
  5. استفاده از پاورهای حالت جامد قطعات الکترونیکی

روش های راه اندازی یک الکترو موتور31

که راه انداز نرم جزو این دسته اخیر محسوب می شود. ولی توجه کنید که هر یک از شیوه های بالا دارای مزی های خاص خود نیز می باشد. و این تصور غلط است که مثلا استفاده از راه انداز نرم در همه مواقع و شرایط برترین شیوه است و روش های دیگر دارای امتیازی نیستند.

بنابراین برای اینکه بدانیم در هر دستگاه و سرایطی کدام روش راه اندازی مناسب است نیاز به استفاده از دانش و تجربه متخصصان این حوزه داریم. همانطور که گفته شد در این مقاله قصد ما این است که با زبانی ساده به معرفی راه انداز نرم و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

مبانی راه انداز نرم

از آنجا که الکترو موتورها اغلب برای آنکه فرآیند شتاب گیری را تا رسیدن به سرعت مطلوب طی کنند، نیازمند مقدار زیادی جریال الکتریسیته می باشند، این جریان مانند یک موج وسیع به الکتروموتور هجوم می آورد. اما کار راه انداز نرم در این میان آن است که این موج حمله کننده را کنترل کند. و باعث شود که جریان وارد شده، ایمن تر و ملایم تر وارد الکتروموتور گردد.

کارکرد راه انداز نرم در مرحله شتاب گیری الکترو موتور

این امر باعث می شود که به کمک راه انداز نرم، راه اندازی الکترو موتور به صورت تدریجی شکل بگیرد و از این طریق گشتاوری که در الکترو موتور شکل می گیرد محدود گردد. به این ترتیب می توانیم از آسیب دیدن قطعات مکانیکی موتور در امان باشیم. به همین دلیل این ابزار را راه انداز نرم می گویند.

در واقع می توان گفت از وقتی سازندگان موتور الکتریکی به فکر استفاده از راه انداز نرم افتاده اند، که می دیدند در موتورهای قدیمی تر که هنوز بهره مند از راه انداز نرم نبودند، صدمه هایی به تدریج به موتور وارد می شود و دلیل عمده این صدمه ها و آسیب ها همگی به همان لحظه اول، یعنی لحظه استارت باز می گردد که ناگهان جریان بسیار زیادی به سمت موتور الکتریکی هجوم می آورد.

همین امر سبب شده است که مهندسان و سازندگان قطعات برقی بهترین راه کار را در استفاده از وسیله ای به نام راه انداز نرم ببینند. که امروزه همه متورهای الکتریکی به اتفاق از این وسیله بهره مند شده اند.

برای آنکه شما بتوانید نمونه هایی از این محصول را مشاهده نمایید می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید. به علاوه در صورتی که پرسشی در زمینه کارکرد این محصول برای شما ایجاد شده است بهتر است آن را با کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *