کلید برق در چه فرم هایی وجود دارد؟

در نوشته “نقش کانتکت در کلید برق چیست؟” گفتیم که یکی از ساز و کار های کلید برق آن است که کانتکت هایی در آن به کار رود که هنگام اتصال آن ها با هم اجازه عبور جریان برق داده می شود و هنگام قطع آن ها اتصال مدار از بین می رود. اما نحوه کنترل و قطع و وصل کردن کلید برق به چند طریق می تواند صورت گیرد که عبارت است از:

  1. به صورت دستی، همچون لامپ های برق و بسیاری از لوازم الکتریکی خانگی که از آن ها استفاده می کنیم.
  2. استفاده از کیبورد برا قطع و وصل جریان و به عنوان کلید برق
  3. استفاده از المان های حسی

المان های حسی می توانند وضعیت یک بخش از ماشین را حس کنند. مثلا سطح مایع آن، فشار یا درجه حرارت را مانند ترموستات چک کرده و بر اساس برنامه از که از پیش به آن داده شده است، ماشین را خاموش و یا روشن کنند.

کلید برق در چه فرم هایی وجود دارد؟

شکل های مختلف کلید برق

همانطور که گفته شد سوئیچ الکتریکی می تواند در ساختارهای گوناگونی ساخته شود و هر یک از آنها نیز می توانند در فرم و قالب های متفاوتی تولید شوند که در ادامه برخی از آن ها را ذکر می کنیم:

  1. کلید ضامنی که در آن اهرم کوچکی است که با بالا و پایین کردن آن جریان قطع و وصل می شود.
  2. کلید چرخشی که درآن باید اهرم کلید برای خاموش و روشن شدن چرخانده شود.
  3. کلید جیوه ای
  4. کلید فشار دکمه ای
  5. کلید برگشتی یا معکوس
  6. رله
  7. مدار شکن قدرت (Circuit breaker)

این ها نشان دهنده آن است که صنعت تولید کلید برق توانسته پیشرفت قابل توجهی داشته باشد به طوری که می توان نیازهای متفاوت و متنوع را با بهره مندی از گونه های مختلف این محصول برآورده کرد. درباره کاربرد هر یک از انواع این محصولات لازم است با متخصصان این زمینه در لیان الکتریک مشورت نمایید. اما نمونه های آن ها را می توانید در صفحه کلید برق لیان الکتریک مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *