کلید برق چه مکانیزم های عملکردی دارد؟

با توجه به اینکه کلید برق از جمله تجهیزات ضروری در مدارهای الکتریکی و وسایل برقی است، در نوشته “کلید برق در چه فرم هایی وجود دارد؟” نمونه های مختلف آن را معرفی کردیم و گفته شد که هر کدام از این انواع کلید برق برای کارکرد خاص و مورد نظر خود ساخته و طراحی شده اند. در ادامه دو نکته را ابتدا یاد آوری می کنیم؛

  1. معمول ترین کارکرد کلید برق در کنترل روشنایی است. و در برخی موارد چندین کلید ممکن است در یک مدار قرار گیرند تا اجازه دهند تجهیزات روشنایی را بتوان به سهولت کنترل کرد.
  2. کلیدهای برق در مدارهای قدرت بالا باید دارای ساختاری ویژه باشند تا آنکه از تخریب قوس الکتریکی هنگامی که کلید باز است جلوگیری شود.

قوس الکتریکی در واقع به حالتی از تخلیه الکتریکی گفته می شود که جریان الکتریکی بین دو سر سیم یا دو رسانا که مستقیما با هم در ارتباط نیستند رخ می دهد. یعنی به دلیل اختلاف ولتاژ بالا و فاصله اندک بین دو رسانا الکترون ها جهش کرده و باعث تخلیه الکتریکی می شوند. در مدارهای قدرت بالا اگر کلید برق ساختاری نداشته باشد که بتواند مانع قوس الکتریکی شود منجر به تخلیه الکتریکی ناخواسته شده و باعث ایجاد آسیب می شود.

کلید برق چه مکانیزم های عملکردی دارد؟

آشناترین شکل کلید برق

آشناترین فرم کلید برق همانطور که قبلا نیز گفتیم نوع الکترومکانیکی آن است که عملکرد آن به صورت دستی است که در آن از یک جفت یا چند جفت کانتکت الکتریکی استفاده می شود. هر یک از این کانتکت ها می تواند در یک یا دو حالت باشد.

یا بسته هستند به این معنا که کانتکت ها در تماسند و جریان برق می تواند از میان آن ها عبور کند و یا باز هستند که نشان دهنده آن است که کلید برق در وضعیت عدم جریان قرار دارد. مکانیسم فعالسازی گذار بین این دو حالت (یعنی حالت باز و حالت بسته) به صورت های متفاوتی می باشد ولی به طور معمول دو مکانیسم وجود دارد که عبارت است از:

  1. عمل متناوب (alternate action): اینکه اهرم کلید برق را بین دو حالت خاموش و روشن، حرکت داده و به این طریق قطع و وصل جریان را کنترل می کنیم. مانند کلیدهای معمولی لامپ اتاق.
  2. لحظه ای (momentary): که در آن برای روشن کردن دکمه را فشار می دهیم و رها شدن دکمه به معنی خاموش شدن سیستم می باشد.

آشناترین شکل کلید برق

البته همانطور که ذکر شد این دو شیوه آشناترین و معمول ترین شیوه هایی هستند که در سوئیچ الکتریکی برای قطع و وصل جریان به کار می روند و می توان از روش های دیگری نیز نام برد که سعی می کنیم در ادامه مقالاتی که در رابطه با کلید برق ارائه خواهیم نمود به آن ها بپردازیم به عنوان مثال یکی از انواع دیگر آن می تواند نوع پیچشی این وسیله باشد که اهرم کوچکی است که با پیچاندن به یک سمت موجب اتصال مدار و با پیچاندن به سمت دیگر موجب قطع مدار می گردد.

جالب خواهد بود که از این به بعد سعی کنید نسبت به وسیله های مختلف و کلیدهای آن توجه داشته باشید و سعی کنید تفاوت مکانیزم عملکرد آن ها را متوجه شوید. البته در مواردی که به نظرتان دارای مکانیزم پیچیده ای هستند می توانید از کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مشاوره بگیرید. در آخر صفحه محصولات هنزا می تواند مسیر خوبی برای آشنایی شما با گونه های متنوع کلید برق باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *