کارکرد پمپ با سرعت ثابت در ایستگاه تصفیه فاضلاب

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1625416144131{margin-top: 0px !important;margin-right: 0px !important;margin-bottom: 0px !important;margin-left: 0px !important;border-top-width: 1px !important;border-right-width: 1px !important;border-bottom-width: 1px !important;border-left-width: 1px !important;padding-top: 5px !important;padding-right: 5px !important;padding-bottom: 5px !important;padding-left: 5px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border-left-style: solid !important;border-right-style: solid !important;border-top-style: solid !important;border-bottom-style: solid !important;}”]وقتی که از یک موتور استفاده می کنیم، شرایطی وجود دارد که برای ما مطلوب نیست همواره موتور در یک سرعت ثابت حرکت کند. اینجاست که پای درایو کنترل دور به میان می آید. در واقع با توجه به وظیفه ای که در هر لحظه از موتور انتظار داریم ممکن است گاهی به سرعت های بیشتر و گاهی به سرعت های کمتر نیازمند باشیم.[/vc_column_text][vc_column_text]

وقتی که از یک موتور استفاده می کنیم، شرایطی وجود دارد که برای ما مطلوب نیست همواره موتور در یک سرعت ثابت حرکت کند. اینجاست که پای درایو کنترل دور به میان می آید. در واقع با توجه به وظیفه ای که در هر لحظه از موتور انتظار داریم ممکن است گاهی به سرعت های بیشتر و گاهی به سرعت های کمتر نیازمند باشیم.

همین جاست که مزیت دوم درایو کنترل دور رخ نمایی می کند و آن حفظ و ذخیره انرژی است. به ترتیبی که در نوشته “دلایل استفاده از درایو کنترل دور چیست؟” بیان شد با اینکه هدف اولیه این وسیله آن است که بتواند سرعت های متفاوتی را برای ما تامین کند ولی این امر خود باعث صرفه جویی در انرژی به عنوان یک مزیت فرعی می شود و چه مزیتی بهتر از این!

به دلیل آنکه وقتی شما می توانید کاری را با دور موتور پایین تر انجام دهید، استفاده از موتور با دور بالا هرچند ممکن است بتواند کار شما را به انجام برساند ولی انرژی بیشتری صرف شده است. بنابراین لازم است با عملکرد این محصول چنانچه در نوشته “درایو کنترل دور در موتور جریان مستقیم چگونه عمل می کند؟” بیان گردید، آشناتر شویم.

کنترل شتاب موتور توسط درایو کنترل دور

برتری درایو کنترل دور نسبت به نمونه های مشابه

یک درایو کنترل دور که دارای سرعت قابل تنظیم است، می تواند عملکردی ملایم تر نسبت به حالت عملکرد دارای سرعت ثابت متناوب برای ما فراهم کند. به عنوان مثال شما می توانید از یک موتور استفاده کنید که به این صورت تنظیم شده که در وضعیتی خاص روشن شده و در وضعیتی دیگر خاموش شود، یا از یک درایو کنترل دور استفاده کنید که همواره روشن است ولی با سرعت های متفاوت کار می کند. در این صورت دومی فواید زیر را برای شما به همراه دارد.

  1. سرعت بالای انجام کار
  2. بازدهی بیشتر. یعنی با صرف انرژی کمتر کار بیشتری ارائه می گردد.
  3. ایمنی بیشتر تجهیزات سیستم

کارکرد درایو کنترل دور در ایستگاه تصفیه فاضلاب

در این قسمت قصد داریم که شما را با یک نمونه عینی و واقعی آشنا سازیم که در برخی موارد و موقعیت ها بدون استفاده از درایو کنترل دور کارکرد آن انجام می شود و در برخی موارد دیگر با استفاده از این محصول و می خواهیم تفاوت های آن ها را شرح دهیم.

برتری درایو کنترل دور نسبت به نمونه های مشابه

کارکرد پمپ با سرعت ثابت در ایستگاه تصفیه فاضلاب

اگر از یک پمپ که دارای سرعت ثابت است برای این منظور استفاده کنیم عملکرد آن به این شکل خواهد بود که وقتی آب فاضلاب از طریق لوله های فاضلاب و تحت فشار نیروی جاذبه به درون چاهی که برای این منظور در نظر گرفته شده وارد، می شود. پمپ به گونه ای تنظیم شده است که اگر حجم آب فاضلاب داخل چاه به حد معینی رسید و ارتفاع آن از مقدار مشخصی تجاوز کرد، شروع به کار می کند.

در این صورت پمپ آب فاضلاب را پمپاژ کرده و به قسمتی که برای تصفیه تعبیه شده است می فرستد و این کار ادامه پیدا می کند تا آنکه حجم فاضلاب داخل چاه از مقدار معنی که آن نیز از پیش تعیین شده کمتر شود. در این صورت پمپ خاموش شده و دوباره منتظر می شود که فاضلاب از طریق لوله های فاضلابی به چاه ریخته شوند و به حجم مورد نظر برسند تا دوباره روشن شده و کار خود را انجام دهد. در باره معایب این روش می توانید با کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک تماس بگیرید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=””]

مزایای درایو کنترل دور در ایستگاه تصفیه فاضلاب

اما به جای چنین پمپی می توان از درایو دارای سرعت قابل تنظیم استفاده کرد. برای آشنایی با مزایای این روش بهتر است معایب به کارگیری روش قبلی را متذکر شویم که استفاده از درایو باعث پیشگیری از این معایب می شود:

کارکرد پمپ با سرعت ثابت در ایستگاه تصفیه فاضلاب

  1. در هر بار خاموش و روشن شدن امکان ولتاژ ناگهانی بالا در جریان برق برای استارت موتور وجود دارد.
  2. طبق روش قبلی موتور و تجهیزات کنترل جریان برق در معرض تنش های حرارتی و الکترومغناطیسی قرار دارد.
  3. پمپ ها و لوله ها نیز در معرض تنش های مکانیکی و هیدرولیکی قرار دارند.

اما به کار بردن درایوهای کنترل دور باعث شده که جریان خروجی با میانگین جریان ورودی متناسب باشد و شتاب و عملکرد بسیار ملایم تری را در پروسه این کار شاهد باشیم.

به منظور مطالعه بیشتر می توانید به منبع “درایو کنترل دور با سرعت های متنوع، جامعه صنعتی آمریکا” مراجعه نمایید. که در آن دیوید اسپیتزر به شرح و تفصیل علل رونق این محصول در جامعه صنعتی آمریکا پرداخته است. همچنین توصیه می شود که صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک را مشاهده نموده و از نکات ذکر شده در آن بهره مند شوید.

مزایای درایو کنترل دور در ایستگاه تصفیه فاضلاب

سوالات متداول

  1. چه روش هایی برای کنترل یک موتور وجود دارد؟

یا می توان از موتورهایی استفاده کرد که در شرایطی مشخص روشن و در شرایط دیگری خاموش می شوند یا اینکه از درایو کنترل دور استفاده کرد که بنا به شرایط تغییر سرعت می دهد.

  1. چگونه می توان بازدهی درایو کنترل دور را با موتور سرعت ثابت متناوب مقایسه کرد؟

اگر کاربرد آن ها را در سیستم تصفیه فاضلاب مشاهده کنیم خواهیم دید که سرعت، ملایمت و بازدهی درایو بسیار بیشتر است.

  1. استفاده از کنترل گر سرعت قابل تنظیم چه مزیت هایی برای موتور دارد؟

باعث می شود که تنش های مکانیکی، هیدرولیکی، الکترومغناطیسی و حرارتی به اجزای مختلف موتور و تجهیزات جانبی کل سیستم وارد نشود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *