کنترل موتور جریان متناوب با راه انداز نرم

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1631548504605{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #cccccc !important;border: 2px initial #262626 !important;border-radius: 10px !important;}”]

استفاده از روش کنترلی راه انداز نرم برای موتورهای جریان متناوب شامل کنترل موارد زیر می گردد:

  1. ظرفیت اضافه بار تجویز شده
  2. تنظیمات ناشی از لغزش
  3. جریان هجومی به هنگام استارت
  4. گشتاور راه انداز (روتور قفل شده)

[/vc_column_text][vc_column_text]

به ترتیبی که در نوشته “فواید به کار گیری راه انداز نرم چیست؟” بیان شد، برای همه موتورهای الکتریکی استفاده از راه انداز نرم فوایدی به دنبال دارد. اما در ادامه بیان شد که این وسیله می تواند انواع مختلفی داشته باشد و برای انواع موتورها و سیستم ها به کار گرفته شود که یکی از عمده ترین آن ها موتورهایی هستند که با جریان متناوب کار می کنند و در نوشته “راه انداز نرم برای موتورهای AC” مقداری درباره آن ها صحبت کردیم. اما در این نوشته قصد داریم توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه نماییم.

معمول ترین روش کنترل موتور AC

یکی از رایج ترین ابزارها برای اینکه بتوانیم موتور AC را کنترل کنیم، استفاده از راه انداز نرم برای آن می باشد. این وسیله به خط جریان متناوب موتور متصل می گردد. راه انداز نرم به گونه ای درجه بندی شده است که بتواند با جریان اولیه بالا (هجومی) کار کند، که این جریان بالای اولیه هنگامی رخ می دهد که موتور به طور مستقیم به خط برق متصل شود.

کنترل موتور جریان متناوب با راه انداز نرماضافه بار موتور در راه انداز نرم

علاوه بر این یک استارتر موتور شامل یک ابزار محافظتی می شود که به آن اضافه بار موتور گفته می شود. کارکرد این قطعه یا ابزار آن است که به گونه ای طراحی شده است که بتواند از موتور در برابر دو پدیده محافظت نماید:

  1. اضافه بارهای مستمر
  2. خاموش شدن و از کار افتادن موتور به دلیل بارهای اضافی وارده بر ماشین هنگام استارت و یا هنگامی که موتور در حیم کار کردن گیر می کند.

فواید استفاده از راه انداز نرم

با توجه به مطالبی که در بخش قبل گفته شد، استفاده از روش کنترلی راه انداز نرم برای موتورهای جریان متناوب باعث می شود که این موتورها بتوانند مطابق با ویژگی هایی که در استاندارد NEMA یا استاندارد IEC برای نوع طراحی آن ها در برق جریان متناوب صنعتی ذکر شده، کار کنند. بنابراین این موتور را شما می توانید در قسمت های مختلف صنعتی و منطبق با استانداردهای جهانی ذکر شده به کار بگیرید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این استانداردها می توانید به کارشناسان ما در لیان الکتریک مراجعه نمایید.[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

  1. معمول ترین روش کنترل موتور ACNEMA: مخفف انجمن ملی تولیدکنندگان برق می باشد که یک سازمان معتبر در ایالات متحده است و در زمینه استاندارد تجهیزات الکتریکی در کاربردهای مختلف صنعتی، پزشکی و مهندسی فعالیت دارد.
  2. IEC: مخفف کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک است. که آن نیز یک مؤسسه استاندارد بین‌المللی در زمینه تمامی تکنولوژی ها و فناوری های مربوط به برق و الکترونیک می باشد.

استفاده از روش کنترلی راه انداز نرم برای موتورهای جریان متناوب شامل کنترل موارد زیر می گردد:

  1. ظرفیت اضافه بار تجویز شده
  2. تنظیمات ناشی از لغزش
  3. جریان هجومی به هنگام استارت
  4. گشتاور راه انداز (روتور قفل شده)

باری که بر روی ماشین راه اندازی شده وارد می شود، زمان شتاب و بار یا اضافه بار موتور را تعیین می کند. یعنی مدت زمانی که راه انداز نرم موتور را کنترل می کند تا به طریق شیب ملایمی به نقطه نهایی خود دست یابد، یعنی به سرعت و جریان نامی برسد، بستگی به میزان باری دارد که به موتور وارد می شود. هر اندازه بار وارد شده به موتور بیشتر باشد، باید زمان بیشتری جهت شتاب گرفتن موتور در نظر گرفته شود تا به این ترتیب موتور بتواند با شیب ملایمی به گشتاور نهایی دست پیدا کند و آسیبی هنگام استارت به آن تحمیل نگردد.

سخت افزار راه انداز نرم

برای اینکه ابزار کنترلی ما بتواند موارد پیش آمده فوق را اصلاح و کنترل کند نیازمند سخت افزار کنترلی ویژه ای می باشد. در ادامه به برخی از قطعات ضروری سخت افزاری مورد نیاز اشاره می نماییم:

  1. سیم پیچی قطعات
  2. اتو ترانسفورماتور
  3. راه انداز دلتای موتور

این سه قطعه بالا می توانند باعث کاهش جریان هجومی اولیه در هنگام استارت موتور جریان متناوب گردند. اما لازم به ذکر است که استفاده از این قطعات یک استارت کنترل شده نرم و بدون گام را فراهم نمی کند.

راه انداز نرم حالت جامد

استارترها و کنترل گرهای سافت استارتر حالت جامد دارای این قابلیت هستند که ویژگی های استارت موتور را به گونه ای کنترل کنند که با کاربردهای مورد نیاز مانند شتاب، زمان شتاب، جریان هنگام راه اندازی و جریان اضافه بار و همچنین گشتاور موتور کاملا مطابق باشد. به این معنا که تمام فاکتورهای ذکر شده را محاسبه کرده و به شکلی موتور را استارت و راه اندازی می کند که بتواند منطبق با همه فاکتورهای ذکر شده باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده فوق باید این نکته را نیز به مزیت های راه انداز نرم اضافه کنیم که محافظ موتور ممکن است برای تعدادی از شرایط آسیب رسان احتمالی محیطی کاملا آماده و مهیا باشد. یعنی نه تنها می تواند موتور ما را از آسیب های جریان راه اندازی حفظ کند. بلکه می تواند آن را در برابر برخی صدمات احتمالی محیطی مراقبت کند.

برای آشنایی بیشتر با سافت استارتر می توانید به صفحه “تحقیق و طراحی سافت استارتر چند کاره” مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات لازم درباره جزئیات این نکات می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85/” button_title=”راه انداز نرم لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *