بیرون کشیدن برد مدار در تعمیرات اینورتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633245675181{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #f4f4f4 !important;border: 2px initial #1e1e1e !important;border-radius: 10px !important;}”]

آخرین مرحله تعمیرات اینورتر تست درایو است. در این قسمت بهتر است که در ابتدا با جریان تک فاز آن را امتحان کنید. بهتر است در این مرحله از یک لامپ به صورت سری در مدار با درایو استفاده نمایید. این به جهت ان است که اگر درایو همچنان معیوب باشد، لامپ می تواند انرژی آن را محدودی کند و مانع از انفجار آن گردد

[/vc_column_text][vc_column_text]

در مواجهه با یک درایو ناسالم، برای آنکه بتوانیم تعمیرات اینورتر را به نحو احسن انجام دهیم لازم است قدم ها را به ترتیب و به درستی برداریم. در ادامه به این مراحل اشاره می نماییم.

1. اندازه گیری در تعمیرات اینورتر

اولین قدم در برخورد با یک درایو معیوب آن است که به یک مولتی متر با حالت بررسی دیود نیاز داریم. باید راهی بیابیم که بتوانیم DC-BUS را اندازه بگیریم. گاهی برای آنکه بتوانیم این قطعه را اندازه بگیریم، باید اتصالی برقرار نماییم. سپس باید دیودهای یکسو کننده بررسی شوند. اگر شما یکی از پروب های مولتی متر را بر روی DC-Bus و پروب دیگر را بر روی ورودی قرار دهید، اندازه ای که مولتی متر نشان می دهد باید حدود 0.5 الی 0.6 ولت باشد.

سپس خروجی نیز به همین شیوه اندازه می گیریم و ولتاژ آن باید در حدود 0.5 الی 0.6 باشد. اگر صدای بوق ممتد بشنویم به معنی خرابی یکی از دیودها است که باید تعویض شود. اگر مشکلی در این مرحله داشتید می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در میان بگذارید. [button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

2. جدا کردن قاب؛ مرحله دوم تعمیرات اینورتر

پس از آنکه اندازه گیری های ضروری بیرونی انجام شد، حال نوبت به باز کردن محفظه درایو می رسد. باید پیچ ها را به دقت پیدا کرده و باز کنید. این مرحله را وقتی باید انجام دهید که ماژول ورودی / خروجی نصب شده باشد. پس از آنکه توانستید ماژول را بیرون بکشید، باید قسمت سر آن را با یک پیچ گوشتی تخت بالا بکشید. قدم بعدی آن است که گیره های قاب را با یک پیچ گوشتی تخت بیرون بکشید و به این ترتیب شما توانسته اید قاب درایو را کاملا باز کنید.

3. بیرون کشیدن برد مدار در تعمیرات اینورتر

پس از آنکه درایو را خارج کردید، مشاهده می کنید که مونتاژ آن آسان نیست. برای آنکه بتوانید به IGBT ها و دیودها دسترسی داشته باشید، لازم است که قسمت فلزی سمت چپ را مقداری خم کنید. اگر مقدار کمی این قسمت را خم کنید، می توانید برد مدار را از قاب فلزی بیرون بکشید. برای اهمیت این مرحله می توانید به مقاله “چگونگی تعمیرات اینورتر که پایه IGBT دارند” مراجعه نمایید.

4. بررسی دیودهای برد در تعمیرات اینورتر

پس از بیرون کشیدن برد مدار می توانید دیودهای یکسو کننده را بررسی کنید. اگر از مدار خارج شده باشند و یا از لحاظ فیزیکی آسیب دیده باشند، باید آن ها را با دیودهای سالم تعویض نمایید. در این مرحله از تعمیرات اینورتر دقت داشته باشید که اگر یکی از دیودها بر روی یک مسیر آسیب دیده باشد، بهتر است تمام دیودهای آن مسیر تعویض شوند. به دلیل آنکه این آسیب احتمالا به آن ها نیز سرایت پیدا کرده است.

5. مونتاژ دوباره درایو

پس از تعویض آن ها باید دوباره درایو را مونتاژ نمایید. برای آنکه عملیات مونتاژ را به خوبی به انجام برسانید، می توانید از مقاله “مونتاژ مجدد (reassembly) درتعمیرات اینورتر” کمک بگیرید.

6. تست درایو

آخرین مرحله تست درایو است. در این قسمت بهتر است که در ابتدا با جریان تک فاز آن را امتحان کنید. بهتر است در این مرحله از یک لامپ به صورت سری در مدار با درایو استفاده نمایید. این به جهت ان است که اگر درایو همچنان معیوب باشد، لامپ می تواند انرژی آن را محدودی کند و مانع از انفجار آن گردد.

برای آگاهی بیشتر در رابطه با فرآیند تعمیر درایو می توانید به صفحه تعمیرات اینورتر لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%b1-4/” button_title=”تعمیرات اینورتر لیان الکتریک ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *