بای پس سافت استارتر

پس از پایان تعمیرات سافت استارتر این نکته را مدنظر داشته باشید که دستگاه فقط در لحظه راه اندازی و توقف، بر روی موتور الکتریکی سیستم کنترل دارد و زمانی که موتور در دور نامی باشد، سافت استارتر در عملکرد موتور تأثیری ندارد. به طور کلی دستگاه بر روی فرکانس کار نمی کند و از طریق کاهش گشتاور، جریان راه اندازی سیستم را کاهش می دهد. بنابراین بعد از راه اندازی موتور الکتریکی، لازم است سافت استارتر از مدار خارج شود تا استهلاک موتور و دستگاه کاهش پیدا کند. به این عمل در اصطلاح بای پس کردن گفته می شود.

بای پس سافت استارتر

بای پس داخلی و بای پس خارجی :

در مدار داخلی تعدادی از سافت استارترها، تیغه هایی با مدار داخلی سافت دستگاه موازی شده اند و مستقیما به ورودی و خروجی دستگاه متصل هستند.

پس از پایان تعمیرات سافت استارتر و راه اندازی سیستم، وقتی موتور به جریان نامی می رسد، این تیغه ها مدار دستگاه را اتصال کوتاه یا  همان بای پس می کنند و از این طریق سافت استارتر از مدار خارج می شود.

پس از پایان تعمیرات سافت استارتر توجه داشته باشید که در گروه دیگری از سافت استارترها بای پس داخلی برای سیستم تعبیه نشده است. برای بای پس کردن این مدل ها، دستگاه را با یک کنتاکتور موازی می کنیم.

زمانی که موتور الکتریکی به جریان نامی برسد رله به کنتاکتور فرمان اتصال می دهد و دستگاه با استفاده از کنتاکتور بای پس می شود. این روش بای پس خارجی نام دارد.

 

بای پس خارجی سافت استارتر

از آن جایی که برای بای پس کردن خارجی به کنتاکتور و مدارهای مرتبط با کنتاکتور نیاز داریم احتمال دارد به نظر برسد که بای پس خارجی چندان به صرفه نیست. اما توجه داشته باشید که پس از تعمیرات سافت استارتر، کارشناسان فنی معمولاً بای پس خارجی را برای سیستم به شما پیشنهاد می دهند.

به این دلیل که بای پس داخلی بعد از مدتی از بین می رود. تنها کافی است که موتور به هر دلیلی جریانی بیشتر از جریان نامی از مدار خارج نماید و این جریان از تیغه های بای پس عبور کند. در این حالت تیغه ها آسیب می بیند که در این حالت تعمیرات سافت استارتر هزینه بیشتری نسبت به مدار بای پس خارجی به همراه خواهد داشت. در واقع شما با انتخاب بای پس خارجی، از سافت استارتر محافظت می کنید.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین جهت مشاوره برای تعمیرات سافت استارتر و خرید انواع آن ها می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان تماس حاصل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *