خطاهای اینورتر

همانطور که گفته شد، مهمترین بخش اینورترها IGBT آنها می باشند که مانند قلب تپنده در یک درایو کنترل دور عمل می کند. IGBT در اینورترها هموارد در مدار هستند و وظیفه تولید خروجی با فرکانس دلخواه را برعهده دارند. در مبحث تعمیرات اینورتر نیز، عمده مشکلاتی که در این دستگاه ها ایجاد می شود مربوط به بروز مشکل در IGBT های اینورتر می باشد. این مشکل معمولا در زمان اتصال کوتاه بین الکتروموتور و یا به علت اتصال زمین در کابل رابط بین موتور و درایو ایجاد می شود. در صورتی که فیلتر در خروجی درایو وجود نداشته نباشد این مشکل نمود شدیدتری خواهد کرد. در واقع اتصال مستقیم اینورترها به الکتروموتورها باعث می شود که خطاهای ایجاد شده در الکتروموتورها مستقیما بر روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی بگذارد و منجر به ایجاد خرابی شود.

خرابی اینورترهایکی دیگر از عوامل رایج در خرابی اینورترها، بروز مشکل در منبع تغذیه درایو یا دیود تریستورهای بخش رکتیفایر می باشد. دلیل بروز مشکل برای این بخش از اینورترها می تواند اعمال ولتاژ اضافه و ناگهانی به درایو باشد. اضافه ولتاژهای ناشی از صاعقه که به خوبی دمپ نشده اند و یا اضافه ولتاژ ناشی از اتصال نادرست ورودی می تواند از این دست عوامل باشند.

اضافه ولتاژ هم چنین می تواند تحت تاثیر هارمونیک های تولید شده توسط سایر تجهیزات نصب شده در کنار درایو باشد. از دیگر عوامل بروز این مشکل می توان به تبدیل موتور به ژنراتور در زمانی که اینورتر به طور ناگهانی ولتاژ اعمالی به موتور را قطع می کند و یا در مواردی که سرعت موتور توسط عوامل خارجی از سرعت تنظیم شده در اینورتر بیشتر می شود، اشاره کرد.

در این موارد دستگاه های معیوب در دو دسته بندی اصلی قرار می گیرند که در ادامه به بررسی این دو حالت مختلف می پردازیم.

درایوهای خاموش :

در فرآیند تعمیرات اینورتر ها، اولین مرحله عیب یابی، چک کردن بخش IGBT ها و تریستورهای بخش رکتیفایر در دستگاه می باشد. هر یک از این قطعات، زمانی که معیوب می شوند مانند یک مدار اتصال کوتاه در مدار عمل می کنند. برقراری یک مدار اتصال کوتاه در داخل اینورترها باعث می شود تا ولتاژ لینک DC که معمولا بالای 400 ولت می باشد، به مدارهای گیت درایو مربوطه و کارت های کنترلی وارد شده و به این قطعات آسیب بزند. با این وجود در هنگام سوختن IGBT به احتمال فراوان مدارهای گیت درایو مربوط به دستگاه نیز آسیب دیده است و باید تعمیر شوند.

عیب یابی اینورتر

در مرحله بعدی تعمیرات اینورتر ضمن بررسی منبع تغذیه و رفع ایرادات احتمالی موجود در این بخش، درایو باید با منبع تغذیه DC  با جریان محدود شده راه اندازی گردد. در این صورت عملکرد صحیح و بدون نقص واحدهای منبع تغذیه و بخش کنترل دستگاه ارزیابی می شوند. با استفاده از منبع تغذیه DC، در صورت وجود مشکل در مدارات داخلی درایو، به دلیل وجود محدودیت در جریان، مشکلی برای قطعات الکترونیک قدرت اینورتر ایجاد نخواهد شد.

درایوهای روشن :

یکی دیگر از شرایطی که در هنگام تعمیرات اینورترها ممکن است با آن مواجه شویم، وضعیت درایوهای روشن است. در این حالت درایو روشن است و بر روی صفحه نمایشگر یک علامت خطا و هشدار ظاهر می شود که ممکن است به دلیل عملکرد نامناسب یکی از بخش های دستگاه و یا اتصالات خارجی نامناسب به درایو باشد.

به عنوان مثال ممکن است یکی از خروجی های 4 تا 20 میلی آمپر اینورتر معیوب شده باشد و یا یکی از فازهای ورودی درایو قطع شده باشد.

در این صورت با استفاده از اطلاعات درج شده در راهنمای کاربری و یا وب سایت شرکت سازنده، می توان هشدار مربوط را بررسی و ایرادات احتمالی را برطرف نمود.

خطاهای اینورترتست های مطمئنه پس از تعمیر :

پس از انجام تعمیرات بر روی اینورتر و رفع خطاهای موجود در درایو، سایر قطعات مکانیکی مانند فن های خنک کننده، کلیدها و اتصالات مختلف باید مورد بررسی قرار گیرند.

در صورتی که این قطعات دارای ایراد و اشکال باشند، رفع عیب و یا در نهایت تعویض می گردند.

در وضعیت کلی و در فرآیند تعمیر درایو، تعمیرات پیشگیرانه مناسب می تواند هزینه های مربوط تعمیرات و نگهداری اینورترها را کاهش داده و کیفیت مناسب سیستم را برای مدت زمان طولانی تضمین نماید.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشند، همچنین جهت مشاوره برای تعمیرات اینورترها و خرید انواع آن ها می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *