[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1639116750516{margin: 1px !important;padding: 12px !important;background-color: #d6d6d6 !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

برق گیرها در واقع نوعی وریستور هستند که مقاومت های  وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors) می باشند. این ابزارها می توانند اندازه های ناخواسته ولتاژی را که به مدار تحمیل می شود، تنظیم کرده و ولتاژهای ناپایدار و زودگذر را دفع کند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

برق گیر که به آن سرج ارستر گفته می شود دارای یک نقش محوری است که مراقبت از تجهیزات الکتریکی در برابر جریان های با ولتاژ مازاد است که به طور ناگهانی و بر اثر عوامل درونی یا بیرونی به مدارهای الکریکی تحمیل می شوند. انتخاب این محصول باید با شرایط به کار گیری و میزان خطرات و مشخصات فنی مطابقت داشته باشد که در نوشته “نحوه انتخاب برق گیر بر اساس ولتاژ کاربردی و ولتاژ نامی” به برخی از پارامترهای موثر در انتخاب این محصول اشاره نمودیم.

برق گیر دارای چه انواعی است؟

به طور کلی می توان برق گیر را از زوایای مختلفی دسته بندی نمود. در این بخش ما آن ها را به پنج دسته تقسیم می کنیم که عبارتند از:

  1. برقگیرهای نوع اول یا کلاس B
  2. برقگیرهای نوع دوم یا کلاس C
  3. برقگیرهای ترکیبی از نوع اول و دوم یا کلاس B + C
  4. برقگیرهای کلاس D
  5. برقگیرهای مخابراتی و دیتا

انواع برق گیر و سرج ارستر نوع Bبرق گیر یا سرج ارستر کلاس B چه ویژگی هایی دارد؟

در این نوشته به یکی از انواع برق گیر که نوع اول یا کلاس B نامیده می شود، اشاره خواهیم نمود و توضیحاتی را در جهت آشنایی خوانندگان عزیز با آن ارائه خواهیم نمود.

این نوع برق گیرها برای محافظت اولیه از سیستم هنگامی که در معرض رعد و برق قرار می گیرد، استفاده می شود. این نوع از سرج ارسترها قابلیت تحمل شدت جریان بالا تا حدود 100 کیلو آمپر را دارا هستند. همانطور که گفته شد هنگامی که صاعقه جریانی را به مدارهای الکتریکی تحمیل می کند، این دستگاه می تواند به خوبی از تجهیزات شما در برابر آن جریان القائی قوی محافظت نماید. در ادامه به چند نکته در رابطه با این محصول اشاره خواهیم نمود:

  1. سرج ارستر کلاس B جهت مقابله با جریان های گذرایی که معلول صاعقه هستند، به کار گرفته می شود.
  2. این محصول یک برق گیر تک قطبی است.
  3. از آن برای محفظت تجهیزات برقی و تاسیسات الکترونیکی هنگام جریان مستقیم صاعقه و اضافه ولتاژ ناشی از آن بهره برده می شود.
  4. به دلیل ظرفیت تخلیه بار الکتریکی بالایی که دارد، می توان از این محصول به صورت نصب IV نیز استفاده نمود.

برق گیر یا سرج ارستر کلاس B چه ویژگی هایی دارد؟تابع عملکرد برق گیر

برق گیرها در واقع نوعی وریستور هستند که مقاومت های  وابسته به ولتاژ (Voltage Dependent Resistors) می باشند. این ابزارها می توانند اندازه های ناخواسته ولتاژی را که به مدار تحمیل می شود، تنظیم کرده و ولتاژهای ناپایدار و زودگذر را دفع کند.

این ولتاژ ها با توجه به مقاله “وریستورها: راه حلی ایده آل برای محافظت در برابر سرج” می توانند توسط عوامل مختلفی بروز پیدا کنند. از جمله این عوامل می تواند عبارت باشد از:

  1. رعد و برق
  2. تخلیه الکتریسیته ساکن جمع شده در بدن انسان در مدارهای الکتریکی که دارای حساسیت بالایی هستند.
  3. قطع یا وصل ناگهانی و یا ناخواسته در مدارهای الکتریکی

این دستگاه ها دارای دوام و ماندگاری بالایی هستند و می توانند بدون خراب شدن تا زمان زیادی به عنوان محافظ در مدارهای الکتریکی کاربرد داشته باشند. شما نیز جهت تهیه این محصول می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

به شما پیشنهاد می شود که مقاله “برقگیر چیست؟” لیان الکتریک را نیز مطالعه نمایید؛ چرا که می تواند اطلاعاتی جامع و منسجم در رابطه با ساختار و عملکرد این محصول در اختیار شما قرار دهد.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”برقگیر چیست؟” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *