تفاوت سافت استارتر و درایو

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1634456537970{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e0e0e0 !important;border: 2px initial #3a3a3a !important;border-radius: 10px !important;}”]

اگر نیاز شما فقط یک راه اندازی ساده است، نیازی به استفاده از درایو نخواهید داشت و در این مورد استفاده از سافت استارتر می تواند به خوبی نیاز شما را برآورده نماید. مثلا اگر شما می خواهید یک پمپ آبی را راه اندازی کنید که نیازی به تغییر جهت یا تغییر سرعت آن ندارید و همچنین قصد تغییر قدرت موتور آن را نداشته باشید

[/vc_column_text][vc_column_text]

تفاوت هایی میان مدل های مختلف سافت استارتر و درایو وجود دارد که در این مقاله با این تفاوت ها بیشتر آشنا می شویم. با توجه به شرایط کاری و فضاهای مورد استفاده می توانید دستگاه مطلوب را انتخاب نموده و در سیستم راه اندازی نمایید.

مزایای سافت استارتر

پس از تعمیرات سافت استارتر این نکته را مدنظر داشته باشید که جریان هجومی زیاد به خصوص در هنگام راه اندازی سیستم می تواند به موتور صدمه وارد نماید. در این مواقع استفاده از سافت استارتر پیشنهاد می شود. اما درایو یا اینورتر می تواند میزان فعالیت موتور را کنترل و سرعت موتور را طبق شرایط موجود تغییر دهد. برای اینکه بتوانیم با توجه به کاربرد مورد نظر در سیستم میان دستگاه های سافت استارتر و درایو یک دستگاه را انتخاب کنیم لازم است با ویژگی های هر کدام از این دستگاه بیشتر آشنا شویم تا انتخاب مناسب تری داشته باشیم. در صورتی که قصد تعمیرات سافت استارتر را دارید توجه داشته باشید که این دستگاه از ۶ تریستور تشکیل شده است که به صورت موازی و معکوس نصب شده اند تا بتوانند موتور سیستم را به آرامی و با سرعت مطمئن راه اندازی نمایند. برای اطلاعات بیشتر در این رابطه بهتر است به صفحه تعمیرات سافت استارتر لیان الکتریک مراجعه نمایید. [call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”تعمیرات سافت استارتر لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

اینورتر از سه بخش اصلی تشکیل شده است. یکسوساز، که ولتاژ AC را به DC تبدیل می کند، یک خازن که خروجی یکسوساز را به صورت مستقیم تحویل می دهد و یک مبدل DC به AC که با استفاده از ۶ ترانزیستورIGBT  ولتاژ DC را به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متغیر تبدیل می سازد.

در واقع اینورتر یک سافت استارتر است که می تواند سرعت سیستم را کنترل نماید. پس انتخاب بین سافت استارتر و اینورتر به این مساله بر می گردد که شما تا چه میزانی می خواهید بر روی سیستم خود کنترل داشته باشید. به عنوان مثال اگر در سیستم مورد نظر شما، جریان راه اندازی سیستم بسیار بالاست اما بعد از راه اندازی نیازی به کنترل سرعت موتور ندارید، پس سافت استارتر برای شما مناسب است . اما اگر می خواهید سرعت سیستم را کنترل کنید، حتما باید اینورتر را انتخاب نمایید. علاوه بر این، به دلیل اینکه سافت استارتر نسبت به اینورتر تنظیمات کمتری دارد، ارزان تر از اینورتر می باشد. همین تنظیمات کمتر نیز احتمال خرابی و نیاز به تعمیرات سافت استارتر را کاهش می دهد.

تفاوت سافت استارتر و درایو

به عنوان مثال فرض کنید که یک سیستم تخلیه فاز داشته باشیم. میزان آبی که توسط موتور در مخزن وارد می شود معمولاً با مقدار آب خارج شده یکسان است. در این سیستم سافت استارتر انتخاب بهتری است. سافت استارتر جریان ورودی راه اندازی را کنترل می کند تا به موتور صدمه ای وارد نشود. در این سیستم لازم است توجه خاصی به محافظت و تعمیرات سافت استارتر داشته باشید. از سوی دیگر به دلیل اینکه حجم آب خارج شده از مخزن برابر آب ورودی است، مخزن لبریز نمی شود.  اما اگر میزان خروجی آب از مخزن کم شود، امکان لبریز شدن وجود دارد. پس لازم است سرعت پمپ آب هم تغییر کند که در این شرایط از اینورتر استفاده می گردد.

بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که به طور کلی اینورتر و سافت استارتر در راه اندازی و توقف موتورهای الکتریکی، عملکرد یکسانی دارند. اما با استفاده از اینورتر تنها می توان سرعت موتور سیستم را کنترل نمود. علاوه براین، اینورتر نسبت به سافت استارتر گران تر است و ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری نیز دارد که لازم است در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرد.

به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر ، اینورتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید. [button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

چگونه بین سافت استارتر و درایو کنترل دور انتخاب کنیم؟

با توجه به مطالبی که در مورد تفاوت های ساختاری و کارکرد میان سافت استارتر و درایو کنترل دور گفته شد، ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که چگونه باید برای سیستم خود یکی از این دستگاه ها را انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را به بهترین وجه برآورده سازد. توصیه می شود سری هم به مقاله “انتخاب میان راه انداز نرم و درایو فرکانس متغیر” بزنید.

پیش از پاسخ به این سوال ابتدا لازم است توجه داشته باشید که هر دو محصول دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند که شما باید مشخصات هریک از آن ها را بررسی کرده و با نیازهای خودتان مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را در زمینه سافت استارتر و درایو داشته باشید. برای آشنایی با تنوع این محصول می توانید به صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک مراجعه نمایید.

چگونه بین سافت استارتر و درایو کنترل دور انتخاب کنیم؟معیار انتخاب میان درایو و سافت استارتر

حال نوبت به پاسخ پرسش بالا می رسد. برای آنکه بدانید کدام یک از این دو وسیله کنترلی متناسب با کارکرد مورد نظر شماست، ابتدا باید نیاز خود را به طور دقیق مشخص نمایید. در این راستا توجه به دو نکته زیر ضروری است:

  1. اگر نیاز شما فقط یک راه اندازی ساده است، نیازی به استفاده از درایو نخواهید داشت و در این مورد استفاده از سافت استارتر می تواند به خوبی نیاز شما را برآورده نماید. مثلا اگر شما می خواهید یک پمپ آبی را راه اندازی کنید که نیازی به تغییر جهت یا تغییر سرعت آن ندارید و همچنین قصد تغییر قدرت موتور آن را نداشته باشید.
  2. اما اگر سیستم مورد نظر شما به گونه ای است که نیاز دارید در حین کار سرعت و قدرت آن تغییر کند و بارهای با اندازه های مختلف به آن وارد می شود، دراین صورت استفاده از درایو کنترل دور به شما پیشنهاد می شود و سافت استارتر کمکی به شما نخواهد کرد. زیرا به این ترتیب قادر خواهید بود الکتروموتور مورد نظر خود را به طور کامل تحت تسلط و کنترل خویش داشته باشید.

سوالات متداول

  1. چه معیارهایی در انتخاب سافت استارتر اهمیت دارند؟

پاسخ: در انتخاب مدل مورد نظر سافت استارتر باید فاکتورهایی مانند شدت جریان راه اندازی، محل و ارتفاع نصب دستگاه، زمان راه اندازی و فاصله بین هر مرتبه استارت با استارت بعدی، درجه حرارت محیط و سایر شرایط محیطی را در نظر داشته باشیم.

  1. علت فرآیند بای‌پس در سافت استارتر چیست؟

پاسخ: اولا دقت به این امر ضروری است که بای‌پس می تواند به دو شکل داخلی و با رنج کوچک یا بیرونی و با رنج بزرگ باشد. دلیل آن این است که سافت استارتر پس از آنکه موتور را راه اندازی کرد باید از مدار خارج شود. زیرا گر همچنان در مدار باشد، عبور جریان از تریستورهای آن سبب افزایش انرژی حرارتی در سیستم می شود و بازدهی آن را کاهش می دهد.

  1. چه مواقعی استفاده از کنتاکتور در ورودی سافت استارتر لازم است؟

پاسخ: نمایندگی زیمنس سفارش می کند که در چند مورد استفاده از این محصول ضرورت پیدا می کند. اول هنگامی که بخواهیم با فرمان اتوماتیک کارکرد موتور را متوقف کنیم. دوم هنگامی که جریان اضافه بار وجود دارد و بخواهیم برق ورودی را فورا قطع کنیم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *