تاثیر راه انداز نرم بر موتور القایی چیست؟

عملکرد راه انداز نرم را اینگونه تعریف کردیم که مانع از آن می شود که در لحظه ابتداری به کار انداختن موتور، فشار بالایی به قطعات مکانیکی و الکتریکی آن وارد گردد و به این ترتیب آسیب های احتمالی وارده کم شده و ماندگاری دستگاه افزایش می یابد که می توانید این خط را در مقاله “کارکرد راه انداز نرم در مرحله شتاب گیری الکترو موتور” دنبال کنید.

موتور القایی چیست؟

اما آنچه در این نوشته به آن خواهیم پرداخت آن است که اثر سافت استارتر بر روی موتور القایی چه خواهد بود. در پاسخ لازم است که اولا بدانیم موتور القایی چیست و چه کارکردی دارد تا سپس بتوانیم به تاثیر راه انداز نرم بر آن بپردازیم.

موتور القایی یک موتور غیر همزمان (asynchronous motor) می باشد. در این موتور از میدان مغناطیسی سیم پیچ استاتور برای به دست آوردن جریان الکتریکی روتور یا بخش متحرک استفاده می شود. و این جریان برای تولید گشتاور به کار گرفته می شود. در موتور القایی گشتاور و انرژی مکانیکی از استاتور واقع در روتور به دست می آید. اما سافت استارتر چگونه با موتور القایی تعامل می کند؟

تاثیر راه انداز نرم بر موتور القایی چیست؟

پاسخ این است که سافت استارتر سبب می شود که هنگام به راه انداختن، گشتاور موتور القایی کاهش پیدا کند. راه انداز نرم این عملکرد را با کاهش دادن ولتاژ در زمان راه اندازی انجام می دهد. ولتاز کمتر باعث می شود که میدان مغناطیسی ایجاد شده ضعیف تر و در نهایت گشتاور اولیه موتور القایی کمتر شود.

همانطور که در نوشته هایی که پیش از این در رابطه با راه انداز نرم ارائه گردید، عنوان شد این عملکرد سبب آن می شود که در لحظه استارت ضربه و یا نیروی بالایی را دستگاه متحمل نشود و به این ترتیب بتواند با طول عمر بالا به کارکرد خود با راندمان قابل قبول ادامه دهد.

صفحه راه انداز نرم لیان الکتریک را بهتر است مشاهده نمایید که می تواند برای شما نمونه هایی از آن را معرفی نماید و در صورتی که پرسش و مسئله ای در این رابطه برای شما مطرح است می توانید آن را با کارشناسان و متخصصان لیان الکتریک در این زمینه مطرح نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *