عیب یابی درایو

در بسیاری از کارخانه های صنعتی و تجاری، اتوماسیون بسیاری از فرآیندها به همراه سایر کنترل های مربوطه به شدت به موتورها و درایوهای کنترل دور متکی است. درایوهای کنترل دور AC به محبوب ترین دستگاه های کنترل سرعت متغیر مورد استفاده در دنیا برای کنترل بهینه موتورها بدل شده اند و هم اکنون در کاربردهای مختلف مسکونی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از اینورترها معمولاً برای كنترل دستگاه های تهویه، چیلرها، پمپ ها، نوار نقاله ها، فن ها، كمپرسورها و سایر ماشین های صنعتی پیشرفته بهره برده می شود. افزایش استفاده از درایوهای کنترل دور (VFD) ارائه خدمات تعمیر و عیب یابی چنین تجهیزات مهم صنعتی را با چالش های مختلفی برای یادگیری نگهداری، عیب یابی، بهره برداری و تعمیرات اینورتر به صورت کارآمد برای به حداقل رساندن خرابی ایجاد کرده است. در این سری مقالات، به بررسی نحوه تست و عیب یابی اینورترها می پردازیم.

درایو کنترل دور درایو کنترل دور یک دستگاه الکترونیکی حساس است.

درایو به نوسانات وضعیت سیستم واکنش می دهد و درنهایت بسته به اینکه در سیستم خطایی وجود داشته باشد یا خیر، ممکن است خود نیز دچار خطا شده و متوقف شود و نیاز به تعمیرات اینورتر داشته باشد.

هنگامی که اینورتر متوقف شد، به یاد داشته باشید که ابتدا چند مساله ساده (نمایشگر کنترلر، اتصالات و دما) را بررسی کنید، موتور را بررسی کنید و درایو را بررسی کنید تا بتوانید سرنخ دیگری پیدا کنید که کدام قسمت از درایو دچار مشکل شده است. بهترین راه برای عیب یابی و تعمیرات اینورتر انجام یک بازرسی دقیق بصری است.

گرد و غبار و خوردگی را که بر روی هیت سینک درایو ایجاد شده است را تمیز کنید. سپس تمام اتصالات سیم کشی را برای محکم بودن بررسی کنید. اتصالات سست در سیم کشی درایو به برق ورودی و خروجی به موتور از دلایل اصلی خرابی درایوها است. قدرت سه فاز ورودی باید بررسی شود و نباید از 5٪ نوسان تجاوز کند. عدم تعادل ولتاژ خط می تواند باعث بروز مشکلات قابل توجهی در درایوها شود. در آخر، خروجی درایو را با اندازه گیری ولتاژ و جریان بررسی کنید. مشکلات مربوط به ورودی درایو می تواند باعث رخداد تعدادی از خرابی ها در اینورتر شود. درایو می تواند به دلیل موج های الکتریکی ناشی از صاعقه یا کلیدزنی و یا افت ولتاژها، تحت شرایط اضافه ولتاژ یا افت ولتاژ قرار بگیرد که در صورت شدید بودن این مقادیر ممکن است نیاز پیدا کنید برای عیب یابی و تعمیرات اینورتر خود اقدام کنید.. علاوه بر این، درایو ممکن است دچار اضافه جریان یا مثلا یک عیب مربوط به موتور مانند اضافه بار شود. اگر مشکل پس از بازرسی بصری همچنان ادامه داشته باشد، چند نکته ساده در زیر می تواند برای عیب یابی و تعمیر درایو کنترل دور مفید باشد.

تست های مورد نظر عبارتند از:

  • بررسی ورودی اینورتر
  • بررسی لینک DC
  • بررسی خروجی درایو

تست های تعمیرات اینورتر که در این سری مقالات معرفی می شوند هیچ نیازی به برقدار کردن اینورتر ندارند و در نتیجه می توانند به عنوان روشی ایمن مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال رعایت و ملاحظه برخی نکات ایمنی ضروری می باشد.

ایمنی در زمان کار با اینورترها

ملاحظه و نگرانی اصلی ما در بخش تعمیرات اینورتر شرکت لیان الکتریک ویرا شما مشتریان عزیز هستید، بنابراین اگر حس می کنید تجربه یا آمادگی کافی برای انجام این تست ها را ندارید، به راحتی می توانید با همکاران ما در بخش تعمیرات اینورتر تماس بگیرید تا به بهترین شکل به شما کمک کنند. لطفا به این نکته توجه کنید که حتی پس از قطع تغذیه درایو کنترل دور، ولتاژها و جریان های خطرناک و آسیب زننده همچنان می توانند در تجهیز وجود داشته باشند. برای اطمینان بیشتر، حتما به مطالعه دفترچه راهنمای درایو کنترل دور مراجعه کنید تا نحوه دقیق و مناسب خاموش کردن و زمان مورد نیاز برای تخلیه کامل خازن های اینورتر را متوجه شوید.

عیب یابی درایو

در عموم درایوهای کنترل دور پیشنهاد می شود حداقل به مدت 10 دقیقه پس از قطع تغذیه منتظر بمانید و سپس به ترمینال های قدرت آن دست بزنید. حواستان به مبحث به روز قوس های الکتریکی در تابلو برق ها نیز باشد و قویا توصیه می کنیم برق کل تابلو قبل از کار با سلولی که اینورتر در آن قرار گرفته، قطع شود. تعمیرات اینورتر نباید موجب هزینه های غیرقابل جبرانی برای شما گردد.

برای تست اینورتر باید از مولتی متری بهره ببرید که قابلیت اندازه گیری دیودی، مقاومتی و ولتاژی تا 1000 ولت را دارا باشد.

اولین گام برای عیب یابی و تعمیرات اینورتر، پیدا کردن ترمینال های مثبت (+DC) و منفی (-DC) روی تجهیز می باشد. برای اطمینان از محل این ترمینال ها روی درایو کنترل دور، به دفترچه راهنمای تجهیز مراجعه کنید یا با بخش فنی شرکت لیان الکتریک ویرا تماس بگیرید.

اگر مقالات بخش اینورتر را مطالعه کرده باشید، حتما با اجزای داخلی اینورترها آشنایی دارید. اینورترها در ورودی خود دارای یک پل دیودی هستند که برق 400VAC را به برق DC تبدیل می کنند. با یکسوسازی یک برق AC، برق DC به دست آمده دارای ضریب 1.4 خواهد بود، در نتیجه در شبکه ایران با اتصال اینورتر به برق، شما روی لینک DC حدود 560VDC ولتاژ خواهید داشت. در حالتی که تغذیه درایو قطع باشد، لینک DC که دارای تعدادی خازن می باشد، کم کم شروع به تخلیه می کند و ولتاژش به سمت صفر میل می کند، اما این تخلیه شدن مدتی زمان می برد، شاید در حدود 10 دقیقه.

مولتی متر برای اطمینان، مولتی متر را روی حالت اندازه گیری Vdc قرار دهید. سرهای قرمز (+) و مشکی (-) مولتی متر را روی ترمینال های لینک DC اینورتر قرار دهید. اگر مقدار ولتاژ بالای 10Vdc بود اما در حال کاهش بود، صبر کنید تا ولتاژ به زیر 10 ولت برسد.

زمان مورد نظر ممکن است بسته به توان درایو متفاوت باشد. اگر ولتاژ زیر 10 ولت نیامد،‌ اطمینان حاصل کنید که برق ورودی اینورتر به طور کامل قطع شده است. ممکن است این یک رفتار طبیعی باشد، در نتیجه بد نیست برای حصول اطمینان با تامین کننده خود نیز تماس بگیرید. در مرحله بعد می توانید یکسوساز را بررسی کنید.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل: تابلو برق، تعمیرات اینورتر و مراحل آن، نقش راه انداز نرم در شناورها، چاه ها و پمپ های آب، ، انواع تابلوبرق ها از نظر ساختار و شکل ظاهری و … می باشد را مطالعه کنید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات اینورتر، سافت استارتر و تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا تماس حاصل نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *