راه انداز نرم

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر یا راه انداز نرم دستگاهی جهت راه اندازی موتور های الکتریکی بصورت تدریجی است. هنگامی که که یک موتور الکتریکی  مستقیماً به شبکۀ برق وصل شود جریان راه اندازی زیادی از شبکه می کشد، عمر مفید موتور و اتصالات و کوپلینگ های مکانیکی و بار کاهش پیدا می کند. بنابراین در راه اندازی مستقیم الکتروموتورها به شبکه برق فشار زیادی وارد می شود و به لحاظ مکانیکی به اجزای دوار فشار می آید. (نمونه ای از تعمیرات سافت استارتر).

راه اندازی موتور

اگر هنگام راه اندازی موتور آن را مستقیم روشن کنیم، جریانی برابر ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی، در لحظۀ راه اندازی از شبکه می کشد. سافت استارتر ها با کنترل  جریان مصرفی موتور، مقدار ولتاژ از رخ دادن این مسئله جلوگیری می کنند و نهایتا در لحظۀ راه اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت. مهم ترین بخش هر سافت استارتر، تریستورهای آن است که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را برعهده دارند.

بای پس شدن سافت استارتر

سافت استارتر فقط در لحظۀ راه اندازی و توقف، روی موتور الکتریکی کنترل دارد و زمانی که موتور در دور نامی باشد در عملکرد موتور تأثیری نمی گذارد. در اصل سافت استارتر روی فرکانس کار نمی کند. سافت استارتر با کاهش گشتاور، جریان راه اندازی را کاهش می دهد. پس بعد از راه اندازی موتور، باید سافت استارتر از مدار خارج شود تا استهلاک موتور و سافت استارتر کاهش پیدا کند. به این عمل بای پس کردن گفته می شود. سافت استارتر به دو صورت بای پس می شود. (تعمیرات سافت استارترهای اشنایدر)

 بای پس داخلی سافت استارتر

در مدار داخلی بعضی از سافت استارترها، تیغه هایی با مدار داخلی سافت استارتر موازی شده اند و مستقیماً به ورودی و خروجی سافت متصل هستند. وقتی موتور به جریان نامی رسید، این تیغه ها مدار سافت استارتر را اتصال کوتاه یا بای پس می کنند و سافت استارتر از مدار خارج می شود.

راه انداز نرم

بای پس خارجی سافت استارتر

در گروه دیگری از سافت استارترها بای پس داخلی تعبیه نشده است. برای بای پس کردن این نوع سافت استارتر، آن را با یک کنتاکتور موازی می کنیم.

وقتی موتور به جریان نامی برسد رله به کنتاکتور فرمان وصل می دهد و سافت استارتر با استفاده از کنتاکتور بای پس می شود که این روش، همان بای پس خارجی است.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد. شما می توانید مقالات اقدامات اولیه پیش از تعمیرات سافت استارتر و مواردی که منجر به تعمیرات سافت استارتر می گردند را مطالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *