سافت استارتر اوکام

راه انداز نرم فشار متوسط توسط شرکت اوکام به صورت پکیچ تابلویی و هم چنین یونیت های IP00 تایریستور به مشتریان ارائه می گردد. این راه اندازهای نرم در بالاترین کیفیت ساخنه می شوند و از بهترین تجهیزات و متریال های اروپایی بهره می برند. در مقالات گذشته در رابطه با راه انداز نرم فشار ضعیف اوکام صحبت شده است و ویژگی ها و خصوصیا آنها بیان شده است. نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که این تجهیزات ساخت شرکت اوکام نیوزلند، در سطح فشار ضعیف و فشار متوسط دارای صفحه نمایش و تنظیمات مشابهی هستند که سبب آسان تر شد کار با این تجهیزات می گردد. توصیه می شود که برای آشنایی بیشتر در ابتدا مقالات شش پارامتر تنظیم معمول که در بیشتر راه اندازهای نرم وجود دارند بخش اول و کنترل کامل پدیده خطرناک ضربه قوچ در سیستم های پمپاژ با راه انداز نرم اوکام بخش اول که در سایت شرکت لیان الکتریک ویرا انتشار یافته است را مطالعه بفرمایید. سافت استارتر

پکیج تابلویی فشار متوسط راه انداز نرم اوکام سری شرکتaucom  دارای رنج ولتاژی از 2.3 تا 13.8 کیلو ولت می باشند. تمامی این تابلو ها از شبکه های ارتباطی متفاوتی مثل MODBUS, Profinet, devicenet, eternet و بسیاری از شبکه های مخابراتی و ارتباطی دیگر پشتیبانی می کنند.

جنس تابلوهای راه انداز نرم فشار متوسط اوکام از ورق استیل گالوانیزه ضد زنگ می باشد و رنگ رویه آن ها به دلخواه میتواند انتخاب گردد.

این تابلو ها در درجه های حفاظتی IP54 ساخته میشه و تمام نیازمندی های حفاظتی رعایت می شود.

طراحی صورت گرفته برای تابلوهای راه انداز نرم اوکام مبتنی بر تجهیزات استاندارد هست که نیاز به قطعات یدکی و پشتیبانی رو به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. هم چنین در هنگام سفارش می توان یک سری تجهیزات اسپر (Spare) را به همراه تجهیزات اصلی سفارش داد.

تابلو راه انداز نرم فشار متوسط اوکام علاوه بر تجهیزات اصلی لازم، می توانند ادوات مورد نیاز جانبی دیگری را نیز همچون خازن های تصحیح ضریب توان خط (Power Factor Correction = PFC)، کنتاکتور خط یا اصلی (Main Contactor)، کنتاکتور بایپس (Bypass Contactor)، فیوزهای فشار متوسط (Medium Voltage Fuses) و .. در درون خود جای دهند که همه این ادوات به صورت کمپکت درون تابلو قرار خواهند گرفت. (چرا از یک کنتاکتور بای پس به همراه یک راه انداز نرم استفاده می کنیم؟) .  سافت استارتر اوکام

ورودی ها و خروجی های قدرت هم می توانند از زیر (Bottom) و هم از بالای (Top) تابلو ها باشند. همانطور که در شکل نیز مشخص است، در قسمت پایینی فازهای قدرت راه انداز نرم، تایریستورها، و بردهای قدرت متصل شده است.

ماژول های تایریستور راه انداز نرم برای هر کدوم از سه فاز به صورت جداگانه روی یک ریل کشویی قرار دارند که می توانند به صورت مستقل از سیستم جدا شوند و به صورت ریلی خارج گردند.

این قضیه فرایند طراحی، تعمیر، سرویس و جایگزینی رو بسیار ساده می کند. یعنی اگر برای هر کدوم از فازهای راه انداز نرم مشکلی پیش بیاید تنها همون فاز به تنهایی بیرون کشیده می شود و تعمیرات بر روی آن انجام می شود.

ادوات الکترونیک قدرت در راه انداز نرم اوکام به دلیل اندازه بسیار کوچک قابلیت قرارگیری به صورت عمودی و افقی رو دارند که این قضیه منجر به صرفه جویی قابل توجه در فضای مصرف شده در تابلو می گردد.

باز هم بر طبق شکل، در قسمت بالاتر فیوزهای فشار متوسط (MV Fuse)، مدار شکن (Vaccum Circuit Breaker = VCB)، دستگاه های اندازه گیری ولتاژ و جریان (Current Transformer = CT) و (Potential Transformers = PT) و ادوات لازم برای بای پس قرار دارند. نسبت جریان CT ها در این تابلو 1000/1 هست و این نسبت تبدیل قابلیت تغییر را دارد. در قسمت بالایی هم بخش فشار ضعیف (Low Voltage = LV) تابلو قرار دارد که بردهای کنترلی و پنل سافت استارتر را شامل می شود.

سافت استارتر اوکامنکته بسیار مهمی که در اینجا باید مد نظر داشت ارتباط بین بخش MV و LV در یک چنین تابلو کمپکتی می باشد. در پنل های سری L اوکام، یک محیط کار ایمن با ایزوله کردن هسته کنترلی اصلی راه انداز نرم از قسمت فشار متوسط بوجود می آید.

این ایزولاسیون توسط فیبرهای نوری انجام می شود. یعنی ارتباطات بین بخش های فشار متوسط و فشار ضعیف در راه انداز نرم با کمک فیبر نوری انجام می گردد که علاوه بر ایزولاسیون و ایمنی، نویزهای تولیدی در تابلو را به صفر میرساند. (نکات ایمنی هنگام کار با راه انداز نرم) صفحه نمایش (Keypad) بکار رفته همون کیپد راه انداز نرم فشار ضعیف است.

کیپدهای تابلوهای فشار متوسط راه انداز نرم اوکام می توانند جدا شوند و روی در تابلو و یا هر جای دیگری که مورد انتظار هست انتقال پیدا کنند. کیپد ها این ویژگی را دارند که تنظیمات را روی خودشون ذخیره کنند و با اتصال به یک راه انداز نرم دیگر تنظیمات را روی راه انداز نرم جدید انتقال بدهند.

صفحه نمایش راه انداز نرم اوکام نیز چند خطی گرافیکی هست که کارکردن با آن را بسیار ساده می کند. (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش اول) . 

ورودی سافت استارترراه انداز نرم فشار متوسط اوکام دارای سه ورودی ثابت برای استارت، استپ و ریست می باشد و همچنین دو ورودی قابل برنامه ریزی نیز دارند. علاوه بر این چهار خروجی ثابت برای کنتاکتورهای لاین و بای پس، PFC و FANCONTROL OUTPUT دارند و سه خروجی قابل برنامه ریزی دیگر که با توجه به نیاز سیستم میتوانند تغییر کنند. راه انداز نرم فشار متوسط اوکام برای استارت میتواند از فناوری پیشرفته XLR8 یا کنترل شتاب منطبق با بار استفاده کند. به این صورت که در هر بار استارت، راه انداز نرم رفتار موتور را تشخیص میدهد و به شناخت کامل تری از موتور میرسد. این مزیت باعث می شود در استارت های بعدی، جریان مورد نیاز برای راه اندازی کمتر شود و راه اندازی با جریان های پایین تری انجام شود. در مقاله بعدی به بررسی ویژگی های بیشتر راه انداز نرم فشار متوسط اوکام خواهیم پرداخت و توضیحات تکمیلی را ارائه خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *