رله استاتیک چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633674419241{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e8e8e8 !important;border: 2px initial #262626 !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله استاتیک نسبت به رله هایی که به طور خالص الکترومکانیکی هستند دارای حساسیت بیشتری است که این یکی از امتیازات آن محسوب می شود. به دلیل آن که این حساسیت بالاتر سبب می شود در صورتی که جریان یا ولتاژ نامعمولی به سیستم وارد شد، رله استاتیک می تواند در تشخیص آن قوی تر و دقیق تر عمل کند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در مقاله “ساختمان رله دیسک القائی” درباره یکی از انواع رله ها صحبت کردیم که کاربرد گسترده ای در صنعت دارد. البته شما می توانید جهت آگاهی از سایر اقسام این محصول به نوشته “معرفی انواع رله (بخش اول)” مراجعه نمایید. در این بخش می خواهیم مقداری درباره کارکرد این نوع رله صحبت کنیم.

کارکرد رله دیسک القائی

در صورتی که این محصول فاقد هر گونه کثیفی و یا جرم باشد، به این شکل عمل می کند که دیسک فلزی و دوک به همراه کانتکتش، به کانتکت ثابت خواهند رسید. هنگامی که این اتفاق می افتد سیگنالی برای فعال کردن و یا قطع کردن مدار فرستاده می شود. این سیگنال در زمان معین و جریان مخصوصی که از پیش تعیین شده است، فرستاده می گردد. به این ترتیب رله دیسک القائی می تواند نقش کنترلی خود را ایفا کند.

جریان خروجی از رله القائی

درباره اندازه جریانی که از این قطعه خارج می شود باید گفت که بسیار کمتر از اندازه ای است که به وسیله آن این قطعه عمل می کند. یعنی از اندازه عملکرد (operating value) آن پایین تر است. و هنگامی که این جریان به رله می رسد، در حرکتی معکوس مجددا تنظیم می شود. این عمل به وسیله فشار فنر کنترلی صورت می پذیرد که آن فنر توسط آهنربای ترمز کنترل می شود. برای آشنایی بیشتر و جامع تر با ساختار و تابع عملکرد این محصول می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس برقرار نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

رله استاتیک چیست؟

یکی دیگر از انواع این محصول رله استاتیک می باشد که توضیحات جامعی از آن را می توانید در صفحه “تعریف، مزایا و محدودیت های رله استاتیک” دنبال نمایید. در ابتدا ذکر دو نکته درباره این محصول ضروری است:

  1. کاربرد آمپلی فایر الکترونیکی برای رله های محافظ اول بار در سال 1928 انجام شد.
  2. این کاربرد تا سال 1956 به وسیله استفاده از آمپلی فایرهای لوله خلأ صورت می گرفت.

البته ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که هر چند دستگاه های استفاده کننده از لوله های الکترونی مورد مطالعه قرار می گرفتند ولی به دلیل محدودیت های آمپلی فایرهای لوله خلأ، هیچ گاه از آن ها به صورت یک محصول تجاری استفاده نشد و در واقع مورد تولید انبوه قرار نگرفت و به بازار صنایع برقی وارد نشد.

این محدودیت های آمپلی فایرهای لوله خلأ عبارت بودند از:

  1. برای متعادل نگه داشتن درجه حرارت رشته های لوله نیاز به بک جریان آماده به کار نسبتا زیاد داریم.
  2. برای مدارها نیاز به ولتاژهای بالای نا متعادل و نا آرام داریم.
  3. علاوه بر موارد بالا آمپلی فایرهای لوله خلأ دارای مشکلاتی بودند. چرا که به علت اختلالات سر و صدایی عماکرد صحیح خود را اجرایی نمی کردند.

ساختار رله استاتیک

در مورد نوع استاتیک ابتدا باید گفت که دارای اجزای متحرک کمی است و برخی از انواع آن اصلا اجزای متحرک ندارند. نام این رله نیز به همین جهت استاتیک نهاده شده است. این رله ها پس از ساخت و معرفی ترانزیستورها توانستند عملکرد خود را پیدا کنند. عناصر اندازه گیری رله استاتیک از مجموعه ای از اجزا به خوبی و با موفقیت ساخته شده است که این مجموعه اجزا عبارتند از:

  1. دیودها
  2. دیودهای زِنِر (zener)
  3. دیودهای بهمنی (avalanche)
  4. ترانزیستورهای اتصال یکپارچه
  5. ترانزیستورهای دو قطبی p-n-p و n-p-n
  6. ترانزیستورهای اثر میدان

بنابراین المان های اندازه گیری رله استاتیک از اجزای بالا یا ترکیباتی از آن ها ساخته می شود.

سوالات متداول

  1. رله استاتیک نسبت به دیگر انواع این محصول چه مزیت یا مزایایی دارد؟

پاسخ: رله استاتیک نسبت به رله هایی که به طور خالص الکترومکانیکی هستند دارای حساسیت بیشتری است که این یکی از امتیازات آن محسوب می شود. به دلیل آن که این حساسیت بالاتر سبب می شود در صورتی که جریان یا ولتاژ نامعمولی به سیستم وارد شد، رله استاتیک می تواند در تشخیص آن قوی تر و دقیق تر عمل کند و علاوه بر آن کارکرد آن زودتر اتفاق می افتد و این امر باعث می شود که مدار و سایر تجهیزات الکتریکی را با اطمینان بیشتری مورد محافظت قرار دهد.

  1. دلیل حساسیت بیشتر رله استاتیک نسبت به نوع الکترومکانیکی آن چیست؟

پاسخ: در رله های الکترومکانیکی قدرت و جریانی که باعث عملکرد کانتکت های خروجی می شود از مدارهای سیگنال تامین می شود. اما در نوع استاتیک این محصول، جریانی که سبب عملکرد تماس های خروجی می گردد، از منبع جداگانه ای حاصل می شود. بنابراین تحت تاثیر اتفاقات مدار سیگنال نخواهد بود و حساسیت و دقت بیشتری را طبیعتا به همراه خواهد داشت.

  1. تاثیر رله حفاظتی استاتیک بر طول عمر سیستم چگونه خواهد بود؟

پاسخ: به دلیل آنکه این محصول از جهش ها و پرش ها ناگهانی کانتکت ها پیشگیری کرده و یا آن را کاهش می دهد و همانطور که در بخش پیشین ذکر شد، عملکرد سریعی را فراهم می آورد، در نتیجه نیاز به نگهداری و مراقبت را کاهش می دهد و علاوه بر آن باعث افزایش طول عمر سیستم خواهد شد.

برای آن که بتوانید این محصول را تهیه نموده و در سیستم های خود به کار ببرید می توانید به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *