نحوه کارکرد رله حفاظتی دیجیتال مبتنی بر ریزپردازنده ها

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633880941251{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial #303030 !important;border-radius: 10px !important;}”]

رله حفاظتی دیجیتال مبتنی بر ریزپردازنده ها می تواند عملکردهای بسیاری از رله های الکترومکانیکی مجزا را در یک دستگاه شبیه سازی کند. یعنی به جای استفاده از چندین رله الکترومکانیکی شما تنها نیاز به استفاده از یک نوع دیجیتال خواهید داشت.

[/vc_column_text][vc_column_text]

رله حفاظتی دیجیتال یکی از انواع این محصول است که در کنار رله های الکترومکانیکی، استاتیک، دیسک القائی و غیره قرار می گیرد. یکی دیگر از انواع این محصول را می توانید در مقاله “رله دیستانس چیست؟” شناسایی نمایید.

تاریخچه رله حفاظتی دیجیتال

می توان گفت که این دستگاه در اواخر دهه 1960 مراحل آغازین خود را طی کرده است. در اوایل دهه 1970 یک سیستم حفاظتی دیجیتال به صورت آزمایشی در یک آزمایشگاه مورد تست قرار گرفت. در این رابطه می توانید به صفحه “تاریخچه رله حفاظتی” نیز مراجعه نمایید.

اجزای رله حفاظتی دیجیتال

برخلاف دیگر انواع رله ها که برخی از آن ها را در بالا نام بردیم، این وسیله دارای دو بخش اصلی می باشد:

  1. سخت افزار که برای آشنایی با این بخش می توانید به مقاله “مشخصات الکتریکی رله کدامند؟” مراجعه نمایید.
  2. نرم افزار

اولین رله حفاظتی تجاری که به بازار عرضه شد توسط گروه آزمایشگاه های مهندسی شوایتزر (SEL) بود که در واشنگتن واقع است و در سال 1984 و در صنایع قدرت به کار گرفته شد. اما با وجود پیشرفت هایی که در پیچیده سازی الگوریتم ها برای اجرای کارکردهای حفاظتی صورت می گرفت، رله هایی که مبتنی بر ریزپردازنده ها بودند، این نوع دیجیتال را در خود جای نداده بودند. در حالی که یک رله حفاظتی دیجیتال که مبتنی بر ریزپردازنده ها باشد می تواند جایگزین  عملکردهای بسیاری از ابزارهای الکترومکانیکی مجزا گردد.

نحوه کارکرد رله حفاظتی دیجیتال مبتنی بر ریزپردازنده ها

این ابزارها ولتاژ و شدت جریان را به شکل دیجیتالی تبدیل می کنند و با استفاده از یک ریزپردازنده یا میکروپروسسور اندازه گیری های حاصل شده را پردازش می کنند. از جمله قابلیت های این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. می تواند عملکردهای بسیاری از رله های الکترومکانیکی مجزا را در یک دستگاه شبیه سازی کند. یعنی به جای استفاده از چندین رله الکترومکانیکی شما تنها نیاز به استفاده از یک نوع دیجیتال خواهید داشت.
  2. با استفاده از این وسیله فرآیند طراحی و اجرای محافظت بسیار ساده می شود.
  3. یکی دیگر از قابلیت های این محصول که بسیار کمک کننده است، آن است که به طور روتین خودآزمایی انجام می دهد تا اطمینان یابد که در صورت تشخیص خطا می تواند آن را بخواند و هشدار دهد.
  4. یکی دیگر از ویژگی های این محصول آن است که می تواند کارکردهای گسترده ای را ارائه دهد. از جمله:
    1. رابط ارتباطات (SCADA)
    2. نظارت بر ورودی های تماس
    3. اندازه گیری
    4. تجزیه و آنالیز شکل موج ها

به عنوان مثالی برای توانایی بالای این محصول می توان گفت که می تواند چندین مجموعه از مولفه های حفاظتی را در خود ذخیره کند، که این اجازه را می دهد تا رفتار این محصول در حین محافظت از تجهیزات پیوسته تغییر کند. یعنی بر اساس اندازه گیری کمیت های مختلف می تواند رفتار خود را تغییر دهد. به نوعی می توان گفت نوع دیجیتالی قابلیت انعطاف پذیری و انطباق پذیری بالایی دارند. برای آشنایی با این ویژگی آن می توانید با کارشناسان ما در لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

رله های دیجیتال می توانند استراتژی های حفاظتی‌ را ارائه دهند که اجرای این استراتژی ها توسط نوع الکترومکانیکی این محصول غیر ممکن است. در این رابطه بهتر است صفحه رله در سایت لیان الکتریک را مشاهده نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%b1%d9%84%d9%87/” button_title=”رله در سایت لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *