در استفاده از تجهیزات و مدارهای الکتریکی در بخش های مختلف صنعتی و خانگی ما نیاز به ابزاری داریم که بتواند در صورت بروز خطا، آن را تشخیص داده و بهترین واکنش را نسبت به آن انجام دهد تا سطح آسیب رسانی به سیستم کاهش پیدا کند. به همین جهت استفاده از ابزارهای حفاظتی اهمیتی ویژه دارند. از جمله این ابزارها رله های حفاظتی هستند که در مقاله “مشخصات الکتریکی رله کدامند؟” در رابطه با برخی خصوصیات آن گفتگو کردیم.

رله حفاظتی چیست؟

رله حفاظتی به دستگاه ها و ابزارهایی گفته می شود که اگر ورودی های نامناسبی را دریافت کند، تحریک شده و شروع به عملکرد می کند و با عملکرد خود برخی دیگر از ابزارها را تحریک می کند تا در آخر بتواند به وسیله کلید قدرت، مدار را قطع نماید. کمیت هایی که رله حفاظتی نسبت به تغییرات خارج از محدوده آن ها حساسیت دارد، عبارتند از:

  1. اندازه ولتاژ
  2. شدت جریان
  3. درجه حرارت
  4. حرکت روغن

رله حفاظت و اجزای اصلی سیستم های محافظتیالبته این که کدام یک از کمیت های فیزیکی یا الکتریکی فوق باعث تحریک رله حفاظتی مورد استفاده شما شوند، بستگی به طراحی و کاربرد آن دارد. بنابراین وظیفه اصلی این دستگاه ها شناخت موارد خطا است. پس می توان آن را مهم ترین جزء از اجزای یک سیستم حفاظتی به شمار آورد. شما می توانید جهت آشنایی با انواع و اقسام مختلف این محصول به صفحه رله در سایت لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”رله لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

اجزای یک سیستم محافظتی

همانطور که گفته شد رله از جمله مهم ترین بخش های یک سیستم حفاظتی است. اما چنین سیستمی باید دارای قطعاتی دیگر نیز باشد. که دو قطعه مهم آن عبارتند از:

  1. ترانس های جریان و ولتاژ
  2. کلیدها

اگر هر کدام از قطعات فوق با مشکلی مواجه گردند، عملکرد آن سیستم محافظتی دچار اختلال می شود. برای آشنایی جامع تر با چنین سیستم هایی می توانید به نوشته “تشریح اصول کاربردی رله های حفاظتی” مراجعه نمایید. همچنین جهت سفارش این محصول و استفاده از آن در سیستم های الکتریکی خود می توانید سفارش خود را با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک مطرح نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *