حفاظت باسبار یکی از حساس ترین و مهم ترین حفاظت های مطرح در حوزه سیستم های قدرت می باشد چرا که کوچکترین اشتباه ممکن است موجب بروز خسارت و هزینه بالایی برای شبکه گردد. در ادامه به بیان اصول و کاربرد روش های این حفاظت می پردازیم.

طرح حفاظت باسبار

طرح حفاظت باسبار به روش جریان چرخشی امپدانس بالا

اساس عملکرد این روش مقایسه مداوم جریان ورودی و خروجی پست می باشد. هدف این طرح حفاظت باسبار، فراهم کردن عملکرد سریع برای خطاهای داخلی است. همچنین حفظ پایداری حتی در شدیدترین مقدار جریان اتصال کوتاه در خطاهای خارج از محدوده حفاظتی می باشد.
از نظر تئوری، این گونه سیستم نسبت به خطاهای خارجی مقاوم می باشد اما در عمل، از آنجایی که ترانس های جریان در شرایط عبور جریان از مقدار مشخص ممکن است اشباع شوند و اگر ملاحظات مناسب در نظر گرفته نشود ممکن است موجب عملکرد نادرست رله گردد.

مقایسه طرح های امپدانس بالا و امپدانس پایین

مجامع بین المللی طرح های امپدانس بالا و امپدانس پایین در حوزه حفاظت باسبار اثبات کرده اند و طرح هایی معتبر هستند. این طرح ها هر کدام مزایای خاص خود را دارند.
مهمترین ویژگی قابل اشاره در روش امپدانس بالا این است که این طرح حساسیت خوبی برای خطاهای داخلی دارد. همچنین پایداری مناسبی در برابر خطاهای خارج از محدوده حفاظتی دارد.

این روش حفاظت باسبار در برابر خطاهای خارجی پایدار بماند و در عین حال از حساسیت لازم برای خطاهای داخلی برخوردار باشد. همچنین این روش در مقابل خطاهای داخلی که موجب اشباع CT می شوند مقاوم بوده و پیاده سازی آن نیز آسان می باشد.
طراح اگر طرح حفاظت امپدانس پایین را به درستی طراحی کند، این طرح قادر است در مقایسه با طرح حفاظت باسبار امپدانس بالا با CT های متوسط نیز کار کند.  طرح امپدانس پایین Burden بالایی به CT تحمیل نمی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *