کنترل کلید برق به صورت اتوماتیک

ما سعی کردیم که در نوشته های پیشین مطالبی را در مورد کارکردها، ساختار، انواع و شکل های مختلف و متنوع کلید برق بیان کنیم و از این طریق بتوانیم شما را با گونه های مختلف این ابزاری که به طور روزانه با آن سر و کار داریم و از آن استفاده می کنیم، آشنا سازیم. در این نوشته به ابعادی دیگر از مطالعه این تجهیزات برقی خواهیم پرداخت.

کنترل کلید برق توسط انسان

یک سوئیچ می تواند به طور مستقیم توسط انسان کنترل شود و به این صورت یک سیگنال کنترلی به سیستم ارسال کند. البته این کار می تواند در سامانه های متفاوت به اشکال مختلف صورت پذیرد. در ادامه دو مثال آن را ارائه می دهیم؛

  1. کلید کیبورد کامپیوتر که از این طریق سیگنالی به سیستم ارسال می شود.
  2. کلید برق مورد استفاده برای لامپ که شارش جریان برق در یک مدار را کنترل می کند.

متغیرهای موثر بر کلید برق اتوماتیک کدامند؟

کنترل کلید برق به صورت اتوماتیک

شکل دوم این تجهیزات به این صورت است که سوئیچ ها به صورت اتوماتیک کاربرد دارند و می توانند برای کنترل حرکات یک ماشین به کار روند. دو مثال از این نمونه عبارت است از:

  1. چراغ آلارمی که نشان می دهد که درب گاراژ به نهایت باز بودن رسیده است. که این چراغ به صورت اتوماتیک و با قرار گرفتن درب گاراژ در وضعیت مورد نظر روشن می شود.
  2. علامتی که نشان دهنده این است که ماشین ابزار در وضعیتی است که می تواند یک قطعه دیگر را بپذیرد.

همانطور که می بینید استفاده از این کلید برق های اتوماتیک در ابزار آلات و تجهیزات صنعتی و کارخانه ای اهمیت بسیار بالایی دارد و به این ترتیب می تواند به افزایش راندمان و صرفه جویی در انرژی کمک بسزایی کند.

کنترل کلید برق به صورت اتوماتیک

متغیرهای موثر بر کلید برق

همانطور که گفته شد وقتی که کلید برق به صورت اتوماتیک به کار گرفته می شود، عملکرد آن به این صورت است که وقتی دستگاه در وضعیت و موقعیتی ویژه و از پیش تعیین شده قرار می گیرد، کلید برق مدار را قطع یا وصل می کند.

به این ترتیب یا چراغی روشن می شود، یا چراغی خاموش می شود. یا در برخی دستگاه ها ممکن است که صدای بوق یا آژیر اخطار شنیده شود. یا آنکه مثلا وقتی دستگاه در وضعیتی خاص قرار گرفت، کلید برق جریان را در مدار قطع کرده و دستگاه خاموش شود و کارکردهای دیگری که به تناسب وسیله ای که از آن استفاده می کنیم می توان از عملکرد کلید برق انتظار داشت.

اما مسئله پر اهمیت در اینجا آن است که لازم است سیستم و سامانه در وضعیتی مشخص قرار گیرد تا نوبت به کلید برق برسد که عملکرد خود را اجرایی کند. اما در اینجا فاکتورها و کمیت های مختلفی هستند که در دستگاه ها و سیستم های مختلف اهمیت پیدا می کنند و با قرار گرفتن هر یک از این کمیت ها در موقعیت و اندازه خاصی، کلید برق به طور اتوماتیک فعالیت خود را انجام می دهد.

کمیت های موثر در فرآیند

در این بخش به برخی از این متغیرها اشاره می کنیم که از قرار زیر می باشند:

  1. فشار
  2. دما
  3. جریان سیال
  4. جریان برق
  5. ولتاژ
  6. نیرو

متغیرهای موثر بر کلید برق

این متغیرها در سامانه های متفاوت می توانند بر کلید برق اثر بگذارند و به این ترتیب کلید برق همچون سنسوری عمل می کند که وقتی آن ها به مقداری مشخص رسیدند، عمل کرده و از این طریق به طور اتوماتیک سیستم را کنترل می کند.

به عنوان مثال می توان به ترموستات اشاره کرد. که یک سوئیچی است که توسط دما عمل می کند و با توجه به دریافتی دما مداری را قطع و وصل کرده و به این ترتیب سیستم تهویه مطبوع یک محوطه را کنترل می کند. و همانطور که می بینیم ترموستات یکی از پر کاربردترین وسیله ها است که علاوه بر سیستم های گرمایشی در ساختمان در وسایل نقلیه نیز به کار می رود.

در وسایل نقلیه نیز به همین ترتیب است که در صورتی که درجه حرارت از مقدار مشخصی بالاتر برود، ترموستات با اندازه گیری درجه حرارت موتور از طریق آبی که در آن در جریان است، فن های موتور را روشن می کند. نکته دیگر نیز آن است که اگر درجه حرارت از مقدار بحرانی بالاتر رود، سیستم آلارم وسیله نقلیه را فعال می کند.

کمیت های موثر در فرآیند کلید برق

رله

رله نیز در واقع یکی از انواع کلیدهای الکتریکی محسوب می شود که تفاوت آن با سایر سوئیچ ها در این است که در آنجا کنترل کلید توسط یک مدار الکتریکی دیگر صورت می گیرد. در مقالات مربوط به رله ما در رابطه با کارکردها و ساختار آن بیشتر صحبت کرده ایم که در صورت نیاز می توانید به آن ها مراجعه نمایید و یا به نوشته رله ها چگونه عمل می کنند مراجعه کنید.

اما در صورتی که راجع به کارکردهای مختلف این قطعه علاقه مند به یادگیری هستید می توانید به صفحه کلید برق لیان الکتریک مراجعه نمایید. همچنین جهت سفارش محصول مورد نظر خود می توانید با مشاوران ما در لیان الکتریک تماس بگیرید. در ادامه به برخی از سوالات معمول در این زمینه خواهیم پرداخت که برای پاسخ به آن ها می توانید به مقالات مربوطه مراجعه نمایید.

سوالات متداول

  1. کلید برق در چه فرم هایی وجود دارد؟

پاسخ: انواع آن عبارتند از: ضامنی، چرخشی، جیوه ای، رله و …

  1. کلید برق چه مکانیزم های عملکردی دارد؟

پاسخ: دو شیوه عملکرد متناوب و لحظه ای وجود دارد. که در حالت اول کلید بین دو حالت خاموش و روشن جابجا می شود ولی در روش دوم کلید وقتی فشار داده شده روشن است و وقتی رها می شود خاموش است.

  1. نقش کانتکت در کلید برق چیست؟

پاسخ: کانتکت ها در واقع قطعه های رسانا هستند که وصل شدن آن ها جریان را در مدار برقرار کرده و قطع شدنشان حرکت جریان را متوقف می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *