رله های فنوکس

در مقالات گذشته در ارتباط با رله های ثانویه توضیحات کاملی داده شده است، به خصوص در مقاله رله های ثانویه فشار متوسط فنوکس، نسل جدیدی از رله های حفاظتی در ارتباط با رله های ثانویه فشار متوسط شرکت فنوکس اسپانیا به تشریح توضیح داده شده است. یکی از فانکشن های بسیار مهم و کاربردی که در تمامی رله های ثانویه فشار متوسط فنوکس موجود می باشد، فانکشن حفاظتی وصل مجدد خودکار یا اتوریکلوزر با کد انسی 79 می باشد.

رله های فنوکس

همانطور که می دانیم بسیاری از خطاهایی که در یک سیستم قدرت رخ می دهد دائمی نمی باشد و ممکن است بلافاصله پس از رخداد، خطا رفع شود. برای مثال ممکن است به سبب برخورد شاخه درختان به یکی از فازهای خطوط برق، برخورد پرندگان و … خطایی در شبکه رخ دهد. همانطور که واضح است در این موارد پس از بروز خطا، عامل خطا از بین می رود و خطا رفع می شود. مثلا پس از برخورد شاخه درختان به یک فاز، آن شاخه آتش گرفته و پس از مدت کوتاهی اتصال به زمین رفع می شود. بنابراین، توجه به این نکته مناسب است که نباید بی دلیل سیستم برق را در حالت خاموشی نگه داشت برای خطایی که ممکن است دیگر وجود نداشته باشد!.

وظیفه فانکشن اتوریکلوزر در رله های حفاظتی این است که پس وقوع خطا و قطع شدن خط، تلاش به مصل مجدد خط میکند. اگر خطا برطرف شده باشد، رله با موفقیت خط را وصل مجدد میکند و شبکه مجددا برقدار می شود. اما اگر خطا ماندگار باشد، فانکشن 79 در رله پس از چندین بار تلاش برای وصل مجدد، موفق به این کار نمی شود. در این صورت مشخص است که عامل بوجود آورنده خطا همچنان پایدار است و نیاز به بررسی دقیق تر شرایط از سوی متخصصین امر می باشد. (اصطلاحات رایج در مورد رله حفاظتی و دستگاه های اندازه گیری. بخش اول) .

فنوکس

پس از بروز خطا بریکر تغییر وضعیت می دهد و باز می شود. تابع ریکلوزر وظیفه وصل مجدد خودکار بریکر را برعهده دارد.

پارامترهای قابل تنظیم بریکر در نرم افزار  SICOMکه مخصوص انجام تنظیمات بر روی رله های فنوکس می باشد، مطابق زیر است.

Enable: اگر این پارامتر روی (Yes) تنظیم شود تابع فعال می شود و اگر روی (No) تنظیم شود تابع اتوریکلوزر غیر فعال می شود.

: این تابع مشخص می کند که فانکشن 79 در رله برای عملکرد باید یک دوره زمانی دیگر را نیز که باHold Time  تعیین می شود، طی کند. در طی این دوره زمانی تابع 79 منتظر یک ورودی دیگر 79Enable برای تایید کردن عمل ریکلوز باشد. زمانی که این فانکشن را غیر فعال کنیمNO ، و زمانی که بخواهیم فعال باشدYes  را انتخاب می کنیم. اگر این فانکشن رله روی No Time تنظیم گردد، فانکشن بدون در نظر گرفتن Hold Time نیاز به یک سیگنال برای تایید عمل ریکلوز دارد.

Number of Reclosing: این تابع قابلیت 5 ریکلوزینگ خودکار را برعهده دارد و در صورتی که پس از این تعداد ریکلوزینگ خطا برطرف نشود و بریکر بسته نشود، تابع وارد حالت Lockout یا قفل می شود.

Reclose time: هر سیکل عملکرد ریکلوزر به زمان مشخصی نیاز دارد که در این پارامتر تعیین می شود. اگر این زمان طی شود ولی بریکر بسته نشود، تابع وارد حالت Lockout می شود. همچنین در صورت بسته شدن بریکر، تابع وارد حالت Reset Time می شود. (مفاهیم کاربردی درباره رله های حفاظتی)

: Hold Time اگر بریکر باز باشد، رله باید به اندازه این زمان برای دریافت سیگنال 79-Enable برای ریکلوز بعدی منتظر بماند. اگر این زمان طی شود ولی فرمان وصل توسط رله صادر نشود، تابع وارد حالت Lockout می شود و یا در طی این زمان بریکر بسته شود تابع وارد حالت Standby می شود. این زمان علاوه بر Reclosing Time در نظر گرفته می شود.

Reset Time: زمان ریست شدن شمارنده ریکلوزر در رله است. اگر پس از بستن مجدد بریکر، زمان تعیین شده درReset time  طی شود و بریکر بسته بماند (یعنی خطا رفع شده است(، شمارنده ریکلوزر ریست می شود و تابع79  وارد حالت Standby می شود. اگر پس از بسته شدن کلید و در هنگام طی زمانی که در Reset Time  مشخص شده است خطایی رخ دهد، Number of Reclosing یک شماره افزایش پیدا میکند و رله وارد فرآیند وصل مجدد بریکر می شود.

Safe Time: اگرتابع ریکلوزر وارد وضعیت Lockout یا قفل باشد و بریکر بسته شود، به اندازه زمان وارد شده در Safe time در حالت Lockout می ماند و سپس به وضعیت استندبای بر می گردد. اگر در طول مدت Safe Time بریکر باز شود، این تابع مجددا وارد حالت Lockout می شود.

فانکشن ریکلوزر

نحوه تنظیم فانکشن ریکلوزر 79:

برای عملکرد مناسب تابع ریکلوزر باید یک سیگنال منطقی از بخش Logic Signals در رله تنظیم شود. در بخش Configuration و قسمتLogic Signals ، مطابق شکل (2) عمل می کنیم. سیگنال منطقی79start است که عملیات ریکلوزینگ را آغاز می کند و بعد از رخداد هر خطا تابع 79 باید شروع به کار کند. خطاها را به عنوان ورودی به سیگنال منطقى 79start اختصاص می دهیم.

رله های حفاظتی

هم چنین دستور بستن بریکر روی یکی از Output های رله تنظیم می گردد. در این حالت باید از بخش خروجی های پیکربندی رلهConfiguration ، و قسمتOutputs ، مطابق شکل (3)، حالت Closing time  از تابع 79 باید روی خروجی مد نظر تنظیم گردد. (نحوه عملکرد رله های حفاظتی جریانی جهت دار).

 

همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، فانکشن اتوریکلوزر یک فانکشن حفاظتی بسیار مهم و کاربردی در رله ها می باشد. این فانکشن در تمامی رله های حفاظتی شرکت فنوکس اسپانیا موجود موجود می باشد که نحوه تنظیمات آن در این مقاله توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سایر ویژگی های رله های حفاظتی Fanox می توانید به سایت شرکت لیان الکتریک ویرا مراجعه فرمایید و یا با شماره های شرکت تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *