نقش درایو کنترل دور در ذخیره انرژی چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

80 درصد از انرژی استفاده شده در 40 میلیون موتور در ایالات متحده می توانند با استفاده از درایو کنترل دور، ذخیره شده و به این ترتیب میزان بسیار زیادی صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و بهینه سازی مصرف به وجود خواهد آمد

[/vc_column_text][vc_column_text]

 

همانطور که در مقاله “درایو کنترل دور چیست؟” بیان شده است، هدف اصلی از به کار گیری درایو کنترل دور کنترل و تنظیم سرعت موتور الکتریکی بر حسب میزان بار وارده بر آن است. اما با توجه به مطالب ذکر شده در نوشته “راه اندازی موتور با درایو کنترل دور” استفاده از این محصول جوانب مفید زیادی در پی دارد که از جمله این نتایج مثبت، صرفه جویی در مصرف انرژی است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

صرفه جویی در مصرف انرژی با درایو کنترل دور

بسیاری از برنامه های کاربردی که بر بار موتور سرعت ثابت اعمال می شود که به طور مستقیم از برق خط جریان متناوب تامین می شوند، اگر از درایو کنترل دور با فرکانس متغیر (VFD) بهره ببرند می توانند در مصرف انرژی صرفه جویی قابل توجهی داشته باشند. این امر باعث کاهش هزینه های انرژی می گردد.

نقش درایو کنترل دور در ذخیره انرژی چیست؟این مزیت به خصوص در هنگام به کار گیری فن ها یا پمپ های گریز از مرکز که دارای گشتاور متغیری هستند و در آن ها گشتاور و قدرت بار با نسبت مربعی (توان 2) یا مکعبی (توان 3) نسبت به سرعت تغییر می کنند، بیشتر خود را نشان می دهد و باعث کاهش بیشتر هزینه ها می گردد. یعنی در این موارد میزان کمی کاهش سرعت که توسط درایو به موتور اعمال می شود، موجب کاهش چشمگیری در مصرف انرژی الکتریکی توسط آن نسبت به موتورهای سرعت ثابت می گردد.

به عنوان مثال هنگامی که موتور با 63 درصد سرعت نامی خود به چرخش در می آید، میزان انرژی مصرفی توسط آن تنها 25 درصد از مقداری از انرژی است که هنگام بار کامل و سرعت کامل دریافت می کند. یعنی 37 درصد کاهش سرعت موجب 75 درصد کاهش انرژی مصرفی شده است و در اینجا نقش درایو کنترل دور در ذخیره انرژی به خوبی روشن می گردد. این کاهش انرژی در انطباق با قوانین وابستگی است که روابط میان متغیرهای بار متغیر گریز از مرکز را مشخص می کند.

صرفه جویی در مصرف انرژی با درایو کنترل دوردر ادامه به دو نکته در رابطه با صرفه جویی مصرف انرژی توسط درایو کنترل دور اشاره می شود:

  1. در ایالات متحده تخمین زده می شود که حدود 60 الی 65 درصد انرژی الکتریکی مصرفی جهت راه اندازی موتورهای الکتریکی صرف می شود. که این موتورها برای به حرکت درآوردن فن ها، پمپ ها و بارهای کمپرسور با گشتاور متغیر استفاده می شوند.
  2. با توجه به داده فوق، 80 درصد از انرژی استفاده شده در 40 میلیون موتور در ایالات متحده می توانند با استفاده از درایو کنترل دور، ذخیره شده و به این ترتیب میزان بسیار زیادی صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و بهینه سازی مصرف به وجود خواهد آمد.

برای آشنایی بیشتر با نقش انواع درایوها در بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی می توانید به مقاله “پنج دلیل برای نصب درایو کنترل دور ذخیره کننده انرژی” مراجعه نمایید. همچنین جهت آشنایی با نمونه های مختلف این محصول می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

کارشناسان و مشاوران ما در لیان الکتریک می توانند شما را در زمینه انتخاب بهترین گزینه درایو متناسب با سیستم شما راهنمایی کنند و همچنین در زمینه انجام تعمیرات درایو نیز می توانید با تکنسین ها ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.

[button title=”ارتباط با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *