اجزای درایو کنترل

در مقالات گذشته در رابطه با درایوهای کنترل دور و قابلیت های آن ها توضیحات مفصلی داده شده است. در ابتدا پیشنهاد می شود که مقاله نحوه عملکرد درایو کنترل دور که در سایت شرکت لیان الکتریک ویرا منتشر شده است را مطالعه بفرمایید. در این مقاله در رابطه با یکی از اصول ایمنی کار با درایو کنترل دور خواهیم پرداخت و به بررسی یکی از این ویژگی های ایمنی خواهیم پرداخت.

اجزای درایو کنترل

رعایت استانداردهای ایمنی صنعتی یکی از اولویت های اصلی همه افرادی است که در صنعت کار می کنند یا تجهیزات شامل درایو کنترل دور را برای کاربردهای صنعتی یا تجاری طراحی می کنند. قوانین و مقررات ایمنی در طول سال های جان بسیاری از افراد را نجات داده است که لزوم دقت در رعایت این استانداردها را بیش از پیش آشکار می سازد.

در بعضی از کشورهای در حال توسعه که این استانداردهای ایمنی به درستی رعایت نمی شود، تعداد کشته ها در هنگام کار با تجهیزات الکتریکی مانند درایو کنترل دور بیشتر است.

در هر صورت نادیده گرفتن یا ناآگاهی از این قوانین ایمنی می تواند هزینه های سنگینی را در پی داشته باشد. در همین راستا سازندگان درایو کنترل دور همواره در تلاش برای بهتر کردن شرایط ایمنی (Safety) محصولات خود هستند. (انواع روش های کنترل دور موتور در درایو کنترل دور چیست؟) .

در گذشته، ایمنی شامل مواردی مانند اینترلاک های قابل مشاهده و الکترومکانیکی بین تجهیزات، ایزولاتورهای، کنتاکتورها، سوئیچ ها و موارد قطع کننده کابل ها بوده است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات مانند درایو کنترل دور ممکن است با فاصله زیادی از موتورها نصب شوند. هم چنین ادوات کنترلی و نظارتی نیز می توانند در فاصله دور و در اتاق کنترل قرار داشته باشند. یعنی درایو کنترل دور توسط سیستم های کنترل راه اندازی و متوقف می شوند، و یا همچنین کارخانه های بزرگ صنعتی به طور تمام اتوماتیک کنترل می شوند. در نتیجه، کنترل ها و قوانین سختگیرانه تری برای کاهش خطرات جانی و مالی اعمال می شود.

برای مثال می توان سیستم های ایمنی اضافی نصب کرد و یا دکمه های توقف اضطراری را در مکان های مختلف نصب نمود، تا در صورت بروز هر گونه مشکلی در سریع ترین زمان ممکن مدار قطع گردد و به درایو کنترل دور و سایر تجهیزات آسیبی وارد نشود. استانداردهای اخیر در ارتباط با درایوهای کنترل دور محدوده بهتری از تجهیزات مدرن را پوشش می دهند و جایگزین مجموعه ای از استانداردهای قدیمی و منسوخ شده مانند EN 954-1 می باشند. برای مثالIEC 61508  نمونه ای از یک استاندارد جدیدتر برای ایمنی صنعتی است. که یک استاندارد با هدف کاربری کلی است که در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی و ماشین آلات قابل اجرا است. این استاندارد یک راهنمای کامل در مورد چگونگی ارزیابی و کاهش خطرات، و رویارویی با عواقب آن (آسیب ، مرگ ، بسیاری از مرگ و غیره) می باشد. (سازگاری الکترومغناطیسی در کنترل دورها)

یک مشکل عملی این است که خاموش کردن ماشین های پیچیده برای تعمیر، تغییر تجهیزات به کار رفته، یا آزاد کردن انسداد به معنی زمان بر بودن مجدد و راه اندازی مجدد است که منجر به تأخیر می شود. این مشکل خاص اکنون با در نظر گرفتن ورودی های ایمنی مجاز (Safe Torque off = STO)، در بسیاری از درایوهای کنترل دور مانند درایو کنترل دور شرکت اینورتک انگلستان برطرف شده است. ایده اصلی این است که یک سری ورودی های اختصاصی به درایو کنترل دور اختصاص یابد که اطمینان از غیر فعال بودن و عدم عملکرد درایو کنترل دور را فراهم کند.

مزایای درایو کنترل

آنچه این ورودی های ایمنی را در درایو کنترل دور با ورودی های استاندارد استارت و توقف متفاوت می کند این است که این ورودی ها در زمان OFF بودن تحت هیچ شرایطی اجازه فعالیت به درایو را نخواهند داد و از  شروع فعالیت درایو جلوگیری می کند.

این ویژگی در درایو کنترل دور این امکان را به کاربر می دهد تا در مواردی که راه اندازی ناخواسته درایو کنترل دور ممکن است خطرناک باشد، استفاده شود و درایو را قفل کند. برای مثال در نظر بگیرید که فردی مشغول تعمیر آسانسور می باشد.

کاردکر درایو کنترل دور استفاده شده در این شرایط بسیار خطرناک است زیرا ممکن است سبب آسیب جسمی شدید به نفر مربوطه گردد.

در این شرایط با قطع نمودن ورودی های STO درایو کنترل دور، این تجهیز تحت هیچ شرایطی راه اندازی نخواهد شد. (انتخاب درایو کنترل دور و یا راه انداز نرم با توجه به نیازهای شما بخش دوم)

درایو کنترل دور اینورتک مدلP2  و ECO با در اختیار داشتن دو ورودی که به این تابع ایمنی اختصاص داده شده است، سطح بالایی از حفاظت را رعایت کرده اند. در این شرایط برای صدور اجازه کارکردن درایو کنترل دور، باید ترمینال های 1 به 12 و 9 به 13 متصل شوند، همانگونه که در شکل زیر نشان داده شده است. در این شکل بر سر راه اتصال STO در درایو کنترل دور، از رله ایمنی اضافی استفاده شده است. مدار درایو کنترل

اگر هرکدام از این اتصالات باز باشد، درایو همانند شکل زیر فرمان Inhibit را نشان می دهد و به هیچ وجه عمل نمی کند. به یاد داشته باشید اگر از این عملکرد استفاده نمی کنید باید این اتصالات را از بین ببرید. کارکرد مناسب و بدون عیب و نقص این ورودی ها توسط کاملا آزمایش و تایید شده است. همانطور که بیان شد عملکرد این تابع در درایوهای کنترل دور اینورتک انگلستان، توسط آزمایشگاه معتبر بیان المللی تست و تایید شده است. از دیگر مزایای استفاده از این روش در مقابل استفاده از کنتاکتور، می توان به حذف هزینه های اضافه ناشی از خرید لوازم جانبی مانند کنتاکتور، و هم چنین سادگی مدار و راحتی بهره برداری عنوان کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله تنظیمات مورد نیاز برای راه اندازی درایوهای کنترل دور بخش اول را مطالعه بفرمایید. هم چنین متخصین مجرب شرکت لیان الکتریک ویرا آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه درایوهای کنترل دور می باشند. شرکت لیان الکتریک ویرا تامین کننده انواع درایو کنترل دور برندهای مطرح جهانی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می تواندی از سایت شرکت لیان الکتریک ویرا بازدید بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *