ویژگی های گشتاور بار و قدرت در درایو کنترل دور

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1639116750516{margin: 1px !important;padding: 12px !important;background-color: #d6d6d6 !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

یکی از ویژگی های مهم درایو کنترل دور آن است که با گستره ای از ولتاژها و شدت جریان ها قابل دسترسی است که طیف وسیعی از موتورهای جریان متناوب تکفاز و یا چند فاز را پوشش می دهد. به عنوان مثال می توان به اینورترهای ولتاژ پایین اشاره کرد که برای به کار گرفته شدن در ولتاژهای خروجی مساوی یا کمتر از 690 ولت استفاده می شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

درایو کنترل دور که به آن اینورتر نیز گفته می شود دارای یک وظیفه اساسی است و آن تنظیم و کنترل سرعت الکتروموتورها است تا بتوانند نسبت به بارهای مختلفی که بر آن ها وارد می شود، واکنشی متناسب داشته باشند. برای آشنایی با اصول عملکرد این محصول می توانید به مطالعه مقاله “درایو کنترل دور چیست؟” بپردازید.

سیستم کنترل برای درایو کنترل دور

اما خود اینورترها نیاز به پلتفرمی برای کنترل کارکردشان دارند. بیشتر درایوها از یک یا چند پلتفرم کنترلی بهره می برند که این پلتفرم ها عبارتند از:

  1. کنترل اسکالر PMW که بر حسب ولت بر هرتز است. PMW مخفف Pulse Width Modulation است که به معنای مدولاسیون پهنا یا عرض پالس است و روشی است که برای تنظیم توان الکتریکی داده شده به بار استفاده می شود. که جهت آشنای بیشتر با این روش تنظیمی می توانید به مقاله “مدولاسیون پهنای پالس” مراجعه نمایید.
  2. کنترل برداری و یا کنترل PMW میدان گرا (FOC): این متد، یک متد کنترلی برای درایو کنترل دور فرکانس متغیر است که در آن جریان های استاتور یک موتور الکتریکی سه فاز جریان مستقیم و یا جریان متناوب به عنوان دو مولفه عمود بر هم شناخته می شوند که هر کدام از آن ها می تواند توسط یک بردار تصویر شود.
  3. کنترل مستقیم گشتاور (DTC): این روشی است که درایو کنترل دور از طریق آن گشتاور و در نهایت سرعت موتورهای برقی سه فاز جریان متناوب را کنترل می کند. در این شیوه باید یک محاسبه تخمینی از شار مغناطیسی و همچنین گشتاور موتور بر حسب جریان و ولتاژ اندازه گرفته شده موتور داشته باشیم.

پلتفرم های کنترلی درایو کنترل دورویژگی های گشتاور بار و قدرت در درایو کنترل دور

یکی دیگر از شاخص هایی که می توان بر اساس آن اینورترها و یا VFD را تقسیم بندی نمود، مشخصات گشتاور بار و قدرت در آن ها می باشد که از قرار زیر هستند:

  1. گشتاور متغیر (Variable torque): از جمله این دستگاه ها می توان به فن های گریز از مرکز، پمپ ها و همچنین کاربردهای دمنده ای اشاره نمود.
  2. گشتاور ثابت (Constant torque): از جمله دستگاه هایی که چنین کاربردی دارند، شامل نوار نقاله و یا پمپ های جابجایی مثبت می باشد.
  3. قدرت ثابت (Constant power): دستگاه های قدرت ثابت مانند ماشین ابزار و یا دستگاه های کششی می باشند.

دسترسی به درایو کنترل دور در طیفی از قدرت

یکی دیگر از ویژگی های مهم درایو کنترل دور آن است که با گستره ای از ولتاژها و شدت جریان ها قابل دسترسی است که طیف وسیعی از موتورهای جریان متناوب تکفاز و یا چند فاز را پوشش می دهد. به عنوان مثال می توان به اینورترهای ولتاژ پایین اشاره کرد که برای به کار گرفته شدن در ولتاژهای خروجی مساوی یا کمتر از 690 ولت استفاده می شود. در حالیکه درایوهای کاربردی ولتاژ پایین در طیفی تا سطح 5 یا 6 مگا وات هم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

ویژگی های گشتاور بار و قدرت در درایو کنترل دورهرچند ملاحظات اقتصادی معمولا به نفع به کار گیری درایو کنترل دور ولتاژ متوسط با طیف قدرت پایین است. برای آنکه بدانید چه محصولی با کاربرد مورد نظر شما همراهی و هماهنگی بیشتری دارد، لازم است با متخصصان و کارشناسان این زمینه در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

همچنین شما می توانید جهت انتخاب و سفارش این محصول از برترین برندهای جهانی به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *