چگونه از برقگیر محافظت کنیم؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633674419241{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #e8e8e8 !important;border: 2px initial #262626 !important;border-radius: 10px !important;}”]

  1. فرار گرمایی که به دلیل محدودیت های بیش از حد و دائمی به وجود می آید که از ویژگی های مربوط به رعد و برق آن فراتر نمی رود. این فرار حرارتی می تواند باعث خراب شدن برخی از اجزای داخلی برقگیر شود. در واقع عبور جریان زیاد صاعقه از طریق سرج ارستر اگر برای مدتی طولانی اتفاق بیفتد منجر به انباشته شدن انرژی حرارتی در آن می شود.

[/vc_column_text][vc_column_text]

برای آنکه بدانیم برای ساختمان و مجتمع خود از چه نوع برقگیری لازم است استفاده نماییم، ابتدا باید علاوه بر شناخت صحیح نسبت به انواع مختلف برقگیرها، ارزیابی درستی از ریسک ها و خطرات موجود در آن ناحیه نیز داشته باشیم. برای این منظور می توانید به مطالعه مقاله “ارزیابی خطر در استفاده از برقگیر” بپردازید. اما سرج ارستر که مسئول محافظت از تجهیزات الکتریکی است، خود نیاز به مراقبت دارد که در ادامه به این نکته خواهیم پرداخت. برای آشنایی با ساختمان این محصول می توانید به صفحه برقگیر لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%88%d8%b1%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%a8%d8%b1%d9%82%da%af%db%8c%d8%b1-surge-arrester/” button_title=”برقگیر لیان الکتریک ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

دو مورد از اشکالاتی که می تواند برقگیر را تهدید کند

اگرچه برقگیرها خراب نمی شوند اما در مواردی ممکن است عمر آن ها به اتمام برسد که در ادامه به شرح این موارد می پردازیم؛

  1. فرار گرمایی که به دلیل محدودیت های بیش از حد و دائمی به وجود می آید که از ویژگی های مربوط به رعد و برق آن فراتر نمی رود. این فرار حرارتی می تواند باعث خراب شدن برخی از اجزای داخلی سرج ارستر شود. در واقع عبور جریان زیاد صاعقه از طریق سرج ارستر اگر برای مدتی طولانی اتفاق بیفتد منجر به انباشته شدن انرژی حرارتی در آن می شود.
  2. اتصال کوتاه که می تواند ناشی از بیشتر شدن جریان از حداکثر ظرفیت سرج ارستر و یا به دلیل خطا در زیر 50 هرتز از شبکه توزیع برق باشد. (به عنوان مثال می تواند این اتفاقات به خاطر شکست خنثی یا معکوس فاز خنثی رخ دهد.) بنابراین اگر جریان از محدوده مجاز فراتر رود و یا فرکانس آن از مقدار مشخصی پایین تر باشد، برقگیر دچار اتصال کوتاه می گردد.

راه حل ها برای حفاظت از برقگیر در موارد مذکور

برای هر کدام از مشکلات بالا می توان چاره ای اندیشید که عبارت است از:

  1. برای برطرف کردن مشکل تجمع حرارتی می توان از یک فیوز حرارتی استفاده نمود. این فیوز با قطعات الکترونیکی داخل سرج ارستر باید در ارتباط باشد. (فیوز را باید به وریستور اکسید فلز (MOV) مرتبط کرد.) وقتی که میزان حرارت از مقدار مشخصی فراتر رود، این فیوز برقگیر را از مدار جدا کرده و به این ترتیب مانع آسیب رسیدن به آن می شود.
  2. راه حل برطرف نمودن اشکال دوم که در بالا توضیح داده شد آن است که قطع اتصال برقگیر به وسیله یک دستگاه محافظ اتصال کوتاه خارجی اتافق بیفتد. مثلا می توان برای این کار از یک قطع کننده مدار استفاده نمود. به این ترتیب در صورتی که نیاز به اتصال کوتاه برقگیر باشد، این کار توسط دستگاه محافظ بیرونی انجام خواهد شد و باعث می گردد که آسیبی به سرج ارستر وارد نگردد.

بنابراین در این قسمت با دو اشکالی که می تواند سلامت سرج ارستر را مورد تهدید قرار دهد و روش پیشگیری از این خطرات آشنا شدیم. البته این مسئله می تواند با توجه به نوع سرج ارستر مورد استفاده تفاوت هایی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با گونه ها و اقسام مختلف این محصول می توانید در صفحه “معرفی انواع برقگیر” با گونه های مختلف آن و موارد استفاده هر کدام آشناتر گردید.

در صورت نیاز به این محصول شما می توانید با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک در تماس باشید و محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.[button title=”تماس با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *