کارکرد درایو کنترل دور

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1633880941251{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #dddddd !important;border: 2px initial #303030 !important;border-radius: 10px !important;}”]

برخی درایو کنترل دورها تنها در یک ربع کار می کنند. در واقع بیشتر آن ها از این نوع هستند و تنها در ربع اول کار می کنند. مانند درایو کنترل دور گشتاور متغیر که در پمپ ها و فن های گریز از مرکز نصب می شوند. البته برخی انواع درایو کنترل دور با بار گشتاور ثابت کار می کنند مانند اکسترودرها.

[/vc_column_text][vc_column_text]

پس از آنکه در مقاله “درایو کنترل دور چیست؟” با وظیفه و نقش این محصول آشنا شدیم در این نوشته می خواهیم کارکرد آن را بر اساس نمودار توضیح دهیم.

نمودار عملکرد درایو کنترل دور

عملکرد یک درایو کنترل دور نسبت به نمودار زیر می تواند سه حالت داشته باشد:

  1. تک ربع باشد. یعنی تنها وظیفه ذکر شده در یکی از ربع های چهارگانه این نمودار را انجام دهد.
  2. دو ربع باشد. یعنی دو وظیفه را بتواند پوشش دهد.
  3. جهار ربع را پوشش دهد.

به نمودار زیر دقت کنید. در قسمت بعد هر ربع آن را توضیح خواهیم داد. همچنین برای آشنایی بیشتر با کارکردهای درایو کنترل دور بر اساس این نمودار می توانید به مقاله “بازتولید انرژی” مراجعه نمایید.

  1. کارکرد درایو کنترل دورربع اول راه اندازی (Driving) یا به حرکت در آوردن (Motoring) نام دارد. در این قسمت شتاب به سمت بالا است. و سرعت و گشتاور مثبت است. در واقع برای زمان راه اندازی موتور است که سرعت در حال افزایش و گشتاور نیز در حال افزایش است و موتور در حال شتاب گرفتن می باشد.
  2. ربع دوم، ربع تولید (Generating) و یا ترمزگیری (Braking) می باشد. در این حالت موتور رو به جلو است ولی ترمز می گیرد. بنابراین با اینکه سرعت موتور مثبت است ولی شتاب آن کاهش پیدا می کند و بنابراین گشتاور آن منفی است.
  3. ربع سوم نیز مانند ربع اول، ربع راه اندازی یا به حرکت در آوردن است. اما در اینجا موتور در جهت خلاف حرکت می کند و شتاب می گیرد. بنابراین هم سرعت منفی و هم گشتاور منفی است ولی موتور در جهت افزایش شتاب در خلاف جهت می باشد.
  4. ربع چهارم نیز مانند ربع دوم، ربع تولید یا ترمزگیری است. با این تفاوت که در اینجا سرعت منفی ولی گشتاور مثبت است. یعنی موتوری که در خلاف جهت حرکت می کرده است، ترمز می گیرد و شتاب منفی آن به صفر نزدیک می شود.

همانطور که گرفتیم برخی درایو کنترل دورها تنها در یک ربع کار می کنند. در واقع بیشتر آن ها از این نوع هستند و تنها در ربع اول کار می کنند. مانند درایو کنترل دور گشتاور متغیر که در پمپ ها و فن های گریز از مرکز نصب می شوند. البته برخی انواع درایو کنترل دور با بار گشتاور ثابت کار می کنند مانند اکسترودرها (Extruder).

نمودار عملکرد درایو کنترل دوراکسترودر به ماشین هایی گفته می شود که در ورودی به آن ها مواد پلاستیکی و لاستیکی داده می شود. آن ها نیز آن را ذوب کرده و با فشار آن را از درون یک قالب عبور می دهند و از سمت خروجی بیرون می دهند. به این ترتیب یک محصول یکپارچه و پیوسته پلاستیکی در قالب مورد نظر تولید می شود. در این محصول از درایو کنترل دور استفاده می شود. برای آشنایی با این محصول می توانید با کارشناسان ما در لیان الکتریک ارتباط برقرار نمایید. [button title=”ارتباط با ما” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

برخی کارکردهای درایو کنترل دور شامل ربع اول و ربع دوم می شود. در جایی که سرعت مثبت ولی گشتاور بین دو قطب مثبت و منفی تغییر می کند. در مواردی که کاهش شتاب یک فن سریعتر از تلفات مکانیکی طبیعی آن باشد. برای آشنایی بیشتر با عملکرد درایو در این خصوص می توانید به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک ” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *