[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1639116750516{margin: 1px !important;padding: 12px !important;background-color: #d6d6d6 !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

درایو کنترل دور علاوه بر کارکرد اصلی اش که کنترل سرعت موتور است، می تواند به عنوان یک سافت استارتر نیز عمل کند. یعنی هنگام استارت موتور و هنگام خاموش کردن آن، وارد عمل شده و ولتاژ و فرکانس جریان ورودی به موتور را کنترل می کند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

همانطور که از نامش پیداست، کاربرد درایو کنترل دور، تنظیم و کنترل دور موتور و سرعت موتورهای الکتریکی است. این دستگاه دارای این قابلیت است که دور موتور را در بازه ای وسیع به صورت پیوسته تغییر دهد. این بازه می تواند از صفر تا حدود چند برابر سرعت نامی موتور الکتریکی را در بر بگیرد. برای آنکه بدانید چگونه این دستگاه می تواند این نقش را ایفا کند، بهتر است که نوشته “درایو کنترل دور چیست؟” را مطالعه نمایید.

فایده استفاده از درایو کنترل دور

وظیفه درایو کنترل دور چیست؟به کار گیری این محصول چند مزیت عمده را به دنبال خواهد داشت:

  1. باعث انعطاف بیشتر و بازدهی بالاتر عملکرد موتور و فرآیندها صنعتی می شود.
  2. به دلیل کاهش انرژی تغذیه شده به موتور در زمان کاهش بار، باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف برق می شود.
  3. با بهره مندی از درایو کنترل دور، از میزان جریان دریافتی از شبکه به مقدار قابل توجهی کاسته می شود و حتی جریان دریافتی از جریان نامی موتور الکتریکی نیز مقدار کمتری خواهد داشت.
  4. درایو کنترل دور علاوه بر کارکرد اصلی اش که کنترل سرعت موتور است، می تواند به عنوان یک سافت استارتر نیز عمل کند. یعنی هنگام استارت موتور و هنگام خاموش کردن آن، وارد عمل شده و ولتاژ و فرکانس جریان ورودی به موتور را کنترل می کند. به این ترتیب استفاده از این محصول می تواند یک راه اندازی بسیار ملایم و منظم را برای موتور فراهم نماید.
  5. این ابزار به شما این امکان را می دهد که بتوانید زمان روشن و خاموش شدن موتور را به طور دقیق و بر حسب کسری از ثانیه تنظیم کنید که این دقت بالا و شیب ملایمی که باعث می شود موتور در حین روشن و خاموش شدن طی کند، سبب می گردد که از تنش های مکانیکی و الکتریکی وارده به قطعات موتور و از جمله کوپلینگ ها به شدت کاسته شود و طول عمر آن ها به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند.

فایده استفاده از درایو کنترل دورنحوه کنترل سرعت الکتروموتور توسط درایو کنترل دور

محل نصب این دستگاه که به آن اینورتر نیز گفته می شود، بین منبع تغذیه قدرت و موتورهای الکتریکی القائی است. می تواند عملکرد این دستگاه را در مراحل زیر توصیف کرد؛

  1. جریان متناوب الکتریکی که دارای فرکانس و ولتاژی ثابت است به درایو کنترل دور وارد می گردد.
  2. در این مرحله، اینورتر این جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند. این جریان دارای موج های کوچکی است.
  3. در ادامه عملکرد اینورتر، این جریان وارد یک مدار میانی می گردد که در آن این موج ها و نوسانات حذف می گردند.
  4. مرحله بعدی از عملکرد درایو کنترل دور آن است که این ولتاژ DC ثابت و یکنواخت را دوباره به ولتاژ جریان متناوب تبدیل کند که بتوانیم ولتاژ و فرکانس آن را با توجه به تنظیماتی که از پیش توسط اپراتور به آن داده شده است، کنترل نماییم.

با پشت سر گذاشتن مراحل بالا، یک اینورتر می تواند گشتاور و دور موتورهای الکتریکی را کنترل نماید. در رابطه با این مطلب می توانید در مقاله “یک درایو کنترل دور فرکانس متغیر (VFD) چگونه کار می کند؟” بیشتر بخوانید.

نحوه کنترل سرعت الکتروموتور توسط درایو کنترل دور

سوالات متداول

1.       تغییر سرعت در درایو کنترل دور بر اساس تغییر چه مولفه هایی صورت می گیرد؟

پاسخ: برای آنکه بتوانیم اندازه سرعت چرخشی الکتروموتور را تغییر دهیم، باید سرعت دوران شفت آن تغییر کند. برای تغییر سرعت دوران شفت الکتروموتور باید فرکانس جریانی که به موتور می رسد تغییر کند. کار اینورتر همین است که از راه کنترلی که نسبت به سوئیچ های ترانزیستورهای اینورتر اعمال می شود، جریانی با فرکانس متغیر را به موتور می فرستد و موتور الکتریکی با تغذیه چنین جریان فرکانس متغیری، دچار تغییر سرعت چرخش می شود.

2.      نسبت تغییر فرکانس جریان ورودی به موتور را از سوی درایو کنترل دور با سرعت چرخش الکتروموتور مقایسه کنید.

پاسخ: هر اندازه که جریانی که از طریق اینورتر به موتور تحویل داده می شود، دارای فرکانس بالاتری باشد، باعث افزایش دور موتور و سراعت آن می شود و هر اندازه که فرکانس این جریان ورودی به موتور کمتر باشد، در نتیجه سرعت، گشتاور و دور موتور نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین عامل موثری که اینورتر از طریق آن سیستم را کنترل می کند، فرکانس است.

3.     آیا درایو کنترل دور قابل تعمیر است؟

پاسخ: در صورت بروز هر گونه خطایی در عملکرد درایو کنترل دور می توانید با مراجعه به متخصصان و کارشناسان تعمیر اینورتر، دستگاه را عیب یابی کنید. همه قطعات و اجزای این دستگاه قابلیت تعویض دارند. بنابراین شما مجبور نخواهید بود که به دلیل پیش آمدن هر مشکلی برای دستگاه، دست به تعویض آن بزنید و هزینه های زیادی برای تهیه یک نمونه جدید آن بپردازید. شما می توانید جهت تعمیر انواع مدل های این محصول با متخصصان و تکنسین های تعمیر اینورتر لیان الکتریک تماس برقرار نمایید.

[button title=”ارتباط با کارشناسان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

نسبت تغییر فرکانس جریان ورودی به موتور را از سوی درایو کنترل دوردر انتها اگر همچنان پرسشی در رابطه با کارکرد و ساختمان این محصول دارید، می توانید برای آشنایی بیشتر به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نمایید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%a9%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””] [/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *