کاربرد سافت استارتر

با توجه به ویژگی های منحصر بفرد سافت استارتر امروزه استفاده از این تجهیز الکتریکی در صنایع مختلف بسیار رایج شده است. از مزایای مهم آن ها می توانیم به راه اندازی نرم موتورها که در نهایت منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود اشاره کنیم. همچنین انواع پیشرفته آن ها دارای برنامه های بسیار پیشرفته کنترلی می باشند که برای کاربردهای مختلف در صنایع قابل استفاده هستند.( نکات ایمنی در استفاده و تعمیرات سافت استارتر چیست؟)

کاربرد سافت استارتر

یکی از کاربردهای مهم سافت استارتر ها در پمپ ها می باشد که علاوه بر کاهش جریان راه اندازی موتور دارای برنامه های مختلفی برای کنترل پمپ های شناور و پمپ های گریز از مرکز نیز می باشد. همچنین می توانید در ایستگاه های پمپاژ چندین پمپ موازی با هم را توسط یک راه انداز نرم راه اندازی نمایید.

تاثیر سافت استارتر  بر جریان راه اندازی موتور

سافت استارتر قادر است با افزایش تدریجی فرکانس، موتور را به صورت نرم راه اندازی نماید. این ویژگی موجب می شود علاوه بر کاهش تنش های الکتریکی بر روی شبکه، از شوک های مکانیکی ناخواسته به پمپ نیز جلوگیری شود. این شوک های ناخواسته مکانیکی می تواند باعث استهلاک سریع قسمت های مختلف مکانیکی نظیر بلبرینگ های موتور و پروانه پمپ بشوند.( یک نمونه از تعمیرات سافت استارتر های ABB)

راه اندازی نرم هزینه های نگهداری را کاهش می دهد و موجب افزایش عمر مفید پمپ خواهد شد. جریان کشیده شده از شبکه در هنگام راه اندازی موتور با استفاده از سافت استارتر کمتر از ۱۰ درصد جریان اسمی موتور است. در صورتیکه در راه اندازی مستقیم پمپ جریان راه اندازی بالای ۶۰۰ درصد جریان نامی موتور می باشد.

پدیده کاویتاسیون چیست و سافت استارتر چگونه از آن جلو گیری می کند؟

یکی از دلایل اصلی ایجاد کاویتاسیون، استارت ناگهانی پمپ و دور گرفتن سریع پره ها می باشد. این امر باعث می شود در پشت پره ها خلا ایجاد گردد و آب در داخل فضا به سرعت تبخیر بشود. پس از دور گرفتن پمپ، ترکیدن حباب های بخار و شتاب ذرات آب اطراف حباب ها منجر به خوردگی شدید پره ها و ایجاد صدا و لرزش در پمپ می شود با محدود کردن سرعت راه اندازی در پمپ ها توسط سافت استارتر، پدیده ی کاویتاسیون در زمان راه اندازی کنترل می گردد.

این پدیده به دلیل کاهش فشار در قسمت مکش پمپ ایجاد می گردد.با راه اندازی توسط راه انداز نرم سرعت پمپ به آرامی افزایش می یابد و در نتیجه از ایجاد پدیده ی کاویتاسیون جلوگیری می شود.( انواع پیغام ها و آلارم های رایج در تعمیرات سافت استارتر)

پدیده کاویتاسیون

جلو گیری از پدیده هد بالا (ضربه کله قوچی) توسط سافت استارتر

در روش راه اندازی مستقیم هنگام قطع کردن پمپ با قطع کنتاکتورها، ناگهان جریان آب قطع می شود و آب موجود در لوله با انرژی پتانسیل بالا، به سمت پره های پمپ سرازیر می گردد که پس از برخورد با پره های پمپ، مجددا به عقب برمی گردد. این چرخه چند بار تکرار می شود تا انرژی پتانسیل آب تمام بشود. این ضربات، به مرور زمان به پمپ و لوله های مسیر انتقال آسیب خواهد زد. (تشریح فرایند راه اندازی نرم پس از تعمیرات سافت استارتر)

این آسیب به اصطلاح در اثر هد بالای آب به وجود می آید. یکی از آسیب های جدی که در اثر پدیده ی هد بالا به وجود می آید ، ریزش بدنه چاه است که به مرور زمان باعث از میان رفتن چاه عمیق می شود. سافت استارتر در ابتدا جریان اولیه عبوری از سیم پیچ الکتروموتور را کاهش می دهد و باعث کاهش فشار بر روی مدار الکتریکی موتور الکتریکی می گردد می شود.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما که شامل تشریح ترمینال های  ورودی و خروجی در تعمیرات  سافت استارتر می باشد را مطالعه نمایید. به منظور بررسی و انجام تعمیرات سافت استارتر ، اینورتر تابلو برق می توانید با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک تماس حاصل نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *