اینورتر فرکانس متغیر

اینورتر های  (VFD) و  (VSD) چندین ایراد جدی دارند که ممکن است نیاز به تعمیرات اینورتر را ایجاد نمایند. در این مقاله با این ایرادات آشنا می شویم.

رزونانس سازه ای

رزونانس سازه ای :

شرایط رزونانس و نویز تولید شده توسط اینورتر می تواند سطوح لرزش بیش از حد را بوجود آورد که برای تجهیزات و محیط بسیار مضر می باشد و احتمال نیاز به تعمیرات اینورتر را افزایش می دهد. پمپ ها، سازه پشتیبان آنها و لوله کشی ها در معرض مشکلات گوناگون لرزش سازه ای هستند. برنامه های کاربردی سرعت ثابت معمولا این شرایط رزونانس را از بین می ‌برد، زیرا تحرکات عمومی به علت سرعت در حال اجرا، فرکانس عبوری پره، فرکانس پیستون و … منطبق با فرکانس های طبیعی سازه ای نیستند. در این وضعیت فرکانس های تحریک متغیر می شوند و درصد رویارویی با شرایط رزونانس در محدوده پیوسته سرعت اجرایی تا حد قابل توجهی بیشتر می شود.

 

نوسانات فشار مکانیزم های عمومی تحریک دستگاه هستند. این نوسانات فشار ممکن است با رزونانس صوتی درون پمپ یا لوله کشی مجاور افزایش یابند. روش هایی وجود دارد که می تواند برای پیش بینی و اجتناب از شرایط بالقوه رزونانس انجام شوند. این روش ها که احتمال نیاز به تعمیرات اینورتر را کاهش می دهند عبارتند از:

-محاسبات ساده رزونانس هیدرولیکی

-تحلیل فرکانس عبوری

-رزونانس سازه ای

در بسیاری از شرایط یک پمپ درنظرگرفته شده برای عملیات سرعت متغیر تنها در تک سرعت آزمایش می شود و برای کاربردهایی با ویژگی تغییر دور تست طراحی نشده است.

دینامیک روتور :

خطر عامل چرخشی که با سرعت جانبی بحرانی مواجه می شود با وجود برنامه کاربردی اینورتر بیشتر می شود. سرعت های جانبی بحرانی هنگامی ایجاد می شود که تحریک سرعت اجرا با یکی از فرکانس های طبیعی جانبی روتور همزمان شود. ارتعاش روتور ممکن است در این وضعیت عادی یا بیش از حد باشد. علاوه براین هارمونیک گشتاور ناشی از درایو ممکن است با حالات دینامیک روتور پیچشی، شرایط ایجاد رزونانس را بوجود آورد.

اینورتر فرکانس متغیر

کاهش خطر هارمونیکها در اینورتر فرکانس متغیر :

پمپ های عمودی با سرعت متغیر نسبت به ماشین های افقی با احتمال بالاتری مناطق عملیاتی ارتعاش بیش از حد را نمایش می دهند. دلیل این امر این است که فرکانس های طبیعی پایین تر پمپ ها، با احتمال بالاتری با سرعت اجرا همزمان می شوند.

پمپ های چند مرحله ای و خودکار عمودی و کوچک بطور نرمال این نوع از مشکل را باعث نمی شوند و بنابراین احتمال نیاز به تعمیرات اینورتر کاهش می یابد.

ملاحظات اضافی برای اینورتر ها (VFD) :

اینورتر ها می توانند با اغلب موتورهای موجود در جهان تطبیق شوند که از شبکه ۴۰۰ ولت استفاده می کنند. به همین علت، موتور “وظیفه مبدل” عایق و مستحکم شده اغلب مورد نیاز می باشد. میزان بالای تعویض در شکل موج PWM گاهی اوقات می توانند منجر به مشکلاتی شوند و نیاز به تعمیرات اینورتر را ایجاد نمایند. به منظور پیشگیری از این امر اقدامات اصلاحی پیشنهاد می شود. برای مثال اقدامات اصلاحی زیر مورد نیاز می باشند:

یاطاقان های عایق بندی شده با انتهای بدون درایو در تمامی موتورهای با میزان خروجی بیش از ۱۰۰ کیلو وات توصیه می شوند. فیلترهای حالت معمول نیز ممکن است برای قدرت و ولتاژهای بالاتر مورد نیاز باشند. گرمایی که اینورترها در فرایند کاری تولید می کنند را لازم است از فضای تابلو خارج و کنترل کرد، چرا که ادامه کار اینورترها رابطه مستقیم با دمای کاری آنها دارد. به طور مشخص بار الکترونیکی کمتر قادر به مقابله با مکان های خورنده و مرطوب است.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما میتوانید جهت خرید و تعمیرات اینورتر از کارشناسان مجرب مجموعه لیان  الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *