تعمیرات سافت استار

سافت استارتر ها پرکاربردترین ادوات کنترل ماشین های القایی هستند. این ادوات الکتریکی در دسته تجهیزات الکترونیک قدرت قرار می گیرند و در قلب آن ها چندین تریستور وظیفه برش ولتاژ و اجرای یک راه اندازی نرم برای موتور را ایفا می کنند. سافت استارترها به دلیل دارا بودن تعداد کمتری از بردهای الکترونیکی و کنترلی حساس نسبت به سایر ادوات کنترل موتور مثل درایو کنترل دور، عموما عمر بالاتری دارند و در صورت خرابی نیز تعمیر و سرویس آن ها ساده تر است.
سافت استارترها در حال حاضر به ایده آل ترین طراحی خود بسیار نزدیک شده اند و از آن جا که سال ها از رسیدن به یک فناوری مطلوب در این زمینه می گذرد، دستگاه تولید شده توسط برندهای مختلف از لحاظ ساختار و تجهیزات به کار رفته بسیار مشابه یکدیگر هستند. در این سری مقالات سعی خواهیم کرد مراحل تست، عیب یابی و تعمیر سافت استارتر ها را مورد بررسی قرار دهیم.
عملیات سرویس و تعمیر باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده صورت بگیرد و آن چه در این مقالات می خوانید صرفا برای آشنایی بیشتر شما با فرایند تعمیر سافت استارترها می باشد. برای تعمیرات سافت استارتر خود حتما از افراد متخصص کمک بگیرید.

تعمیر و نگهداری دوره ای سافت استارتر

تعمیر و نگهداری دوره ای موجب می شود عمر تجهیزات به صورت قابل توجهی افزایش یابد. نگهداری از تجهیزات مثل پیشگیری قبل از خرابی است. در نتیجه توصیه می شود در راستای بازدهی بالاتر تعمیرات سافت استارتر، در بازه های مشخص شش ماهه نسبت به بازبینی و عیب یابی راه انداز نرم سیستم خود اقدام کنید. فرایند تعمیر و نگهداری دوره ای به شرح زیر است:

بررسی اتصالات

  • مطمئن شوید که پیچ های نصب تجهیز در تابلو محکم باشند.
  • مطمئن شوید که اتصالات قدرت، کنترلی و تغذیه به درستی در جای خود محکم شده اند
  • مطمئن شوید که اتصالات ترمینال های کنترلی و شین های قدرت محکم هستند
  • مطمئن شوید که مسیر تهویه هوا فارغ از گرد و غبار باشد
  • از کار کردن چراغ های LED اطمینان حاصل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش رابط کاربری سافت استارتر به درستی کار می کند.

مراقب گرد و غبار باشید

  • با استفاده از جاروبرقی، کلیه گرد و غبار و خاک را از قسمت خارجی محصولات تمیز کنید. هرگونه گرد و غبار یا آلودگی های دیگری که با جارو برقی از بین نمی رود باید با پارچه تمیز شود.
  • همه دریچه ها باید از گرد و غبار و یا خاک پاک شود. اطمینان حاصل کنید که مسیر تهویه مسدود نباشد. گرد و غبار و یا خاک می تواند به یک اتصال کوتاه منجر شود.
  • در محیط هایی که احتمال قرار گرفتن در معرض شرایط نامطلوب وجود دارد، باید تعداد دفعات نگهداری منظم برای سافت ها افزایش یابد. اگر سافت استارتر در یک اتاق تجهیزات الکتریکی نصب شده باشد، باید آن ناحیه به طور مرتب از خاک و یا گرد و غبار تمیز نگه داشته شود.
  • بالای دستگاه برای بررسی نشت آب باید بررسی شود. باید فوراً منبع آب شناسایی شود و اقدامات اصلاحی برای اصلاح دائمی شرایط انجام شود.

بررسی کنتاکتور بایپس 

  • کنتاکتور بایپس را برای قطعات شل شده، شکسته یا فرسوده بررسی کنید. تیغه های متحرک را با دقت بررسی کنید تا ببینید فرسوده نشده باشند. بویین کنتاکتورها را به صورت کامل تست کنید تا تاخیر یا ضعف عملکرد در باز و بسته کردن کنتاکتور نداشته باشند. از تمیز بودن سطح اتصالات اطمینان حاصل کنید و همچنین بررسی کنید که پیچ ها به طور امن و دقیق محکم هستند. در صورت نیاز کنتاکتور را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اتصالت کنتاکتور را بررسی کنید.

شروع فرآیند تعمیرات سافت استارتر

در ادامه، طی چند مقاله فرایند گام به گام تعمیر سافت استارتر را مورد بررسی قرار می دهیم:

۱- دستگاه را زمین کنید

دستگاه را از اتصال زمین مشخص شده روی آن به زمین متصل کنید. کابلی که برای اتصال به زمین استفاده می کنید بهتر است تا جای ممکن کوتاه باشد. یک کابل ۰.۵ متری می تواند ایمنی شما را به بهترین شکل تامین کند.

 

2- بروزرسانی فرمویر کنترلی

دستگاه را از اتصال زمین مشخص شده روی آن به زمین متصل کنید. کابلی که برای اتصال به زمین استفاده می کنید بهتر است تا جای ممکن کوتاه باشد. یک کابل ۰.۵ متری می تواند ایمنی شما را به بهترین شکل تامین کند.

 

۳- بازگشت به تنظیمات کارخانه

در بسیاری از مواقع به دلیل دستکاری های ناآگاهانه و تغییر تنظیمات سافت استارتر، تجهیز عملکرد درستی ندارد یا این تنظیمات نادرست موجب خرابی می شوند. در نتیجه بهتر است همان ابتدای کار تنظیمات تجهیز را به شرایط کارخانه باز گردانید.

 

مراحل تعویض و تعمیر قسمت های مختلف سافت استارتر

۱- تعمیرات سافت استارتر(تعویض کیپد یا keypad)

اگر مشکل دستگاه شما عدم کارکرد درست رابط کاربری یا کیپد آن است، می توانید به تعویض آن اقدام  کنید.

همواره قبل از این که فرایند تعمیر را شروع کنید مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نیست.

کیپد سافت استارترها عموما به صورت جداپذیر طراحی می شوند و با یک کابل RJ45 یا DB9 ارتباط تجهیز و کیپد برقرار می شود.

کیپد را با فشردن تیغه ای که کنارش قرار داده شده از جای خود خارج کنید.
اتصال RJ45 را از سافت استارتر جدا نمایید. مراقب باشید خار روی کابل نشکند.

حال می توانید یک کیپد جدید را جایگزین نمایید. کافی است به سادگی اتصال RJ45 را برقرار کنید و سپس کیپد را سر جای خود محکم کنید.

۲- تعمیرات سافت استارتر (جدا کردن اتصالات قدرت و کنترلی)

  • کابل های کنترلی را جدا نمایید.
  • قبل از جدا کردن حتما کابل ها را برچسب گذاری کنید تا در زمان اتصال مجدد اتصالات جابجا نشوند.
  • از یک پیچ گوشتی فرمانی کوچک می توانید برای باز کردن اتصالات کنترلی بهره ببرید.
  • کابل های قدرت را نیز برچسب گذاری کنید.
  • کابل های ورودی را با L1, L2, L3 و کابل های خروجی را با T1, T2, T2 نامگذاری کنید.
  • کابل های قدرت را جدا نمایید.
  • برای این کار باید از آچار یا ابزار آلِن بهره ببرید.

۳- تعمیرات سافت استارتر (تعویض برد اصلی)

برد اصلی مغز کنترلی و پردازشگر سافت استارتر است. این برد کنترل کننده تریستورها است و سایر فرایندهای کنترلی نیز توسط تجهیزات الکترونیکی روی آن اجرا می شوند. در این مقاله به نحوه باز کردن و تعویض این برد می پردازیم.

۱. پیش از شروع تعمیرات سافت استارتر در ابتدا باید بدنه کیپد را از آن جدا نمایید. برای این کار ابتدا باید پیچ های روی آن را باز کنید و سپس بدنه را به بالا بکشید. مراقب باشید که هنگام باز کردنه بدنه کیپد، پیچ ها از جای خود خارج نشوند و به درون دستگاه نیافتند. اکنون برد اصلی را از محل خود خارج کنید.۱. پیش از شروع تعمیرات سافت استارتر در ابتدا باید بدنه کیپد را از آن جدا نمایید. برای این کار ابتدا باید پیچ های روی آن را باز کنید و سپس بدنه را به بالا بکشید. مراقب باشید که هنگام باز کردنه بدنه کیپد، پیچ ها از جای خود خارج نشوند و به درون دستگاه نیافتند. اکنون برد اصلی را از محل خود خارج کنید.

۲. کابل های اتصال تریستورها را از برد اصلی جدا کنید. کابل های تریستورها را با برچسب های ۱، ۲ و ۳ قبل از جداسازی شماره گذاری کنید تا در هنگام اتصال مجدد به مشکل بر نخورید. برای برچسب گذاری صحیح می توانید از نوشته های روی برد در کنار هر اتصال اطمینان حاصل کنید. برای جدا کردن کابل های تریستور از روی برد می توانید از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید.

 ۳. حال زمان جداسازی کابل کنتاکتور بایپس و کابل های CT ها است. کابل های CTها را با برچسب های ۱، ۲ و ۳ قبل از جداسازی شماره گذاری کنید تا در هنگام اتصال مجدد به مشکل بر نخورید. برای برچسب گذاری صحیح می توانید از نوشته های روی برد در کنار هر اتصال اطمینان حاصل کنید. برای جدا کردن کابل های CT ها و کنتاکتور بایپس از روی برد می توانید از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید.

۴. کابل سنسور حرارت و کابل های فن ها را از برد اصلی جدا نمایید. از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید. پس از جدا سازی، در صورتی که طراحی برد  شما به گونه ای است که دارای نگهدارنده کابل است، کابل ها را از درون نگهدارنده خارج نمایید.۴. کابل سنسور حرارت و کابل های فن ها را از برد اصلی جدا نمایید. از یک دم باریک برای جابجایی خار اتصال بهره ببرید. پس از جدا سازی، در صورتی که طراحی برد  شما به گونه ای است که دارای نگهدارنده کابل است، کابل ها را از درون نگهدارنده خارج نمایید.

۵. اکنون برد اصلی را از محفظه خود خارج کنید.این مکانیزم ها در مدل های مختلف متفاوت است. برد قدیمی می تواند یک جواهر برای تعمیرات سافت استارتر آتی شما باشد. به خوبی از آن نگهداری نمایید. در دفعات بعد که با یک مدل مشابه از آن مواجه شدید که احیانا با مشکل برد مواجه بود، به راحتی می توانید قطعات الکترونیکی روی برد را با استفاده از برد خراب موجود تعویض نمایید و هزینه تعمیر را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

۶. برد جایگزین را در محفظه قرار دهید. از جهت قرارگیری صحیح برد روی محفظه اطمینان حاصل کنید. از همان مکانیزمی که برای در آوردن برد بهره بردید باید برای جا انداختن برد جدید استفاده نمایید. پس از جا انداختن برد جدید در محفظه، از محکم شدن آن در جای خود اطمینان حاصل کنید.

۷. کابل های سنسور حرارتی و کابل فن ها را به برد اصلی جدید متصل نمایید. در زمان اتصال مجدد، حتما به نامگذاری های برچسبی که قبلا انجام داده اید دقت کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل سنسور حرارتی را به ترمینال مربوط به خود و کابل های چند فن روی سافت استارتر را نیز به ترمینال های مربوطه متصل نمایید.

۸. کابل کنتاکتور بایپس و کابل های CT ها را متصل کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل کنتاکتور بایپس را به ترمینال مربوط به خود متصل نمایید. کابل های CT ها را نیز مطابق با فازهای ۱، ۲ و ۳ دقیقا به محل مربوط به خود متصل نمایید. CT ها کار اندازه گیری جریانی را برای کنترل فرایندهای راه اندازی و توقف نرم و همچنین اجرای صحیح توابع حفاظتی انجام می دهند، در نتیجه اتصال ناصحیح آن ها تاثیر بسیار نامطلوبی بر عملکرد سیستم خواهد داشت.۸. کابل کنتاکتور بایپس و کابل های CT ها را متصل کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل کنتاکتور بایپس را به ترمینال مربوط به خود متصل نمایید. کابل های CT ها را نیز مطابق با فازهای ۱، ۲ و ۳ دقیقا به محل مربوط به خود متصل نمایید. CT ها کار اندازه گیری جریانی را برای کنترل فرایندهای راه اندازی و توقف نرم و همچنین اجرای صحیح توابع حفاظتی انجام می دهند، در نتیجه اتصال ناصحیح آن ها تاثیر بسیار نامطلوبی بر عملکرد سیستم خواهد داشت.

۹. کابل های تریستورها را به برد اصلی متصل نمایید. در زمان اتصال مجدد، حتما به نامگذاری های برچسبی که قبلا انجام داده اید دقت کنید. سپس کابل ها را به مکان های نامگذاری شده مربوط به خود روی برد متصل نمایید. یادتان نرود قبل از اتصال کابل ها را از نگهدارنده مخصوص به خود عبور دهید. کابل های تریستورها ها را نیز مطابق با فازهای ۱، ۲ و ۳ دقیقا به ترمینال های مربوط به خود متصل نمایید.

۱۰. برد جدید به همراه محفظه اش را درون واحد سافت استارتر جایگذاری نمایید. در زمان جایگذاری برد دقت نمایید کابل های متصل به آن در بین بدنه گیر نکنند و فشرده یا قطع نشوند. همچنین برای تعمیرات سافت استارتر دقت نمایید پیچ ها به درون محفظه  سقوط نکنند. از آنجا که پیچ ها عموما از جنس فلزات رسانا هستند، وجود آن ها در کنار هادی های قدرت هنگام برقدار شدن سافت استارتر می تواند شدیدا خطرآفرین باشد.

۱۱. در مرحله آخر از تعمیرات سافت استارتر باید بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به سافت استارتر متصل نمایید.

در تعمیرات سافت استارتر پس از جایگذاری برد باید یک بروزرسانی نرم افزاری نیز روی تجهیز اعمال شود تا برد با سافت استارت هماهنگ گردد، اما این مساله خیلی رایج نمی باشد.

۴- تعمیرات سافت استارتر (تعویض فن)

 

سافت استارتر ها به طور خاص در زمان راه اندازی و توقف موتور حرارت قابل توجهی تولید می کنند. این حرارت از قطع و وصل سریع موج ولتاژ توسط تریستورها صورت می گیرد. در ادامه کار نیز به دلیل عبور جریان از شینه های درون سافت استارتر، بحث تلفات حرارتی وجود دارد. از آن جا که سافت استارت یک تجهیز الکترونیکی می باشد که دارای بردهای کنترلی حساس به حرارت می باشد، تهویه هوای داخل آن اهمیت بالایی دارد. در صورتی که هوا به خوبی تهویه نشود، دما بالا رفته، از عمر تجهیز می کاهد و می تواند در بلند مدت موجب خرابی تجهیز یا حتی تریپ های لحظه ای شود. به همین دلیل در آن ها، به خصوص در مقادیر جریانی بالای ۱۰۰ آمپر از فن هایی برای تهویه و خنک سازی فضای درون آن ها بهره برده می شود.ابتدا کابل های قدرت و کنترل را از جهت تعمیرات سافت استارتر جدا کنید. سپس رابط کاربری HMI و بدنه آن را از آن جدا کنید. آنگاه برد اصلی را از اتصالات مربوطه جدا کرده و برد را بیرون بکشید. حال می توانید مراحل تعویض فن ها را آغاز کنید.

 

۱. مهره های موجود روی بدنه پوشش فن را باز کنید. پوشش فن ها را به سمت بیرون بکشید. دقت کنید که فن ها به بدنه پوشش متصل هستند.

۲. فن های خراب را از بدنه جدا نمایید. برای این کار باید پیچ های روی فن ها را باز کنید. معمولا از دو پیچ قطری برای بستن فن ها استفاده می شود.

۳. فن های جدید را جایگزین فن های خراب بکنید. دقت کنید که جهت قرار گرفتن فن ها درست باشد. در غالب سافت استارترها، جهت دمندگی فن باید به نحوی قرار داده شود که فن هوا را از بالا بکشد و به پایین بدمد (در واقع جهت چرخش هوا در فضای داخلی آن ها از بالا به پایین است). پیچ ها را به صورت قطری روی فن ها ببندید.

۴. بدنه پوششی فن را مجددا به سافت استارت متصل کنید. کابل های فن را از نگهدارنده مربوط به خود عبور دهید. پیچ های بدنه پوششی را روی سافت استارتر محکم نمایید.بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به آن متصل نمایید.

۵- تعمیرات سافت استارتر (تعویض نگهدارنده شینه ها)
(تعویض فن)

نگهدارنده شینه ها برای محکم نگهداشتن شینه ها در جای خود مورد استفاده قرار می گیرند تا در اثر لرزش ها و شوک ها الکتریکی و مکانیکی وارده شینه ها دچار تغییر شکل نشوند. این نگهدارنده ها از جنس پلاستیک هستند و عموما ممکن است در اثر حرارت بالا یا قوس های الکتریکی از بین بروند و حتی موجب خطاهایی مثل اتصال کوتاه شوند. در نتیجه به محض مشاهده خرابی، باید مورد تعویض یا تعمیر قرار بگیرند. ابتدا کابل های قدرت و کنترل جهت تعمیرات سافت استارتر جدا کنید. سپس رابط کاربری HMI و بدنه آن را جدا کنید. آنگاه برد اصلی را از اتصالات مربوطه جدا کرده و برد را بیرون بکشید. حال می توانید مراحل تعویض نگهدارنده شینه ها را آغاز کنید.

۱. مهره های موجود روی بدنه پوشش فن را باز کنید. پوشش فن ها را به سمت بیرون بکشید. دقت کنید که فن ها به بدنه پوشش متصل هستند.۱. مهره های موجود روی بدنه پوشش فن را باز کنید. پوشش فن ها را به سمت بیرون بکشید. دقت کنید که فن ها به بدنه پوشش متصل هستند.

۲. پوشش بالای سافت استارت را از جای خود خارج نمایید. برای این کار اتدا پیچ ها را باز کنید و سپس بدنه بالایی را به سمت بالا بکشید.

 ۳. بدنه های جانبی و جلویی آن را جدا نمایید. با کشیدن بدنه جلویی به سمت بالا، این پوشش از جای خود خارج می شود. بدنه های جانبی نیز به صورت ریلی از جای خود خارج می شوند.

۴. پیچ های نگهدارنده شینه ها را باز کنید. برای این کار ابتدا دو پیچ که نگهدارنده را به بدنه سافت استارتر متصل می کند را باز کنید. سپس مهره های روی شینه ها را باز کنید تا بتوایند نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید.

۵. نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید. نگهدارنده شینه ها را از جای خود خارج کنید تا به طور کامل از شینه ها فاصله بگیرند.
۶. نگهدارنده شینه های جدید را در جای مخصوص به خود جایگزین کنید. در صورت آسیب دیدن یا جوش خوردن شینه ها بهتر است نسبت به تعویض آن ها نیز اقدام کنید.
۷. پیچ و مهره های مربوطه را سر جای خود ببندید. ۲ پیچ باید نگهدارنده شینه ها را به بدنه سافت استارت متصل کند و چند پیچ یا مهره (معمولا شش عدد) نیز برای خود شینه های فازها به کار می روند.

بدنه رابط کاربری یا کیپد را سر جای خود قرار دهید و آن را با پیچ محکم کنید. سپس باید مطابق با آموزش های قسمت قبل، کابل های تغذیه و کنترلی را به سافت استارتر متصل نمایید.

 

موارد احتمالی نیاز به تعمیرات سافت استارتر

۱. بر اثر لرزش و تکان های بی وقفه امکان شل و محکم نبودن اتصالات و بست های الکتریکی وجود دارد که در دراز مدت سبب قطعی راه انداز نرم می شود

۲. نوسان ولتاژ در قسمت منبع تغذیه که می تواند بر اثر نوسانات شبکه برق یا خرابی برد سافت استارتر باشد

۳. تنش ها و ولتاژهای ضربه ای شبکه برق مورد استفاده هنگامی که تریستور ها خاموش هستند

۴. شرایط محیطی نا مناسب مثل رطوبت و آلودگی و گرد و خاک نیز می تواند در دراز مدت مشکلاتی ایجاد کند

۵. بررسی نشتی جریان تریستور ها با اندازه گیری مقاومت بین ترمینال های سه فاز ورودی و خروجی( اگر جریان کمتر از ۵۰ کیلو اهم باشد نشتی جریان یکی از گزینه های احتمالی است

 ۶. نصب غیر اصولی بانک خازنی در خروجی یک سافت استارتر نیز سبب آسیب جدی به آن از جمله سوختن یک تریستور و آسیب زدن به برد کنترل و مدار فرمان می شود.

این ها مواردی بودند که باید به هنگام تعمیرات سافت استارتر و سرویس های دوره ای مورد بررسی قرار بگیرند و همچنین در تمامی مدل ها رجوع به کاتالوگ یا data sheet کالای مورد نظر نیز امری ضروریست. می توانید به آن ها جهت بررسی اتصال صحیح سافت استارتر چه از نظر الکتریکی و چه از نظر مکانیکی مراجعه کنید و تا حد زیادی می تواند نیاز به تعمیرات سافت استارتر را کاهش دهد.

نکات ایمنی در تعمیرات سافت استارتر

  • دقت داشته باشید که پیش از تماس با بخش های برق دار وشروع تعمیرات سافت استارتر برق ورودی را قطع کنید.
  • منتظر ماندن حدود ۳ دقیقه بعد از قطع برق تجهیزات الکتریکی امری ضروریست چرا که در برخی قسمتها مثل خازن ها ولتاژ ذخیره می شود و این ولتاژ باید پیش از شروع تعمیرات تخلیه گردد.
  • از زمین بودن برق ورودی سافت استارتر اطمینان حاصل کنید. اتصال نوع برق ورودی باید ستاره باشد.
  • برای حفاظت ورودی سافت استارتر باید از فیوز های نوع نیمه هادی با سرعت قطع بالا استفاده کنیم.
  • رعایت این نکته که انتخال سافت استارتر باید به گوته ای باشد که جریان موتور کمتر از ۳۰ درصد آن نباشد. این نکته برای حفاظت موتور در برابر جریان است و نیز به تعمیرات سافت استارتر را به حداقل می رساند.
  • جهت زیمین کردن یا به اصطلاح ارت نمودن بدنه سافت استارتر از یک سیم جدا استفاده کنید و از استفاده سیم نول برای این کار اکیدا پرهیز کنید. همچنین اگر قرار است بیشتر از یک سافت استارتر داشته باشیم مطابق استاندارد آن ها را زمین کنیم.
  • جهت تنظیمات و تعمیرات سافت استارتر اگر قرار است به قسمتهایی از برد الکتریکی آن که داراری اکلتریسیته ساکن هستن مثل خازن ها تماس داشته از دستکش یا تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنید.
  • همواره اندازه کابل ها را از جدول مرتبط به کارایی مورد نظر خود انتخاب کنید به خصوص برای کابل ارت سافت استارتر، که باید بر اساس جدول کابل ارت متناسب با توان و جریان نامی آن باشد. کابل ارت را به شین ارت یا به چاه ارت با مقاومت کمتر از ۱۰ اهم وصل نمایید.
  • سیم های ارت سافت استارتر را از دیگر تجهیزات الکتریکی که جراین و توان بالایی دارند مثل موتور ها و دستگاه های جوش جدا کنید.
  • پیش از شروع تعمیرات سافت استارتر از زمین شدن بدنه موتور نیز اطمینان حاصل کنید و آن را در تابلویی که سافت استارتر در آن قرار دارد ارت کنید.
  • تمامی کابل ها را بعد از تعمیرات سافت استارتر جدا کنید عللخصوص دقت داشته باشید که سیم خروجی سافت استارتر به موتور باید از کابل ورودی، کابل های کنترلی جدا شود.

در ادامه به برخی از مهم ترین پرسش هایی که ممکن است در زمینه تعمیرات سافت استارتر با آن مواجه شوید خواهیم پرداخت. البته در این میان یادآوری این نکته ضروری است که شما می توانید در هر زمانی از مشاوره و کمک های متخصصان تعمیرات سافت استارتر در لیان الکتریک بهره مند گردید.

سوالات فنی

متداول

اگر فرآیند توقف توسط راه انداز نرم خیلی سریع به پایان برسد، چگونه باید این مشکل توسط متخصصان تعمیرات سافت استارتر حل گردد؟
پاسخ: این مشکل می تواند ریشه در دو نکته داشته باشد؛ الف) ممکن است تنظیمات راه انداز نرم متناسب با موتور و بار وارده نباشد. به همین منظور لازم است که تنظیمات راه انداز نرم بررسی و اصلاح شود. ب) اگر بار وارد آمده به موتور سبک باشد، در این صورت توقف نرم تاثیر محدودی دارد. یعنی به دلیل آن که بار وارد شده کم است، حتی اگر توقف به صورت نرم انجام نشود، مشکل چندانی برای موتور پیش نمی آید.
تعمیرات سافت استارتر زمانی که موتور به صورت نامنظم و همراه با صدای آزار دهنده کار کند، چه کمکی می کند؟

اگر راه انداز نرم متصل به موتور از پیکربندی درونی دلتا استفاده می کند، ممکن است که راه انداز نرم اتصال را به خوبی نتواند تشخیص دهد در این صورت بهتر است که با کارشناسان ما در لیان الکتریک برای حل مشکل تماس حاصل نمایید.

زمانی که موتور به نهایت سرعت خود نمی رسد، مشکل چیست و چگونه با تعمیرات سافت استارتر رفع می شود؟
اگر جریان شروع خیلی پایین باشد، موتور گشتاور کافی برای شتاب دادن تولید نمی کند و بنابراین موتور به نهایت سرعت خود دست پیدا نمی کند. ممکن است سافت استارتر زمان شروع اضافی را طی می کند. یا اینکه ممکن است بار وارد شده متراکم باشد. بنابراین چک کنید که روتور قفل نشده باشد.