اینورتر های فرکانس متغیر یا (variable frequency drive) VFD نیز در واقع یک وسیله کنترلی برای موتورهای الکتریکی است که علاوه بر حفاظت، قابلیت کنترل سرعت آن را نیز دارد. این کنترل سرعت می تواند حین راه اندازی، توقف و حتی در زمان روشن بودن و عملکرد موتور نیز باشد. کاربردها VFD ها عموما در مکان هایی استفاده می شوند که نیاز به موارد زیر باشد.

  • دسترسی به رنج وسیعی از سرعت موتور نیاز باشد
  • صرفه جویی یکی از اهداف ما باشد.
  • کنترل سفارشی و دقیق نیاز باشد.

کاربردها VFD

رابطه ریاضی کنترل دور موتور با اینورترها

به زبان خیلی ساده اینورتر های VFD برق ورودی را به منبعی با ولتاژ و فرکانس قابل تنظیم برای کنترل سرعت الکتروموتور ها تبدیل می کنند. و مطابق با رابطه زیر می توان با کنترل فرکانس سرعت را نیز تغییر داد.

N = 120  f / p

که این کنترل فرکانس از طریق تبدیل برق AC  به DC از طریق مدلاسیون پهنای باند (PWM) به وسیله کلیدهای قدرت آن صورت می گیرد.( انواع خطا در تعمیرات اینورتر)

مزایای استفاده از اینورترهای فرکانس متغیر

 

  1. صرفه جویی در مصرف انرژی
  2. سرعت قابل تنظیم  هنگام راه اندازی، توقف و شتاب گیری و از همه مهم تر حین کار
  3. کنترل دینامیک گشتاور
  4. ایجاد حرکت نرم و روان برای کاربردهایی نظیر آسانسورها و پله های متحرک برقی
  5. تطبیق پذیری
  6. ارتباطات و اماکن تشخیص عیب داخلی
  7. حفاظت پیشرفته در مقابل انواع خطاها نظیر اضافه بار و جریان و ولتاژ
  8. امکان اتصال به و برنامه نویسی نرم افزاری
  9. مجهز به ورودی و خروجی های دیجیتال و آنالوگ
  10.  دارای خروجی های لازم برای رله

 

دقت داشته باشید که در مواقعی برای برای کاربردهای خاص می توان از راه اندازهای نرم نیز به جای اینورترها استفاده کرد که در مقاله های بعدی به تفصیل به مقایسه آن دو خواهیم پرداخت اما به طور خلاصه لازم به یاد آوریست که سافت استارترها کوچک تر بوده و در مقایسه با اینورتر قیمت کمتری دارند و به نسبت هم انعطاف پذیری کمتری دارند.اگرچه VFD ها گران ترهستند ولی می توانند صرفه جویی انرژی بیشتری تا 50 درصد را به همراه داشته باشند که این امر منجر به افزایش طول عمر تجهیزات خواهد شد.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب مرتبط دیگر ما شامل مشکلات رایج در تعمیرات اینورتر را مطالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *