عیب یابی سافت استارتر

سافت استارتر یکی از قطعات پرکاربرد در سیستم های الکتریکی به خصوص موتورهای الکتریکی می باشد که در راه اندازی موتور های الکتریکی نقش کلیدی و مهمی بازی می کند. همچنین در کاربردهای متعددی از جمله پمپ ها و فن ها و … نیز مورد استفاده قرار میگیرد به همین جهت عیب یابی و تعمیرات سافت استارتر از اهمیت بالایی برخوردار است.

عیب یابی سافت استارتر

شناخت نسبی خوب درمورد اجزای تشکیل دهنده آن  و همچنین کارایی آن  و چگونگی اتصال قطعات آن تا حد زیادی می تواند در تشخیص عیب و در نتیجه این تعمیرات سافت استارتر کمک شایانی به شما بکند قبل از اینکه متحمل هزینه گزافی بشوید.

اجزای تشکیل دهنده سافت استارتر

 

در شکل بالا شمای کلی این تجهیز الکتریکی را می بینید و همان طور که می بینید مهم ترین بخش آن تریستورها می باشند که بیشترین آسیب در تعمیرات سافت استارتر مربوط به این بخش می باشد.( نکات ایمنی در استفاده و تعمیرات سافت استارتر چیست؟)

 گام اول در تعمیرات سافت استارتر

اولین گام برای تعمیرات سافت استارتر به هنگام مواجهه با مشکل بررسی دقیق صفحه نمایش و اتصالات آن است بیشتر مواقع شل شدن اتصالات ورودی و خروجی و قطعات آن موجب قطع شدن آن میگردد. سپس دمای آن را چک کنید اگر متوجه مشکل نشدید پیشنهاد می کنیم با کارشناسان مجرب شرکت لیان الکتریک در زمینه تعمیرات سافت استارتر مشورت لازم را به عمل بیاورید. همچنین در صورت وجود گرد و غبار آن را برطرف کنید و در نهایت از محکم بودن اتصالات آن نیز مطمئن بشوید.

 

قطع و یا محکم نبودن اتصال برق ورودی به سافت استارتر و یا موتور معمولا از مهمترین دلایل صحیح کارنکردن آن است که در دراز مدت منجر به تعمیرات سافت استارتر می شود. در قسمت بعد می خواهیم نگاهی تخصصی تر نسبت به این قضیه داشته باشیم و در صورتی که به صورت چشمی به مشکل سافت استارتر پی نبردید باید اجزای دیگر آنرا بررسی کنید.

 

  • ولتاژ سه فاز ورودی نباید مقداری بیشتر یا کمتر از 5 درصد از مقدار ولتاژ نامی مجاز سافت استارتر داشته باشد.
  • هر کدام از این حالت ها به اصطلاح اضافه ولتاژ و یا کاهش ولتاژ سبب عدم کارایی سافت استارتر می شود
  • همچنین مسائلی مانند اضافه بار موتور نیز می تواند باعث بروز مشکل در سافت استارتر بشود

هر کدام از این عوامل می توانند به عنوان یک فاکتور بیرونی برای سافت استارتر ما مشکل ایجاد کنند که با کنترل آنها نیاز به تعمیرات سافت استارتر را به حداقل می رسانیم.

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شود، همچنین در وبسایت شرکت لیان الکتریک ویرا می توانید مطالب دیگر ما در مورد سافت استارتر و تعمیرات آن را که شامل مواردی که منجر به تعمیرات سافت استارتر می گردند را مطالعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *