تابلوهای برق ساختمانی

تابلو برق اصلی یا MDP

در مقاله معرفی انواع تابلو برق ساختمان به معرفی کابل اصلی که شبکه در اختیار ساخنمان قرار می دهد بلافاصله پس از ورود وارد تابلویی می شود که وظیفه توزیع برق تمامی قسمت های ساختمان را دارد و به آن، تابلوی برق اصلی یا تابلوی کنتور یا MPD می گویند. کابل اصلی اغلب از سمت پایین وارد کلید فیوز این تابلو که از نوع قابل قطع زیر بار است می شود. همچنین این تابلو خود دارای دو بخش به صورت زیر است.

تابلوهای برق ساختمانی

  • ورودی برق که این قسمت به شرکت برق مرتبط است.
  • کنتور

 

ورودی تابلو برق اصلی

عموما شبکه برق یک کابل اصلی 4 رشته ای با سطح مقطع 16 در اختیار ما قرار میدهد که سه تا مربوط به فاز و یکی نیز به عنوان کابل حفاظتی- خنثی است ابتدا باید روی شینۀ زمین و سپس به شینه نول متصل گردد.

سه فاز بلا فاصله وارد یک کلید اتوماتیک  می شوند. که خروجی آن دو بخش زیر را تغذیه می کند.

1- ورودی فیوز شیشه ای

خروجی هر فیوز شیشه ای به یک چراغ سیگنال وصل و سر دیگر چراغ سیگنال به نول وصل می شود.

 2- ورودی فیوز سکسیونری

خروجی های فیوز سکسیونری هر کدام روی شینه فاز جداگانه ای قرار می گیرد سپس  ورودی هر کنتور، به این شینه ها متصل کرد. به عبارت دیگر بعد از حفاظت و برای انشعاب گرفتن نیاز به باس بار داریم که شامل یک تسمه فلزی است که بر روی آن سوراخ هایی موجود است و این قسمت توسط اداره برق پلمپ است.

کنتور تابلو برق اصلی

بعد از اینکه کابل اصلی وارد این تابلو شد و از قسمت های ورودی عبور کرد با توجه به تعداد واحدهای ساختمان و وجود تابلوی اشتراکی تعداد کنتورهای این تابلو به دست می آید. برای مثال ساختمان چهار طبقه که هر طبقه یک واحد باشد نیاز به یک تابلو برق اصلی با پنج کنتور دارد،‌ که یکی از آنها برای مصارف عمومی ساختمان است که در صورت وجودآسانسور سه فاز است و بقیه تک فاز.

نکاتی در مورد تابلو برق اصلی

  • در هنگام اتصال فاز به کنتور ها باید تعادل بار بر روی فازها برقرار شود برای این کار می توان از رله کنترل فاز استفاده کرد.
  • شینه نول باید بر روی پایه های عایق قرار گیرد. در تابلوی برق اصلی برای هر واحد باید یک شینه نول نصب شود
  • شینه زمین باید مستقم روی تابلو برق نصب شود و همچنین محل نصب شینه  بدون رنگ باشد. در صورت وجود رنگ باید رنگ آن را تراشید چرا که وجود رنگ سبب عدم اتصال مناسب خواهد شد.
  • خروجی کنتورها به کلید مینیاتوری هر واحد وصل می شود. از خروجی کلیدهای مینیاتوری هر واحد به محافظ جان ۳۰ میلی آمپری آن واحد اتصال برقرار می شود.
  • برای سیم کشی حتما از داکت و مسیرهای مخصوص ضمن برچسب گذاری سیم ها استفاده کنید.
  • طراحی تابلو کنتر اصلی بر عهده شرکت توزیع برق است.
  • محل نصب تابلو کنتور باید مناسب و نزدیک به در ورودی جهت واگذاری انشعاب برق در نظر گرفته شود. گفتنی است محل نصب نهایی تابلو برق کنتور با هماهنگی شرکت توزیع برق و ناظر پروژه مشخص می شود.
  • از چاه ارت به شینه ارت داخل تابلو کنتور یک رشته سیم چند مفتولی مسی وارد می شود که سطح مقطع آن باید طبق استاندارد و نظر شرکت برق در نظر گرفته شود و در نقشه ها قید شود.

همچنین شما میتوانید مقالات معرفی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ  و محل نصب را نیز مظالعه بفرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *