اینورترهای فرکانس متغیر

درایوهای سرعت متغیر فواید متعددی دارند، برخی از این فواید در دسترس و مشخص هستند و برخی دیگر نامحسوس تر هستند. آشنایی با این فواید در محافظت و یا تعمیرات اینورتر می تواند راهگشا باشد. البته هر دستگاهی نقاط ضعفی نیز دارند که در این مقاله با این نقاط قدرت و ضعف بیشتر آشنا می شویم.

مزایایی که ما از اینورتر فرکانس متغیر (VFD) بدست می آوریم:

صرفه جویی انرژی صرفه جویی انرژی :

با نصب و راه اندازی پمپ rotodynamic، صرفه جویی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد در بسیاری از تاسیسات از طریق نصب اینورتر فرکانس متغیر بدست می آید. این صرفه جویی انرژی می تواند نیاز به تعمیرات اینورتر را کاهش دهد.

کنترل فرایند بهبود یافته :

با تطابق جریان خروجی پمپ یا فشار به طور مستقیم با سایر متغیرهای فرایند، در مقایسه با دیگر اشکال کنترل، اجزا می توانند سریعا با یک اینورتر فرکانس متغیر (VSD) اصلاح شوند که ضمن بهبود عملکرد احتمال نیاز به تعمیرات اینورتر را نیز کاهش می دهد.

قابلیت اطمینان سیستم بهبود یافته :

هرگونه کاهش در سرعت بدست آمده حاصل ازاستفاده از اینورتر فرکانس متغیر فواید عمده ای در کاهش خوردگی پمپ، مخصوصا در قسمت یاطاقان ها و درپوش ها دارد. با استفاده از اینورتر می توان بدون نیاز به کنداکتور، به سادگی جهت دور را تغییر داد.

برای اینکه بخواهیم موتور را بدون نیاز به قطع و وصل کردن برق، خاموش و روشن کنیم، می توانیم از اینورتر استفاده کنیم. اینورتر فرکانس متغیر با کاهش ضربه های مکانیکی به افزایش طول عمر مفید قسمت مکانیکی بسیار کمک می کند و پروژه را دیرتر متحمل هزینه های بالا می نماید.

از اینورتر فرکانس متغیر به منظور کنترل اضافه بار و حفاظت موتور در مقابل اضافه بار استفاده می شود. در این وضعیت اگر موتور دچار اضافه بار شود، سیستم حفاظتی بالای اینورتر فرکانس متغیر وارد عمل شده و موتور را خاموش و بعد با ارسال هشدار به کاربر، وی را متوجه اضافه بار می کند. به همین دلیل محافظت از اینورتر و توجه ویژه به تعمیرات اینورتر برای محافظت از سیستم ها بسیار حیاتی است.

علاوه بر موارد یاد شده، از اینورتر برای کنترل دورهای موتور نیز استفاده می شود که خود مزایای فراوانی دارد. اینورتر فرکانس متغیر نیاز به دستگاه های کنترلی مکانیکی ماننده کلاچ را مرتفع می سازد. همچنین با ذخیره سازی انرژی بین ۲۰ تا ۶۰ درصد در کاربردهای متفاوت ، بازدهی و راندمان را بالا می برد. با انجام دقیق تعمیرات اینورتر هیچوقت شوک راه اندازی برای دستگاه وجود نخواهد داشت که تمامی موارد ذکر شده به افزایش طول عمر مفید دستگاه می انجامد.

اینورترهای فرکانس متغیر

در بسیاری مواقع که از موتور های الکتریکی استفاده می شود، باید انرژی زیادی برای راه اندازی موتور صرف بشود.

موتورها باید توان زیادی داشته باشند تا در ابتدای فرایند عملکرد مناسبی داشته باشند.

با این حال، جریان زیادتری نیز صرف فعالیت ها می شود. در چنین شرایطی اگر بتوان از اینورتر استفاده کرد، خود دستگاه اینورتر این وظایف را انجام داده و نیازی نیست که توان و جریان بالاتر برود.

این فرایند نه تنها نیاز به ارتقای دستگاه را مرتفع می سازد بلکه مزایای دیگری نیز دارد:

 با این کار می توان میزان مصرف برق  و هزینه های مربوطه را کاهش داد. جریان موتور به طور کاملا اتوماتیک تا میزان زیادی کاهش پیدا می کند. علاوه بر مزایای بالا، طول عمر دستگاه نیز افزایش پیدا می کند.

 از دیگر ویژگی های اینورتر این است که می تواند دورهای مختلف را به طور متناوب تضمین کند.

اگر بخواهیم در پروژه ای یک موتور یک دور را به موتور چند دور تبدیل کنیم که با سرعت دلخواه کار می کند، با استفاده از اینورتر کاملا امکان پذیر است.

پس از پایان تعمیرات اینورتر نیاز توجه به دورهای مختلف موتور از اهمیت فراوانی برخوردار است.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد همچنین شما میتوانید جهت خرید و تعمیرات اینورتر از کارشناسان مجرب مجموعه لیان الکتریک مشورت لازم را به عمل بیاورید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *