نقش اینورتر چیست؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text css=”.vc_custom_1636226905124{margin: 0px !important;padding: 12px !important;background-color: #ededed !important;border: 2px initial #353535 !important;border-radius: 10px !important;}”]

یکسو کننده که داخل اینورتر قرار می گیرد، می تواند یک طرفه و یا دو طرفه باشد. یکسو کننده یک طرفه می تواند با دریافت انرژی برق از شبکه الکتریکی، موتور را به حرکت درآورده و شتاب دهد. یکسو کننده دو طرفه می تواند انرژی چرخشی مکانیکی را از موتور دریافت کرده و آن را به سمت سیستم الکتریکی برگرداند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

هر چند در مقاله “آشنایی با عملکرد اینورتر” با کارکرد این محصول آشنا شدیم ولی در این نوشته قصد داریم که از زاویه ای دیگر به کاربری این محصول بپردازیم. مردم می توانند اینورتر را در دستگاه ها و وسیله هایی که به طور روزمره از آن ها استفاده می کنند، مشاهده نمایند. به عنوان مثال، دو نمونه را ذکر می کنیم:

  1. سیستم های تهویه مطبوع
  2. یخچال ها

البته کاربرد این وسیله محدود به لوازم خانگی ذکر شده نیست بلکه امروزه اینورترها در بسیاری از لوازم به کار گرفته شده در فروشگاه ها و مراکز خرید و صنایع به کار می روند. استفاده از این محصول باعث می شود که لوازم خانگی از لحاظ مصرف انرژی بهینه تر باشند. در حالی که فروشندگان و صنایع تولید کننده این محصول توضیحات زیادی درباره نحوه عملکرد اینورتر در این محصول به شما ارائه نمی دهند.

نقش اینورتر چیست؟

اینورترها که درایو کنترل دور یا درایو AC یا درایو فرکانس متغیر نیز نامیده می شوند، ابزاری الکترونیکی هستند که نقش اصلی آنها تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) می باشد. همچنین این وسیله وظیفه کنترل گشتاور و سرعت الکتروموتورها را بر عهده دارد.

اهمیت اینورترها با توجه به جایگاه الکتروموتور

الکتروموتورها در بسیاری از وسایل مورد استفاده روزمره ما یافت می شوند .مثلا:

  1. وسایل الکترونیکی کوچک
  2. وسایل مورد استفاده در حمل و نقل
  3. لوازم خانگی و اداری

همانطور که از نام این محصول فهمیده می شود، الکتروموتور برای کار کردن نیاز به دریافت جریان برق دارد. نقش اینورتر آن است که جریان برق ورودی به الکتروموتور را متناسب با باری که بر آن وارد می شود و کاری که انجام می دهد، بسازد. این کار سبب می شود که انرژی کمتری تلف شود. یعنی انرژی الکتریکی زیاد برای انجام کارهای سبک به الکتروموتور منتقل نشود. بنابراین نقش اینورتر افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی است.

نقش اینورتر چیست؟محل استقرار و اجزای تشکیل دهنده اینورتر

اینورتر در مسیر میانه منبع تغذیه انرژی الکتریکی و موتور الکتریکی قرار دارد. به این صورت که انرژی برق از منبع وارد درایو شده و در این قسمت تنظیمات لازم بر روی آن صورت می پذیرد و جریان تنظیم شده به سوی موتور فرستاده می شود. درایو AC برای انجام این فعالیت نیاز به اجزائی دارد که این اجزا عبارتند از:

  1. واحد یکسو کننده
  2. مدار میانی جریان مستقیم
  3. مدار تبدیل معکوس

واحد یکسو کننده در اینورتر

یکسو کننده که داخل اینورتر قرار می گیرد، می تواند یک طرفه و یا دو طرفه باشد. یکسو کننده یک طرفه می تواند با دریافت انرژی برق از شبکه الکتریکی، موتور را به حرکت درآورده و شتاب دهد. یکسو کننده دو طرفه می تواند انرژی چرخشی مکانیکی را از موتور دریافت کرده و آن را به سمت سیستم الکتریکی برگرداند. در این صورت مدار جریان مستقیم، انرژی الکتریکی را برای استفاده واحد تبدیل معکوس، ذخیره می کند.

پیش از آنکه قدرت تنظیم شده توسط موتور دریافت شود، فرآیندی را درون درایو AC طی می کند. قدرت ورودی به درون واحد یکسو کننده رفته و ولتاژ جریان متناوب در آن به ولتاژ جریان مستقیم تبدیل می شود. در این بخش مدار میانی، ولتاژ DC را ملایم می نماید و آن را به سمت مدار تبدیل معکوس می فرستد که دوباره ولتاژ جریان مستقیم به ولتاژ جریان متناوب تبدیل گردد و آنگاه به سمت موتور روانه شود.

اهمیت اینورترها با توجه به جایگاه الکتروموتورسوالات متداول

  1. وجود اینورتر تبدیل کننده جریان متناوب به جریان مستقیم چه کارکردی در درایو کنترل دور دارد؟

پاسخ: این ابزار می تواند به درایو اجازه دهد که فرکانس و ولتاژ تغذیه شده به موتور را به گونه ای تنظیم کند که با باری که به موتور تحمیل می شود و تقاضای موتور هماهنگ باشد. یعنی هنگامی که ولتاژ خروجی در فرکانس بالاتری باشد، سرعت موتور نیز افزایش پیدا می کند و به این ترتیب درایو قادر خواهد بود که با کنترل فرکانس جریان خروجی، سرعت موتور را کنترل نماید.

  1. دلیل کار نکردن اینورتر چیست؟

پاسخ: فاکتورهای زیادی می توانند در کار نکردن اینورتر دخیل باشند. به همین جهت برای آنکه کارشناسان ما در لیان الکتریک بتوانند علت دقیق مشکل دستگاه شما را یافته و حل کنند، بهتر است در این رابطه از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و متخصصان ما در لیان الکتریک تماس خاصل نمایید.

[button title=”مشورت با متخصصان لیان الکتریک” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a72/” target=”_blank” align=”” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”” size=”2″ full_width=”1″ class=”” download=”” rel=””]

  1. استفاده از اینورتر برای کنترل کردن موتور چه مزیتی دارد؟

پاسخ: یک مزیت عمده این محصول آن است که می تواند سرعت موتور را بدون آنکه راندمان آن افت کند، کاهش دهد. بنابراین استفاده کوتاه مدت از این محصول نیز باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی می گردد. علاوه بر آن اگر موتور تنها به اندازه ای که ضرورت دارد کار کند و نه بیشتر، باعث می شود که طول عمر بیشتری داشته باشد. این مزیت نیز باعث می شود که در بلند مدت استفاده از درایو AC در راه اندازی موتورها برای استفاده کنندگان از الکتروموتورها به صرفه باشد زیرا نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات نخواهند داشت.

واحد یکسو کننده در اینورترپرسش های دیگر خود در این رابطه را می توانید در صفحه “پرسش های رایج درباره درایو AC” پیگیری نمایید. شما می توانید برای آگاهی از نحوه تهیه این محصول به صفحه درایو کنترل دور لیان الکتریک مراجعه نموده و با انواع مختلف آن آشنا گردید.

[call_to_action title=”” icon=”icon-lamp” link=”https://www.lianelectric.com/%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%81%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b1-2/” button_title=”درایو کنترل دور لیان الکتریک” class=”” target=”_blank” animate=””][/call_to_action]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *